Hur få i häst medicin?

Sv: Hur få i häst medicin?

I långa loppet kan det göra gigantisk skillnad och nu är det väl en månad sedan fången började va? Och hon är fortfarande inte smärtfri? Många bäckar små...

Du kan väl inte vara allvarlig????:eek: Tror du att 3-4 gram skulle göra så stor skillnad??? Hon äter ju 10 kilo hö, DET måste väl bli en BRA mycket större mängd!!!

BTW, äppelmos gick också fint! (OJ, hela 1 gram socker blir det:p)

Klickerträning var smart, kan ju tyvärr inte pröva det förrän (om:crazy:) hon blir bra!

Jag måste bara fråga av ren nyfikenhet.

Är det någon av er som tävlar? Har ni i så fall tänkt på att om ni ger butta, finandyn, metacam med mera i krubban att det kan finnas rester kvar?

Även om ni skurar rent krubban så kan det alltid finnas rester kavr och i ett eventuellt dopingprov så kan dom se spår ner på bara några microgram.

Har var amatörtränare i galopp några år och på alla kurser så verkligen tjatas det om att om man måste medicinera sin häst så ska det göras i en separat hink och i största möjliga mån fodras utanför stallet. Då både butta och finandyn är i pulverform kan detta spridas i microkorn i övriga stallet. Och eftersom ridsporten numera även följer samma regler vad det gäller doping som gäller för trav och galopp så. Det är, om jag inte minns helt fel 14 eller 21 dagars karens på både butta och finandyn från den sista dagen man ger dom. (Värt att tänka på) ;-)

Jag vill absolut inte verka "uppnosig" eller försöka tillrättavisa någon, är bara rent nyfiken hur det går till i stallarna runt om i vårt avlånga land. Men tänk efter när ni medicinerar era hästar att det är inte bara era hästar som får i sig eventuella mediciner. Och så roligt är det inte att stå inför en doping och inte veta om ens häst har några otilåtna medel i kroppen pga någon annan
:-)

Kan svara för mig.

I förra stallet jag stod i (travverksamhet) gav jag inga mediciner i krubban, undvek att ge i stallet med för att vara på säkra sidan. Min häst stod i en utebox, inte samma byggnad som tävlingshästarna. I den boxen gav jag medicin antingen i ingivare eller i en speciell hink. Hade även märkt mina vattenhinkar, så det helt säkert inte skulle vara "mitt fel" om dopingkontrollen visat på något.
Vet inte om levotyroxin syns i och för sig, men kände dumt att chansa!

Jag fick råd från veterinär att blanda pulvret i vatten ett tag innan i en burk, låta "kornen" lösa upp sig och sedan dra upp allt i sprutan. Fungerade bättre då det ofta var kornen som fick hästen att hålla på i munnen. Hon var ju inte jätte förtjust i smaken, men det funkade att hålla upp huvudet och spruta ner det så långt som möjligt, och sedan ge fodret direkt efteråt. :) Allt gick ned och det var inte massa onödigt bråka, utan bara en sak som skedde på några sekunder innan utfodring.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka