Hur få skimmelsvansen ren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 412
B

Bodil Åslund

Hur gör ni för att få svansen på era skimmlar att bli/ hålla sig vit och ren? Enbart vanligt schampo fungerar inte bra på min.
Tacksam för tips!

Sv: Hur få skimmelsvansen ren?

Jag har hört att en del tvättar svansen med klorin som finns i krämform... Bör ju inte vara skadligt för hästen om du sköljer ordentligt, svansen är ju "död"... Det kanske sliter på den i längden dock..

Skimmelshampoo funkade alltid för mej, men sen borstade jag ju svansen och sprayade med glansspray ordentligt efteråt när den var nytvättad, glanssprayen "skyddar" taglet mot smuts och gör att det lossnar lättare sen. Håll svansen så kort du kan tänka dej, ev fläta den vid extrem ler-period.

Lactacyd!
Fungerar superbra och är skonsamt både mot den som tvättar roch den som blir tvättad.

Funderade på detta med klorin men var lite tveksam. Kanske värt att prova ändå. "Ren" lort om man säger så, är inte problemet utan gulfärgning av urin (sto som kissar på svansen). Klippa svansen är heller inget alternativ eftersom det är en shettis och ska hon ställas ut så får inte svansen vara klippt.
Citron och potatismjöl (inte blandat dock utan var för sig) har jag också hört men ej provat.

Lactacyd fungerar utmärkt på piss-fläckar på kroppen också! Ta en fuktig svamp och ta lite Lactacyd på svampen. Gnugga lätt på aktuellt ställe. Torka av med ordentligt ursköljd svamp. Vid behov, upprepa behandlingen :). Fast oftast räcker det med en gång.

Utspädd jodopax (som till sårvård) fick jag rådet om. Det råd jag fick var ta i ordentligt i det gula i svansen låt sitta ett dygn och skölj av (ingrodd svans hästen har varit konvalecent ett bra tag och svanstvätt har inte stått på schemat), i alla fall så tog jag i jod, på natten slog det till och blev riktigt kallt med många minus vilket gjorde att jag inte kunde spola i spolspiltan (kallstall) då fölen måste gå igenom denna och det är inte helt lyckat med isgolv då), borstade ut svansen ordentligt efter ett par dagar (utan att då ha tvättat av den) och den var mkt mkt renare än innan och dessutom jättelättborstad (på häst som normalt har korkskruvar och behöver ett ton glansspray). Så helt klart värt att prova, verkar som sagt funka även utan avsköljning.

Hexocil, superbra på vitt!!!! fast det är ett schampo man kan använda mot ohyra o så...men det funkar, torkar inte ut, tar bort mjäll, och är skonsamt!:bump:

GALLTVÅL, finns på hälsokostaffären- fungerar på mina skimmlar.Billig!
Cowboy magic har ett DYRT torrschampo som också är superbra!!
Lycka till!

Galltvål är som det antyds, gjort på galla från nöt tror jag.
Jättebra även att ta bort fläckar på kläder.
Kanske något för dig med vinfläckarna?

Hej!

Min tjej är en mästare på att skita ner svansen (ja, hon trycker ändan i väggen och skiter ner hela svansen). Jag har testat mycket och det jag insett hjälper min är först tvätta med hästschampoo, sen tväta med Lux tvål (den hamnade i stallet när den inte alls tog bort svettlukt på mej..) och är det fortfarande inte borta är det jodopax på. Sen brukar svansen vara i det närmaste vit, men det tar lång tid och ofta får man tvätta om svansen nån vecka senare iaf eftersom hon skitar ner den så fort igen..

/ Lavinia, som kände en tjej som tvättade sin skimmels svans 1 gång/vecka för att hålla den vit

Om pisset har suttit i flera år så går det bara bort (bleks bort) med väteperoxid (apoteket). Var försiktig bara, det bleker även kläder och hästben.

Blä, en sådan gris har jag också! Nu är hon inte skimmel, men dock haflinger med relativt ljus svans så den ser "alltid" äcklig ut ändå. Jag tvättar så ofta jag hinner/vädret tillåter, men svansen håller sig ju bara i ett par dagar. Sedan ser den skitig ut igen. Jag skulle vara glad om min häst "bara" kissade på sin svans...

Tack för alla tips! Nu är det bara att testa och se vad som passar min fröken bäst ;)

Kan varmt rekommendera jodopaxlösning! :)

Har själv använt det till båda mina - en flugskimmel och en brunblackskäck - och båda blev gnistrande vita! Skäcken tvättade jag hela honom då han hade fått utslag, óch lät sedan lösningen vara kvar i pälsen - dvs sköljde inte ut den. Blev först skraj att det inte skulle försvinna- hela hästev var ju orange! Men efter att han torkat blev han VÄLDIGT fin! Så vit har han aldrig varit!

Har du en häst med lite småsår är ju jodopax även bra för det, om du tvättar hela hästen villsäga. jodopax är ju dessutom något som väl nästan alla har i stallet! Därför blir det billigt att testa med!

Bli inte rädd om svansen är orange innan den torkat helt, det försvinner - även med en stark lösning (som jag hade på min ena).

Tips: Genom att fläta svansen kan du spara den ganska bra mot avföring och urin. (Om du kan stå ut med att den blir lite vågig!)

Lycka till!

Haha!
Det där med fläta har jag provat och min tjej lyckades (hör och häpna) skita ner svansen ÄNNU(!) mer! Så det gör vi inte om igen:-)

/ Lavinia

NATURLIGA RÅVAROR som kamomill schampo och sedan ut i solen, det bleker.
Men vanlig citron saft efter schamponering och ut i solen bleker också.

Ett råd jag aldrig provat själv, men som försäkras vara effektivt är... hör och häpna KETCHUP! Ketchup är milt blekande (ättikssyran antar jag). Man brukar använda det för att bleka ljust hår som blivit missfärgat av klor tex.

Jag hade tänkt prova när det blir lite varmare. (Vi har inget varmvatten i stallet så jag använder bara spray-on-schampoo på vintern.)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 879
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den... 2
Svar
21
· Visningar
1 192
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 595
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
519
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka