Hur få i hästen Flexijoint???

A

Alanis

Nu har den då äntligen kommit, FLexijointen. Jag öppnade igår och tyckte att det luktade :eek: och hoppades att det inte var min hästs åsikt. Jag blandade det i maten som jag tidigare gjort med Glucosamin och hon tyckte att det luktade :eek: och jag sa smaka och hon smakade och tyckte att det smakade :eek:
Jag försökte få henne att tugga en vitlöksklyfta för att bedöva smaksinnet, men hon vägrade, den hade ju legat i spannen med det som luktade :eek:
Hur gör ni för att få i era hästar det?
Tanken är ju att hon skall äta detta resten av livet. När hon vägrade äta Fenylbutazon fick vi spruta det i munnen morgon och kväll i 10 dagar, men det här :(

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!!!

-Alanis

Sv: Hur få i hästen Flexijoint???

Finns det någon mat som hon tycker är väldigt gott annars, som betfor eller dylikt? Isåfall kan du ju testa att blanda i lite flexijoint i den. (kanske inte full dos, utan smyg-öka lite i taget). Eller blanda i äpplejuice, eller mycket morötter eller något annat! :)

Jag hade samma problem med min pålle... :smirk: Han tyckte att flexin smakade urk och vägrade att äta den om jag blandade ut det i fodret. Jag fick tillslut blanda ut flexin med vatten och ge i en spruta direkt i munnen...

är det den "blöta" tinkturen med DK, eller pulvret?

Tyvärr är det pulvret. Hon får i sig Djävulsklorot i en annan blandning så jag kan inte ge dubbelt.

Nu får hon det med lite uppblötat lucern, vitlök, alger och örter så det borde inte smaka så mycket. Jag kanske ska pressa vitlöken över? Eller ge fiskleverolja igen? :d

Fenylbutazonen blandades med betfor, men likväl valde hästen att svälta.

attans vad svårt.

Äppeljuice, hur mycket? känns jobbigt att tänka sig att ge det resten av livet.

Kan ju kanske bli bättre när det blandas med mer mat :p

Alanis-naiv matte

ge lite bara till att börja med och öka dosen allteftersom..jag bukar ge i betfor eller nåt om dom krånglar, och åtm mina hästar som har krånglat göra det bara ett tag, sen är det bara att fodra på som vanligt...

Alanis skrev:
Äppeljuice, hur mycket? känns jobbigt att tänka sig att ge det resten av livet.

Jag menade ju inte att du skulle ge det hela livet! :D Men för att få henne att vänja sig vid smaken, kanske du skulle prova att ha i en skvätt juice bara, i några dagar sådär... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Foder & Strö Vår nyinköpta och omusklade ponny ska få magnesium för att hjälpa musklerna när vi nu har börjat träna henne. Hon är dessutom modell...
Svar
4
· Visningar
1 473
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama