Hur få reda på info om chippad häst

Lurv

Trådstartare
Låt säga att jag köper en häst utan papper och upptäcker att den är chipmärkt. Hur gör jag sen? Finns det något enkelt sätt att ta reda på mer om hästen via chipnumret?
 
Nej, inte på något enkelt vis då det (ännu) inte finns något centralt register att söka i utan man får söka i registren för varje ras/stambok/etc för sig. Dvs står du där med en chippad ponny som du vet nada om, så får du kolla om den möjligen finns i ridponnyregistret, connemararegistret, welshregistret, korsningsregistret etc etc etc. Så i princip är det omöjligt bara på ett chipnummer att "hitta den". Genom att söka t ex i Blå Basen når man flera register på samma gång men inte alla.

Så, en sökning i Blå Basen är det första jag skulle göra. Efter att ha konstaterat att chipnumret är svenskt, är det inte svenskt så blir det ännu mer bökigt.

Så nej det finns inget enkelt sätt - tyvärr.
 
Efter att ha konstaterat att chipnumret är svenskt, är det inte svenskt så blir det ännu mer bökigt.
Man måste vara medveten om att inte alla chip som används har landskod. (för den som inte vet - de tre första siffrorna kan koda för ett land, men gör det inte alltid)
De chip som (jag tycker) är smidigast att jobba med ("pistolinjektor") har inte landskod.

Det enklaste är att knappa in siffrorna hos blå basen och hålla tummarna att det är inrapporterat.
 
Man måste vara medveten om att inte alla chip som används har landskod. (för den som inte vet - de tre första siffrorna kan koda för ett land, men gör det inte alltid)
De chip som (jag tycker) är smidigast att jobba med ("pistolinjektor") har inte landskod.

Det enklaste är att knappa in siffrorna hos blå basen och hålla tummarna att det är inrapporterat.
Är det dom som börjar på 900?
 
Jag förstår inte problemet. Att man kan vilja kolla ett chip kan jag förstå, t ex om en häst har två chip (vilket händer) eller om man skulle upptäcka att chippets nr inte stämmer med det i passet ... Men - varför alls fundera på att köpa en häst utan pass? Häst utan pass = säljere som man inte ska göra affärer med !
 
med reservation för att det just nu finns en massa hästar där passen finns hos SH eller eller annan org f svensktegistrering, men då ska säljaren ha kopierat passet och så får köparen kolla med SH eller motsvarande att det finns där.
 
Låt säga att jag köper en häst utan papper och upptäcker att den är chipmärkt. Hur gör jag sen? Finns det något enkelt sätt att ta reda på mer om hästen via chipnumret?
Jag fick en häst som fanns i register och enligt detta var den chipmärkt och där stod chipnumret. (Hittade den i blå basen när jag googlade på namn/föräldrar)

Man sa att passet fanns men kommit bort. Men egentligen visste man nog inte. Nu är detta ett väldigt speciellt fall där jag fullt förstår varför man inte riktigt hade koll på allt.

När jag skulle göra ett nytt pass kollade veterinär chipet med chipsvläsare så att det stämde med uppgifterna i registret.
När jag sen skickat in alla papper visade det sig att hästens pass aldrig blivit gjort(men påbörjat).

Jag hade,som redan skrivits, försökt hitta hästen i något register.
Stämt av chipnumret med chipet i hästen, om man nu hittar den.. Därefter ringt registratorn och kolla hur det egentligen står till med passet.
 
Jag fick en häst som fanns i register och enligt detta var den chipmärkt och där stod chipnumret. (Hittade den i blå basen när jag googlade på namn/föräldrar)

Man sa att passet fanns men kommit bort. Men egentligen visste man nog inte. Nu är detta ett väldigt speciellt fall där jag fullt förstår varför man inte riktigt hade koll på allt.

När jag skulle göra ett nytt pass kollade veterinär chipet med chipsvläsare så att det stämde med uppgifterna i registret.
När jag sen skickat in alla papper visade det sig att hästens pass aldrig blivit gjort(men påbörjat).

Jag hade,som redan skrivits, försökt hitta hästen i något register.
Stämt av chipnumret med chipet i hästen, om man nu hittar den.. Därefter ringt registratorn och kolla hur det egentligen står till med passet.
Jag kan förstå om t ex svenska hästars värn eller andra räddningsorganisationer som tar hand om vanvårdade djur kan stöta på detta problem, men att köpa häst utan pass är faktiskt att stödja oseriös avel eller handel.
 
Jag kan först om t ex svenska hästars värn eller andra räddningsorganisationer kan stöta på detta problem, men att köpa häst utan pass är faktiskt att stödja oseriös avel eller handel.
Det här var ett speciellt fall som skrivet.

I normalfallet skulle det inte falla mig in skaffa något passlöst.

De här hästägarna kommer aldrig mer att ha häst och hästen jag fick på köpet hade sitt pass iordning. De visste nog bara inte riktigt.
Det var inte att stödja oseriös handel utan mer att rädda häst.
Men som sagt, detta var ett speciellt fall och inget som jag hoppas är särskilt vanligt.

Inlägget var tänkt som liten input åt TS fundering.
 
Det här var ett speciellt fall som skrivet.

I normalfallet skulle det inte falla mig in skaffa något passlöst.

De här hästägarna kommer aldrig mer att ha häst och hästen jag fick på köpet hade sitt pass iordning. De visste nog bara inte riktigt.
Det var inte att stödja oseriös handel utan mer att rädda häst.
Men som sagt, detta var ett speciellt fall och inget som jag hoppas är särskilt vanligt.

Inlägget var tänkt som liten input åt TS fundering.
Jag menade inte att 'hoppa på' dig -sorry blev fel där m citatet. Det är TS som skriver 'köpa'. Att få, ta över i en svår situation eller t o m ärva en passlöshäst kan jag förstå att man kan hamna i och då får hantera efter bästa förmåga.
 
Jag menade inte att 'hoppa på' dig -sorry blev fel där m citatet. Det är TS som skriver 'köpa'. Att få, ta över i en svår situation eller t o m ärva en passlöshäst kan jag förstå att man kan hamna i och då får hantera efter bästa förmåga.
Bättre o förklara tänkte jag :D ingen fara!
Nej det är ju lite skillnad på att medvetet köpa 'en vanlig häst'.
 
Jag kan förstå om t ex svenska hästars värn eller andra räddningsorganisationer som tar hand om vanvårdade djur kan stöta på detta problem, men att köpa häst utan pass är faktiskt att stödja oseriös avel eller handel.
En verksamheten jag jobbade på hade en häst med pass och inget chip enligt passet, ett chip hittades några år efter köpet på hästen vilket visade på att hästen var 2 år yngre än passet visade = hästen hade sålts med fel pass.
 
Tack för svar. Egentligen är det tokigt att det inte finns ett centralt register för alla hästars chipnummer när både katter och hundar hittas hos SKK.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
775
Senast: Sassy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 120
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 383
Senast: Johannna1
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp