Hur få hästen att dricka???

I

inesperado

Vår ponny fick förstoppningskolik för två dagar sedan. Vet. var ute och koliken släppte efter några timmar. Igår var hon dålig igen, dock släppte det så vi behövede inte ta ut någon vet. då.
Hon har druckit lite dåligt sen första kolikanfallet men sen igårkväll har hon inte druckit nästan nånting. Hon har inte fått i sig mer än lite betforvatten och lite vatten som vi har sprutat in med en spruta i hennes mun:crazy: Normalt är hon en häst som brukar dricka ganska mycket.

Vi blöter höt för att hon ska få i sig ännu lite mer vätska. Vi har provat med betforvatten, vilket hon inte längre vill ha. Sen har vi provat att lägga äppelbitar i vattnet och även hälla äppeljuice i vattnet men inget duger...
Har ni några bra tips på hur man kan få i henne lite större mängder vatten? Alla tips är värda att prova!

Sv: Hur få hästen att dricka???

om du ger väldigt blöt betfor? alltså inte endast vattnet, men så att hon får slaska i sig fibrerna också.

kolla om hon är uttorkad, är hon det så lär hon behöva få dropp för att vätska upp sig.

melassvatten kanske skulle vara något?

Tycker du ska konsultera behandlande veterinär igen. Det är mycket möjligt att hästen inte alls mår bra än. Och är den uttorkad så behöver den dropp.

Min ponny dricker väldigt dåligt. Hade ett regält kolikanfall i december.
Har sedan dess gett honom 1 näve betfor som jag sväller i flera liter vatten. Värmer vatten i kokare och häller i innan han ska äta så det är lite ljummet (morgon och kväll)
Han vägrar äta om jag inte häller i något som skrammlar oxå... Tar någon näve med pellets och lägger i hink som jag skrammlar med ned i krubban. Oftast slafsar han i sig allt.
Har försökt få tag i ganska blött silage till honom... Har det balen varit av torrare slag så dränker jag in silaget i vatten (inne på kvällen)
Har provat med melass i vattnet men det va ingen höjdare. Saft gick bra några gånger...
Peppar, peppar så har han inte haft något kolikanfall sedan dess... Vill inte ha det igen!

Inte roligt med hästar som inte dricker...
Hädanefter kommer jag alltid att fråga om det då/om jag ska köpa ny häst...

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Småbarn 3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och...
2
Svar
39
· Visningar
5 710
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar