Hur få hem unghäst från lösdrift???

HaLo

Trådstartare
Var och hälsade på min 1 åring på lösdriften igår. Växt som tusan har hon gjort sedan jag såg henne sist. :laugh: Tänkte att jag skulle ta hem henne lagom till betet nästa år så hon får gå hemma den sommaren innan allvaret börjar.
Men jag börjar redan nu få lite ont i magen när jag tänker på hur jag ska få hem henne. Hon har ju inte åkt transport sedan jag lämnade henne på lösdriften, då var hon ca 8 mån. Hon var mycket hanterad som föl, (fölvisning mm) åkte även ganska mycket transport med sin mamma. Aldrig några problem att lasta då.

Men... nu har hon inte ens haft en grimma på sig sen årsskiftet...

Någon som har lite erfarenhet?
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Men hon hanteras väl ändå på lösdriften? Verkas och avmaskas hästarna inte?
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Åk till hästen och hantera den lite mer, men eftersom den har varit på fölvisning och åkt transport borde de inte vara något problem.. Hur långt ska hästen åka?
Jag ska ev hämta en häst nu på lördag som är uppvuxen på lösdrift, van att bli ledd och har åkt transport till sommarbetet.. Den ska åka 30 mil, och jag är dessutom gravid i 8 e månaden :). Man får inte oroa sig i onödan, ta bara med folk som kan hjälpa dig ifall något skulle hända.
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Självklart verkas hon och avmaskas där, men ingen annan hantering.

Har ungefär 8 mil enkel resa så det är inget man kör bara sådär. Är också gravid och bebisen väntas om en vecka. Tror inte jag kommer få så mycket tid över dom närmsta månaderna med att åka dit och ledträna..;)

Får väl öva lite till vintern!
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

8 mil är ju inte särskilt långt, det kan jag köra för att träna ett pass och sedan hem igen. Hästen har ju åkt förut och den blir något hanterad på lösdriften så om du inte förväntar dig problem så kommer det mest troligt inte att bli några problem. Oroa dig inte i onödan!
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Det är nog inga problem :)
när jag har jobbat så har vi endast hanterat hästarna vid verkning och avmaskning och det har gått bra när de blivit äldre ändå ;)
Har hon åkt mycket transport och hanterats mycket som föl så tror jag inte att det är något som "försvinner", . Tror inte att du behöver vara orolig :) ta med dig några som kan hjälpa dig om det skulle bli problem.
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Tack ska ni ha! Som sagt, ett år tills hon ska hem.
Får ta mig i kragen och åka dit lite oftare!!
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Jag kan förstå om 8 mil är långt om man är gravid eller just fått barn.
Kan du ta hjälp av någon som kan tänka sig att träna henne?
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Självklart verkas hon och avmaskas där, men ingen annan hantering.

Har ungefär 8 mil enkel resa så det är inget man kör bara sådär. Är också gravid och bebisen väntas om en vecka. Tror inte jag kommer få så mycket tid över dom närmsta månaderna med att åka dit och ledträna..;)

Får väl öva lite till vintern!
En seriös lösdrift binder upp unghästarna vid fodring samt tar in o hjälper till vid besök av Vet. o hovis om inte annat.

Borstar av det värsta för att överhuvudtaget kunna visitera hästarna.

Om du åker ut några gånger för att träna ngt specifikt så lär de sig oerhört fort o de glömmer som sagt inte.
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Har hon goda minnen från lastning som liten så sitter det säkerligen i tills någon förstör det, men förhoppningsvis gör ingen det ;) . Det föl lär sig det kommer dom ihåg resten av livet. Mitt sto som nu är 9 år lastades mycket som föl o kördes mellan olika beten. Hon fick bra erfarenhet av transporter och trots att hon spenderat åren som äldre unghäst ute i det fria på enorma hedmarker så har hon aldrig varit svårlastad. Nuförtiden har hon så brått på transporten att hon slår huvudet i bakbommen för jag hinner knappt få upp den innan hon kliver på :D

Du kan ju åka ut o träna några gånger om du är osäker, men ge det tid bara så inte träningen blir ett stressmoment. Första gången du tränar kanske det räcker att sätta en hov på rampen.

Själv tänkte jag träna mina åringar på semestern :) träna ett par gånger under ett par dagars tid och sedan glömma det tills unghästvisningen i höst.
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Fast bara för att man binder upp dem när man verkar dem så betyder ju inte det att dem lasttränas av sig själva, eller har jag missat något väldidigt vesäntligt i lastträningsvärlden? Mina har då aldrig blivit lasttränade av att vara uppbundna medan hovslagaren varit i stallet..
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

En seriös lösdrift binder upp unghästarna vid fodring samt tar in o hjälper till vid besök av Vet. o hovis om inte annat.

Borstar av det värsta för att överhuvudtaget kunna visitera hästarna.

Om du åker ut några gånger för att träna ngt specifikt så lär de sig oerhört fort o de glömmer som sagt inte.

Fast vilken lösdrift lasttränar andras hästar som daglig rutin?

Det är väl lastningen hn är orolig över? Eller går den inte ens leda?
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Det står i första inlägget att hästen inte har haft grimma på sig sedan årsskiftet.
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Tja, det verkar bero på vilken ras det är hurvida dom blir uppfostrade och lättare mer lyhörda och uppmärksamma på folk och fä när de går på lösdrift. Islandshästar blir "artiga" av att gå på lösdrift och "storhästar" som inte hanteras av människor hela tiden under uppväxten blir monster (i alla fall om man får tro deras ägare).

Har själv en ängslig 9 årig isl som är lite hanterad och en man som inte är hästvan men orädd och utan förmåga att tjorva till saker. Den kombinationen är perfekt vid lastning.
 
Sv: Hur få hem unghäst från lösdrift???

Jag tror det kan gå bra oavsett träning eller ej. Tog hem en treåring förra året som var mycket lite hanterad. Hon klev in efter ett litet smitförsök och sen stod hon lugnt i transporten. Ca 15 mil. Dock tog hon sig lös inom tio min inne i transporten, men vi valde att fortsätta så länge hon var lugn, och det var hon hela resan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp