Hur få i honom medicinen?

C

Canoó

Min häst fick butta för ca en vecka sedan. Han visade mycket tydligt vad han tyckte om de vita pulvret i maten.
På hans ansiktsutryck så såg man att det verkligen smakade skit. Efter många om och men fick jag i honom medicinen i ca 2 dagar sen slog det tvärnit. Han matvägrade, han levde på hö och vatten.

Avbröt medicinering eftersom han behöver maten och kan inte ge hur mycket extra som hellst för att få i honom medicinen.

Hur har ni fått i era hästa medicin? Alla råd är välkomna.
Har inte hunnit rådgöra med vet ännu men det blir ett samtal dit imorgon...

Sv: Hur få i honom medicinen?

När mina hästar har matvägrat när jag skall ge dem Fenylbutazon och liknande har jag blandat ut pulvret i lite filmjölk och sedan hällt i det i stora plastsprutor (typ avmaskningssprutor) och sedan sprutat det i munen precis som när man avmaskar.

Hästen gör rätt många sura miner men medicinen slinker ned i alla fall.

Min häst gjorde precis som din, första 2 dagarna gick - sen matvägrade hon. Så då gjorde jag såhär:

Fick en ganska rejäl spruta av veterinären, blandade ut pulvret med ytterst lite vatten och gav via munnen. Viktigt att hålla upp huvudet oxå så inte allt rinner ut igen...

Funkade KANON!!:rofl:

Finns ett otal trådar om det här. Som de andra skriver. Spruta direkt i munnen. Att blanda i foder brukar innebära att de tvärvägrar att äta efter ett tag.

Spruta in i munnen skulle funka första gången sen skulle han stå på bakbenen...

Det är ju inte så bra. För enligt min erfarenhet har det varit hopplöst för vissa av mina hästar att äta butta utan den metoden. Jag har försökt allt men. Funkar det inte så prata med vet om du inte kan få byta till något annat, ganska likvärdigt. Det är bättre enligt min vet att göra så än att inte få i något alls.

Min funkade det att spruta i munnen de två första gångerna, sedan fick man inte komma i närheten av hennes huvud alls. Jag fick metacam utskrivet då istället.

Har inte själv prövat men hört att blanda med vanlijyoghurt och sen ner i maten har fungerat..

Oturligt nog så är han fruktansvärt kräsen. Trodde det skulle funka eftersom han är mattokig förövrigt. Men han var petigare än vad jag hade kunnat ana...

Äpplemos:love: Eftersom det är ganska sött verkar det ta bort en del av buttans hemska beska smak. Och eftersom det också är lite trögflytande är det inte så lätt att spotta ut. Och ge i en spruta som många redan skrivit

Senast ändrad:

Envar som smakat på buttan förstår kusarna.:cry::cry:

när det är dags för avmaskning så brukar jag göra hål i t.ex äpplen och lägga i en mindre dos avmaskningsmedel däri. Kan man göra ngt liknande med buttan?

när det är dags för avmaskning så brukar jag göra hål i t.ex äpplen och lägga i en mindre dos avmaskningsmedel däri. Kan man göra ngt liknande med buttan?

Buttan är ju ett pulver och det är nog svårt att få det på plats i äpplet. Avmaskningsmedel är oftast (alltid?) pasta. Det är därför jag använder äpplemos, det blir precis lagom trögflytande nästan som pasta. Genom att spruta in det i munnen vet jag dessutom att hästen får i sig rätt mängd. Jag har hört talas om fall där hästen spottat ut medicin som hamnat på en boxvägg och nästa häst slickar på boxväggen och visar sedan positivt på dopningskontroll. Varav ryttaren blir avstängd.

Och ja butta smakar verkligen VIDRIGT!!

Hade en häst som fick Finadyne för ett tag sen, han vägrade äta maten med pulvret. Vi gav honom då finadynen i en spruta blandat med lite vatten. Funkade någon dag innan han började matvägra helt och hållet och blev tokig när vi kom med sprutan. Fick Metacam utskrivet och därefter bet han efter sprutan när man kom med den och såg det som godis. Fråga din veterinär om du kan få det istället.

blanda pulvret med vatten så det får lagom konsistens, hälla i det i en liten spruta och spruta in i äpple? :idea:

Bara glöm det sa min häst när jag försökte.

Ett annat tips jag har hört är att blanda med sirap, men är de kinkiga så är nog det bästa kanske att byta?

Nu blev jag sentimental :angel:
Så gjorde vi alltid när jag var yngre, blanda medicinen i melass eller betfor och sen ner i ett äpple. Har dock förträngt resultatet :o:angel:

kl

Jag skulle ringa veterinären och be att få metacam istället. det smakar mums, honung...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
4 232
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 090
Senast: Luktpion
·
Kropp & Själ Gammal användare men nytt anonymt nick. En del av er förstår nog vem jag är pga gemensamma aktiviteter vi har tillsammans som jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 784
Senast: citruzen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur