Hur få fötterna stilla i trav?

M

mallan

När jag sitter ner i trav "fladdrar" min fötter väldigt mycket. Överlivet och övre sittbenen är väl hyffsat stilla(men skulle kunna vara mycket bättre!) men fötterna går inte att få stilla!
Försöker tänka på att slappna av,tynga ner i sadeln,och har testat olika stigläderlängder.
Hästen jag rider är ganska stor med trav därefter,så sitter inte lika dåligt på andra hästar(dock inte speciellt bra!).

Så,ni som kan dehär med sits berätta hur man ska göra!:D

Sv: Hur få fötterna stilla i trav?

:bow: jag har exakt samma problem!! *väntar ivrigt på svar*

Du kniper kanske för mycket med knäna? Det kan vara en dålig vana som går att jobba bort med vissa övningar. Testa Sally Swifts böcker, hon har många bra tips. Själv har jag tänkt att rida för ngn instruktör som lär ut centrerad ridning
Det kan också vara så att du inte kommer ner ordentligt i sadeln och skulle prova en annan.( Det känns ju alltid bra om man kan skylla på utrustningen!):smirk:

hm,men jag tror faktiskt inte att jag kniper med knäna!
Önskade mig en sally swiftbok i julklapp,men fick ingen:mad:

Det är i bäckenet allt börjar. ;) Bäckenets uppgift är att ta upp alla de stötar som kommer, och därmed kommer resten av hela kroppen vara stilla, förutsatt att det inte finns några spänningar. Känn att du är rörlig och flexibel i din mittdel, att du sitter på triangeln och inte på fläsket och verkligen följer med i hästens rörelser. Rid gärna utan stigbyglar så slipper du bry dig om dom. :idea:

Tänk långa ben, helt avslappnade utmed hästens sidor, det är magen och ryggen som ska balansera upp dig, inte benen. Känn verkligen verkligen efter, var spänner du dig? Var sitter problemet. Fötterna viftar inte för sin egen skull, det är en symptom på något annat. :D Har haft samma problem när jag sitter på Elá, dock börjar det lösa sig genom väldigt väldigt mycket skritt och smygtrav. Så fort jag börjar vifta med min fötter börjar jag om från ruta ett igen. Och nu, tre månader senare kan jag faktiskt sitta riktigt vettigt i både skritt och galopp.:D

Ett tips som jag tror ska fungera..ur Sally Swift boken:
Tänk dig att du rider med dina "stubbade ben", benen är kapade från knät och neråt.
Du ska fokusera på de stubbade benen, när du sitter i sadeln, när du rider osv.

OM man verkligen har förmågan att fokusera på detta så känner du hur du bättre följer hästen i traven och ja , du sitter framförallt stilla med dina fötter.

Testa!

Jag tänkte faktiskt just på det när jag red idag och om man inte tänker på att man ska trampa ner hälarna utan man sitter bara rakt på hästen som nån bara släppt ner dig. man ska inte anstränga sig att göra nånting hamna bara som du hamnar i sadeln så försvinner det...mvh zandra

*knapplån*

Jag har/har haft precis samma problem och i två olika situationer försvann det helt (utan att jag ens ändrade något i sitsen):
När jag hade en sadel som var gjord för att ge en bra sits och var väldigt bekväm, det var iofs en lånad sadel men i den kunde jag trava utan att fötterna rörde sej minsta lilla utan att jag gjorde det medn flit :p Flexion SBS var det. Tror det var för att man fick hjälp med avslappningen som man själv inte kunde åstadkomma utan att annat blev fel...

När hästen är väldigt ärligt avslappnad framåt nedåt för då blir den inte lika stötig :p Den vinklar ju om baktill. Och särskilt då när hästen dessutom är samlad i traven.
Har man inte kommit dit än kan man alltid jobba för en så ärlig framåt/nedåtsökning som möjligt och samtidigt försöka lugna ner takten. Hästen kan gå framåt utan att ha snabb takt och vill man sen rida ökad trav har man stoor fördel av att kunna behålla ganska lugn takt :)

En annan situation jag kom på där jag inte har några problem med tappade stigbyglar är när jag rider barbacka, rätt logiskt :rofl: om jag travar då brukar jag dessutom försöka ha så bra avslappning jag bara kan hos hästen och tänka uppåt i sakta takt för annars örjar jag ju skumpa häststackarn i ryggen dessutom :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 759
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama