Hur få katt att sluta bitas/rivas??

Kissing Spine

Trådstartare
Nu är jag verkligen trött på min lilla kattunge. Hon kan vara hur gosig som helst och försöker krypa in i öronen och spinner och pussas, men ganska ofta far :devil: i henne. :crazy: Hon anfaller händer och fötter, hugger och rivs. Mina händer ser förskräckliga ut!

Jag har aldrig lekt med henne med händerna just för att undvika detta, och det känns som att jag har gjort allt för att få henne att sluta.
* Lyfta i nackskinnet och ruska lite samtidigt som jag säger fy i mörk röst.
* Kasta bort henne när hon bits
* Fräsa åt henne
Är såklart som vanligt efteråt och pratar vänligt. Hon tittar bara på mig i ett par sekunder och sedan går hon på igen :crazy:. Värst är det att ruska henne i nackskinnet, då blir hon bara ännu mer trissad. Hon springer i hela huset och har väldigt mycket energi, men den får hon ju utlopp för! Leker väldigt mycket för sig själv med alla möjliga saker. När hon är lugn går det bra att klappa henne överallt, även på magen så det är ju bara bus och orespekt att hon gör så här!

Snälla hjälp! :crazy:

Sv: Hur få katt att sluta bitas/rivas??

Jag uppfostrade min katt med vattenspruta och fingerdask på nosen. Hon är mycket väluppfostrad idag, om jag får lov att skryta lite :D

det låter precis som mitt lilla monster jag har här hemma. Han håller också på sådär och han låter aldrig våran äldre katt va. Våran äldre katt hon är väldigt uppfostrad säger man nej om hon tex. klöser på soffan slutar hon. Det vi gjorde med henne var att låta henne hålla på, hon va inte lika extrem som lillen men men. Han har börjat fatta ordet nej. Vi ryter ordet nej när han gör nått då slutar han man får ju säga till 1-3 gånger tills han slutar. Ligger man i soffan och han helt plötsligt får ett ryck så tar jag ner han på golvet då kan han hoppa upp igen då tar jag ner han igen då tröttnar han och går och hittar på något annat. Jag brukar också ta ett snöre eller nått och distrahera han med det då struntar han i händerna eller fötterna. Men va bestämd men låt honom hålla på också det kommer gå över när han blir större. Nu när dom är små har dom så mycket energi och allt som rör sig är spännande.

Mm, det gör så så sabla ont också :crazy:. Men ska testa det där med vattensprutan. Jag kommer få en väldigt blöt och väldigt arg kisse :p. Vi har ju en äldre katt också, men de kan inte leka ihop än pga. att han är elak mot henne. Men längtar tills den dagen då hon kan busa på honom istället :smirk:

Jag gör ingenting fysiskt mot min lilla katt, det gjorde jag inte på de äldre heller.
Jag blir skittråkig när klorna kommer fram och slutar leka, samma sak om de biter. Så länge de inte biter och attackerar mig så leker jag, sen hur de behandlar varandra är upp till dem.
Man brukar vakna av att ha en kattunge fastsatt i näsan när man sover hos mig, jag puttar bort henne och vänder på mig så hon inte kommer åt mig, svär tyst i kudden iofs men man skriker och slår inte efter eller mot en lekfull kattunge, då dödar man dens goda lynne.
Det växer bort innan de är nått eller några år, det har det gjort på mina stora katter.
Jag har gjort illa mina katter ett par gånger, det var inte meningen någon gång av dem, ena gången stod jag barbent och knöt upp en knut och stora katten som var ung då tog sats och hoppade upp och nålade fast sig på mitt lår :crazy:
Han åkte in i väggen, men det var bara en reflex, sedan har jag snubblat över dem alla mer än en gång bara för att de är så osmarta att de prompt ska springa framför en jämt *skyll dig själv syndromet :) *.
Jag råkade slänga in lilla katten i väggen förra veckan, hon busade med mellankatten i sängen och jag lyfte på benen i fel stund och skjutsade in henne i väggen :crazy:
Hon blev jätteledsen och gick och la sig i soffan :( Så matte var tvungen att springa efter och trösta och smöra och bära lilla gosekatten till sängen igen *är jag eg. inte vill ha henne för hon skuttar runt och busar mer än vad som är trevligt*.
Var snälla med katterna please.

Ja gud, jag är ju inte elak! Skulle aldrig falla mig in att göra henne illa, bara att varna henne. Min förra katt var också sådär äckligt jobbigt gosig på mornarna, och kärlekstuggade i hela ansiktet. Jag fick krypa under täcket och verkligen hålla i täcket för hon bara buffade sig under, samtidigt som hon spann frenetiskt :smirk:.

Grejen är ju inte att hon bits när man leker med henne, för det må väl vara förlåtet. Men när jag ligger och gosar med henne så vill jag inte att hon tuggar på mig. Sen just att hon verkligen anfaller mig :crazy:.

Men ska fortsätta med att "om du är dum får du inte vara hos mig" och hoppsa att det funkar! :)

Man ska naturligtvis inte slå sin katt, men att "daska" (missförstå mig rätt nu) lite med fingret på nosen är ju vad mamman gör med tassen på sina kattungar för att uppfostra dem. De är ju med andra ord vana vid den sortens "fysiska" uppfostran. Eller det är vad jag fick berättat för mig när jag skaffade Vilma i alla fall!

Senast ändrad av en moderator:

Förrsten! Köpte en bok för lite sen som heter "Varför gör katten så?". Den var helt klart läsvärd och fick mig att haja just varför de gör som de gör. Bitas när man kelar och anfalla och så är tydligen helt naturliga beteenden.... Dock inget vi måste acceptera!

Jag hade klippt klorna (det kan vara riktigt svårt att senare lära vuxen kisse att få klorna klippta...), fyat ordentligt på kissen och berömt jättemycket när h*n slutat. Vet inte om du skrivit nånstans hur gammal kissen är, men är den väldigt ung så är det säkert något som växer bort bara du är tydlig med att visa vad som är rätt och fel.

Jo, jag tycker det. En vuxen katt skulle ju inte acceptera en för våldsam lek.

Hon är runt 13 veckor, så det kommer nog att "växa bort" (hoppas jag!). Nu är ju allt bara bus hela tiden...

Men man kan ju inte mer än älska henne när hon kommer emot en och piper när man ropar på henne :love:

Min stora katt (2 år :love: ) vaer lika vild när han var kattunge, mina händer var helt sönderrivna. Mellan busattackerna var han (och är fortfarande) världens gosigaste och mest sociala katt jag träffat. Leken är ju liksom ett naturligt beteende för dem, och om han inte får leka med den andra katten, då blir det ju dig han leker med! Min katt blev lugnare när han fick en kompis att leka med, och när han blev lite större lugnade han ju ner sig (även om det fortfarande går rätt vilt till härhemma).

Det jag gjorde när han var för hårdhänt var att sluta leka, vända ryggen till. Fortsatte han, sade jag "nej" med hård röst. Har även lärt båda katterna att de gör fel när jag håller upp handen (som stopp, ungefär). Fungerar riktigt bra när de vill tugga på blommorna eller göra annat bus.
Har aldrig någonsin behövt ta till blomspruta eller putta på dem eller absolut inte tagit till våld, men så har jag ju världens finaste katter!

Har hon haft en mesig mamma (eller inte stannat hos mamman tillräckligt länge) är det inte säkert hon har fått lära sig att leken slutar när det gör ont. Håll klorna korta så skadar hon dig inte, och fortsätta fräsa och avsluta leken. Gör inte mer, utan var totalt ointresserad. Ofta lär de sig att hitta på dumheter för att få uppmärksamhet om de är den typen (som min :crazy: har hon tråkigt river hon ner något så att matte kommer springande, sedan spinner hon nöjt medan matte grälar på kattskrället)

Lär dig förutse attackerna, katter anfaller inte oprovocerat utan ansiktet spänns (framförlallt syns det på morrhårskuddarna) och pupillerna ökar i storlek precis innan. Är det en lekattack kan de ladda ganska länge innan så man hinner avvärja om man är uppmärksam.

När katten sedan blir vuxen och förhoppningsvis väluppfostrad kan man leka med händerna utan risk att bli perforerad. Mina vet exakt har hårt de får bita innan det roliga är slut, men varandra tar de hårda tag med.

Har hon leksällskap? En livlig kattunge kan bli understimulerad och därför ganska jobbig om de inte har en kompis att rejsa med. Den ynka timmen om dagen eller vad det nu är en människa orkar leka ordentligt är intenting. Katter skiljer sig egentligen inte så mycket från hundar på aktiveringspunkten, de behöver bara andra typer av aktivitet.

:bow: till er båda!

MissFideli: Hon blev tagen tidigt så det är mycket möjligt att hon inte har fått lära sig vart leken slutar. Ska jag fortsätta fräsa åt henne? Förstod inte riktigt hur du menade :).

Tyvärr så kan hon ju inte leka med vår andra katt än eftersom han är elak mot henne. Han är dessutom så stor och hon så liten att vi är ännu mer försiktiga för att han ska flyga på henne. Men det går bättre och bättre, hon vill gärna hälsa på honom men de går och tittar på varandra och så. Han anfaller iaf inte mer :crazy:. Så det kommer bli väldigt skönt när de kan busa ihop.

Hur långt ner klipper man klorna då? Går det med en hundklosax? Antar att mamma vet, men kan ju höra här med :). Tack än en gång.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 324
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 975
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 462
Senast: Sel
·
Övr. Katt Nu har våra kattungar (snart 14 veckor gamla) varit här nästan en vecka. Och nu har honan börjat bita på sladdar :crazy:. Vad bör jag...
Svar
1
· Visningar
3 691
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur