Hur få ner sin inre stressnivå?

Islandshästryttare

Trådstartare
Vi kommer snart (om en vecka) att få stamrenovering i vår lägenhet och jag stressar lite över allt som behöver fixas innan dess, är ju rätt mycket man behöver plocka bort och packa ner och så håller vi på och sätter skyddsplast på t.ex. bokhyllor och sånt.Finns ingen dörr in mot vardagsrummet så de har sagt att man inte bör ha något framme i de rummen på grund av dammet som blir. Det ska dessutom bli elomdragning kommande vecka så då är det en del möbler som står för nära uttagen så de måste vi flytta på.

Så hur sjutton gör man för att inte känna den här inre stressen? Jag har skrivit listor över det som vi behöver göra men ändå går jag hela tiden med känslan av att ha glömt något. Vi har hyrt en lägenhet att ha under denna tiden så vi kommer tack och lov inte att bo här då hade jag nog varit ett nervvrak vid det här laget. Jag är en person som lätt stressar upp mig i sådana här sammanhang tyvärr. Jag lyssnar på filer med medveten andning men just nu hjälper det inte. Dessutom oroar jag mig nog för att allt som eventuellt kan gå fel under renoveringen, att de t.ex. upptäcker någon fuktskada så lägenheten måste torka upp i flera veckor innan de ens kan börja. Japp är bra på att måla upp värsta katastrofscenariot redan i förväg. :nailbiting::nailbiting:
 
Vi kommer snart (om en vecka) att få stamrenovering i vår lägenhet och jag stressar lite över allt som behöver fixas innan dess, är ju rätt mycket man behöver plocka bort och packa ner och så håller vi på och sätter skyddsplast på t.ex. bokhyllor och sånt.Finns ingen dörr in mot vardagsrummet så de har sagt att man inte bör ha något framme i de rummen på grund av dammet som blir. Det ska dessutom bli elomdragning kommande vecka så då är det en del möbler som står för nära uttagen så de måste vi flytta på.

Så hur sjutton gör man för att inte känna den här inre stressen? Jag har skrivit listor över det som vi behöver göra men ändå går jag hela tiden med känslan av att ha glömt något. Vi har hyrt en lägenhet att ha under denna tiden så vi kommer tack och lov inte att bo här då hade jag nog varit ett nervvrak vid det här laget. Jag är en person som lätt stressar upp mig i sådana här sammanhang tyvärr. Jag lyssnar på filer med medveten andning men just nu hjälper det inte. Dessutom oroar jag mig nog för att allt som eventuellt kan gå fel under renoveringen, att de t.ex. upptäcker någon fuktskada så lägenheten måste torka upp i flera veckor innan de ens kan börja. Japp är bra på att måla upp värsta katastrofscenariot redan i förväg. :nailbiting::nailbiting:
Konditionsträning, flåset förbättrar förbränningen av stresshormon 🏃‍♀️
 
Jag tränar 3-4 dagari veckan på friskis så jag brukar träna mig trött. Sen rider jag minst 2 dagar i veckan. Tack iallafall för tips!
 
Känner delvis igen mig, jag har varit en person som alltid tänkt det värsta tänkbara scenariot. Jag minns inte riktigt hur jag gjorde för att idag vara en mer chill person som "det löser sig".
Jag tror mycket har jag nog tränat på under åren... just ja jag har varit på föreläsningar, där det handlade om att saker jag inte kan påverka varför ska jag lägga energi på det.
Så håller med om rådet @Modest gett om det långsiktiga, det är något liknande jag gjort och det har funkat för mig.

Kortsiktigt när jag var mitt uppe i det hela tog jag en dag i taget och försökte att inte tänka på det som stressade mig (lättare sagt än gjort men försökte i alla fall). Kommer inte riktigt ihåg om jag gjorde något mer, troligen gjorde jag det men det är några år sedan nu. Minnet är inte vad det en gång har varit. 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp