Hur få i honom medicinen?

Sv: Hur få i honom medicinen?

Bremsa är inte att tänka på med honom =(

Han är väldigt rädd om munnen pga att tidigare ägare red honom med bett när han hade problem med onda tänder....

Metacam eller vad det hette...Pulver eller pasta?

Pratade med vet idag och jag ska höra av mig igen om det inte blir bättre. Har bokat tid hos kiropraktor som ska komma och känna på honom. Börjar misstänka att "felet" harnågot att göra med det "snea" korset som han behandlas för. Bäst att kolla de ifall det skulle hjälpa med Voltaren. Mer lättbehandlat så......

Metacam är flytande i flaska, och man drar upp med spruta. Smakar typ sirap och brukar vara väldigt omtyckt.

Spruta in i munnen skulle funka första gången sen skulle han stå på bakbenen...

Varför ta ut bekymren i förskott??

Om det skulle fungera första gången, som du skriver, så lär det väl göra det sen också??

Hästägare har en tendens att måla f-n på väggen innan dom ens provat saker.
Och har man redan innan en negativ ställning till saaker och ting så går det oftast åt skogen.

AM

kan inte avmaska honom med spruta direkt i munnen för han står på bakbenen då. Tror inte de skulle vara något undantag med medicinering.

Jaha...

Det är alltså ingen rid eller körhäst??

Tog kanske det för givet.:o

För rid/körhästar brukar ha bett i munnen då dom arbetas...
Och kan man tränsa så ska man kunna maska, annars är det ju konstigt...

Men om han farit illa och bara går i hage så kan det förstås bli knepigare..

Då får du rådgöra med veterinär igen.

Lycka till
AM

Det är en ridhäst som inte helt frivilligt öppnar munnen när bettet ska in.
Men väldigt frivilligt slipper undan allt som har med munnen att göra.

För mig är det fullt förståligt eftersom han haft ont i munnen under en längre periord.

Det här går rätt enkelt att träna bort om man ger sig tid och tålamod, men det ska göras INNAN man kommer i situation med medicinering.

Mycket enkelt. Man fodrar in hästen på något gott, sirap, melass eller vad de nu tycker om. Fyller en spruta med detta och låter hästen slicka från sprutan, nosa, bita och vad den nu vill. När hästen ser sprutan som en godisautomat (kan ta fem minuter, kan ta en vecka) börjar man spruta in det goda i munnen. När man sedan väl ska ge det äckliga börjar man med att ge äckel utan det goda (det goda får aldrig förknippas med bismaker), och sedan ger man det goda igen. Eventuellt med ny invänjning.

Vi har haft en hög hästar med otrevliga vanor (det handlar ju faktiskt om ouppfostran oavsett vad som ligger bakom), men med fast hand, bra grepp och snabba vanor så är det inget problem. Ju skickligare handler, desto snabbare medicingivning. De som är riktigt duktiga är ju så snabba och lätta på handen att hästen inte ens hinner fatta att det är något på G förrän medicinien är i svalget på väg ner. Beundransvärt.

F ö: ALDRIG någonsin dopingklassad medicin i mat. Aldrig ens i boxen. ALLTID i spolspilta uppbundet. Och även då ska man tänka på att inte ha hästar lösa i utrymmet, eftersom inte alla preparat är vattenlösliga.

:bow:
Jag tycker att det där är helt rätt metod.
Det gäller att avdramatisera det hela.

Nu har jag visserligen aldrig haft problem men något sånt här, då min häst anser att allt som går att tugga/svälja kan och bör man livnära sig på :angel:

Det går säkert att lära min att spruta i munnen. Har bara skjutit sådant åt sidan eftersom avmaskningen har slinkt i med hjälp av betfor.

Man inser inte sina problem fören det är försent eller vad man sa säga. Hade ju varit bra om han kunde få saker genom spruta nu när det hade behövts. Börjar med kiropraktor och får se vad han säger. Annars lär det bli sprutterapi för våran del....

Min systers häst fick fång nyss och då blanda vi i pulvret i äppelmos och gav i stor"spruta" i munnen funka syveränt

Vilken tur att jag snubblade över denna tråden. Nu SKA jag ta itu med min hästs motvilja mot sprutor i munnen. Har inte behövt avmaska på två år nu, så jag har förträngt problemet lite... :p Har en ytterst skeptisk pålle som inte ens tittar åt morötterna på en hel vecka efter avmaskning eftersom han brukar få "skölja" ner medlet med en morot. Men du menade att man ger "äcklet" i en spruta först och sen en spruta med nåt gott igen? Finns inte bismaken kvar efter det äckliga då?

En fråga till, var kan man hitta tomma plastsprutor att öva med?

Ett annat tips jag har hört är att blanda med sirap, men är de kinkiga så är nog det bästa kanske att byta?

Det funkar alldeles utmärkt!

Man blandar pulvret i så mycket sirap som behövs för att få konsistensen rätt. Sen tar man en spruta som man skurit av toppen på och fyller med sörjan och efter det sprutar man in det i munnen på hästen. Att det är så kladdigt gör också att det är svårt för hästen att spotta ut det om den skulle försöka. :banana:

Tror man kan köpa på apoteket men är inte säker.
Jag har fått massa sprutor av vänner och släktingar som jobbar inom sjukvården.

Min häst gjorde precis som din, första 2 dagarna gick - sen matvägrade hon. Så då gjorde jag såhär:

Fick en ganska rejäl spruta av veterinären, blandade ut pulvret med ytterst lite vatten och gav via munnen. Viktigt att hålla upp huvudet oxå så inte allt rinner ut igen...

Funkade KANON!!:rofl:

var som att jag hade skrivit det själv - vi gjorde exakt samma sak efter rådfrågan med veterinär!

*kl* (och ursækta bokstæverna)
En liten fråga. Har testat att ge min pojke sin butta utblandat med æppelmos nu, vilket ju funkar så mycket bættre æn med vatten! :bow:
Men, hur får ni lixom in det i sprutan utan att det blir jættekladdigt øverallt? :o Jag drar ut sjælva "slutstycket" på sprutan och fyller i hela kladdet, men nær jag sen ska sætta på det igen så blir det ju gærna en del utsprutat?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
4 232
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 090
Senast: Luktpion
·
Kropp & Själ Gammal användare men nytt anonymt nick. En del av er förstår nog vem jag är pga gemensamma aktiviteter vi har tillsammans som jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 784
Senast: citruzen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka