Hur få fram den?

Sv: Hur få fram den?

Om det visar sig vara inflammationer i tarmen, uppdaterar du oss?

Usch.. låter attans så jobbigt. Om det är inflammation, hur katten har han lyckats med det? o.0 stackars liten.. (och stackars matte)

Jo, blodprovssvaren kmr antagligen på fredag, så får vänta tills det. Ingen aning hur han har fått ev. inflammation. :O

Vi tog för några veckor sedan ett blodprov åxå, och då visade det att han hade för lite protein och dåligt värde på vita blodkropparna. Vår veterinär kunde då inte göra mer utan sade att han måste föras till klinik. Men när vi hade en annan veterinär några dagar efteråt, en mer erfaren så tyckte han att det bara var att tvätta honom i skapet men tallsåpa och ljummet vatten så skulle svullnaden gå ner (hästen är svullen på hela magen åxå) men han menade det kunde bli så om han går med för mycket smuts i skapet, och så skulle jag motionera honom.
Jag provade med det, tvätta och motionera, svullnaden går visserligen ner efter motion men kmr sedan tillbaks efter natten. Så därför har vi tagit nya blodprov nu för att se om värdena har ändrats något, och då får vi väl föra honom till klinik iaf. Hästen är pigg för övrigt, inget fel på humöret och såå.. bara svullnaden som oroar. Det svällda går ner bättre ju hårdare man rider åxå, men om det är något allvarligt ids jag inte rida så hårt + att han har ryggproblem så jag rider endast barbacka.

Jag vet hur det är att tvingast rida en häst som är ovan vid det barbacka.. Har själv suttit i den sitsen många gånger med mitt ena sto.

Det låter mkt större än dom svullna och lätt infekterade skap jag kletat ur. Hoppas verkligen för er skull att det inte är något allvarligt. Låter lite konstigt att svullnaden går ner vid ridning, då är den väl på något sätt sammanbunden med blodcirkulationen..

Usch, ja... Jag håller tummarna för att det är något som är lätt behandlat och snabbt borta..

Jag vet hur det är att tvingast rida en häst som är ovan vid det barbacka.. Har själv suttit i den sitsen många gånger med mitt ena sto.

Det låter mkt större än dom svullna och lätt infekterade skap jag kletat ur. Hoppas verkligen för er skull att det inte är något allvarligt. Låter lite konstigt att svullnaden går ner vid ridning, då är den väl på något sätt sammanbunden med blodcirkulationen..

Usch, ja... Jag håller tummarna för att det är något som är lätt behandlat och snabbt borta..

Jo men han går mycket bra att rida barbacka fast han e lite smal om ryggen så det är inte så skönt, men man vänjer sejj! ;)

Ja det är nog ganska så svullet, och svullnaden går ner för att det blir bättre blodcirkulation, men det kmr ju tillbaka. :crazy:
Glömde nämna att även urinprov togs första gången som blodprov blev taget, men urinen var helt ok!

Men tack för omtanken! :) Hoppas verkligen jag åxå att det blir bra, får hoppas att det skulle gå över med något kortison lr liknande!

sterilisering i en rolig form... *lol* Min tant är rund om ryggen, men har klassiska halvblodsmanken och den är tja... obekväm för att uttrycka det milt :D

mjo, det är ju så :) Fy fanken, problemet med hästar är att det är så mkt på dom som kan bli infekterat/skadat och att det oftasta e dyrt... ih.. men tja.. det är ju värt det och för varje grej så lär man sig något nytt :D

Jag brukar använda utspädd jodopax på en svamp. Funkar superbra. Det blir ganska geggigt under tiden men det lossnar väldigt lätt. Sen blir det fint som snus. Om man dessutom har ljummet vatten brukar dom rent av gilla det.;)

Bewildered: Haha joo, så e de väl me alla varmblod :D
Jo det är värst när det är så dyrt, men ja tänker också på det viset, att man alltid lär sig något nytt! :) Har dessutom hästen bara på foder, så jag och ägaren kmr säkert att dela på kostnaderna.

Empa80: Okej! :) Det är ungefär likadant som när man använder tallsåpa och ljummet vatten då, blir också lätt att få bort smutsen!

Han har också "bulor" på bakänden, foderknölar lr vad det är... De blir värre på sommaren, går nästan bort till vintern så det är säkert något i gräset som han inte tål... Men som sagt går han bara på hö nu, om han kan ha blivit svälld i skapet av kraftfodret han fick förr? Någon som har något bra svar?

jao.. det e ju det... men å andra sidan så är vårt varmblod den enda häst jag vet som är löjligt lätt att få till en snygg "nackknyck".. :angel: det är bara att träna när det regnar, för han samlar sig automatiskt då av nån anledning (rädd för vatten i öronen? o.0) fast å andra sidan så kickar han mot vinden om det irriterar honom med... Lol

jao.. det e ju det... men å andra sidan så är vårt varmblod den enda häst jag vet som är löjligt lätt att få till en snygg "nackknyck".. :angel: det är bara att träna när det regnar, för han samlar sig automatiskt då av nån anledning (rädd för vatten i öronen? o.0) fast å andra sidan så kickar han mot vinden om det irriterar honom med... Lol

Haha joo de e valacken ja har åxå, men man behöver bara ta tyglarna på honom så går han som en dressyrhäst fast han e travare! :)

Men NU har svaren på blodprovet kommit, protein har blivit sämre och monocyterna (?) var onormala... Det tydde på inflammation sade veterinären. :/ Vita blodkropparna var däremot ok nu... Så det blir nog att föra honom till klinik nu iaf...
Men vet nån va de kan bero på att han har fått inflammation i tarmen?? :confused:

inflammation i tarmen?

hrm.. överkänslig mot foder? ätit något dumt? allmän inflammation från början som satt sig i magen? magsår?

absolut ingen aning ärligt talat... hade inte vet. nån vettig förklaring? o.0

håller tummarna för dig!

Det undrade vi åxå, har tagit bort kraftfodret för säkerthets skull så han går nu bara på vatten och hö + lite örter. Veterinären kunde bara inte göra mera sa hon, bara att varmblod kan få inflammationer i tarmen, hon kunde inte ens säga varför... :o

Så nu skall ägaren ringa till en klinik, och se om de kan göra något åt det, annars får vi föra honom på ännu längre vägar.. Så får bara vänta och se nu då.. :crazy:

Japp, kan göra nytt inlägg sedan eller om jag svarar här igen. Vi kmr nämligen inte att föra honom till klinik före i början på januari då det är så mycket nu just när det snart är jul... Vet. påstod att det nog skulle gå bra att vänta, eftersom han inte verkar må dåligt av det.

Men om någon annan har tips/erfarenheter av sånt här är jag mycket tacksam för fler svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 162
Senast: cf234k
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 980
  • Artikel Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka