Hur få en "skitsele" så bra som möjligt?

L

lingonsylt

Jag har en s.k. skitsele, skulle väldigt gärna ha en ordentlig riktig sele men har lite knaper ekonomi för tillfället. Ska köpa vagn/kärra i vår så alla sparpengar går dit, har verkligen inte råd med nån ny sele och det är svårt att hitta begagnat. Jag vill förstås att min welsh mountain ska ha det så trevligt som möjligt under våra körturer ändå. Selen sitter ganska bra fastän den ursprungligen var köpt åt en shettis, eller bröstan är lagom lång (tror jag). Någon som har nåt tips om hur jag kunde göra den ännu bättre? Har dessutom tänkt litet på att göra en baksele själv (vågar kalla mig händig:)), vad är viktigt för att den ska sitta bra och hur högt upp ska den sitta?

Tacksam för svar!
//Anna

Sv: Hur få en "skitsele" så bra som möjligt?

snälla du, låt bli!
Ett bra, vällanpassad och fungerande sele är en av de viktigaste förutsättningar att din häst har det bra under körningen!
Sätt på gamla utslitnar sko som du har ärvt efter farmor (som hade två storlek mindre än du) och försök hänger med på idrotten....
Att har häst är DYRT, att köra är änå dyrare!!!!
Har råd eller låt blir! Risken att drömmen blir en mardröm för dig och/eller hästen är överhängande.....

Nu tror väl folk jag har blivit knäpp...

För att "fixa" en skitsele så den fungerar drägligt åt små ponnyer gör man såhär:
tar en läderrem som sätts fast i bärremmen till bröstan, gör så att det blir en ögla på utsidan av bärremmen och i den trär man skakeln. Skakeln måste ha tyngd när du sitter i vagnen. Den får absolut inte lyfta.
Skaklarna måste ha stora öglor eller inga öglor, skaklarna ska kunna röra sig rejält inne i skakelhållaren.

Ett rejält däckelskydd behövs då däckeln ger skav och obehag, speciellt utan baksele och draglinor. En däckel ska ha järn i sig.
Med min skitselemetod måste man ha draglinor svängel o baksele.

Varför ska du köpa en ny vagn?
Är det inte bättre att köpa en sele som du har råd med? Tex en nylonsele från selar.se? 1500 eller nåt kostar den, billigare än så kan du inte få en sele som ändå fungerar och är komplett.

Jag gissar att din körkunskap ligger på lätt hobbynivå just nu, och att börja mixtra med något redan dåligt blir ju aldrig bra.

Håller HELT med föregående skribent att egentligen ska du vänta med körningen tills du sparat ihop till en sele...men samtidigt ville jag vara lite snäll med. Jag har ju själv byggt om skitselar till minishettisar och sett att det fungerar skapligt...men det krävs lika mycket kunskap för det, som att ställa in en riktigt sele..ta emot hjälp.
Var bor du? kanske någon här bor nära så kan du få hjälp. Eller kontakta närmaste körklubb/tränare så hjälper de dig. Även om du har en skitsele!

/jenny

nylon selen kostar 1300 :-
inkl alla tillbehör...
frakt runt 100-200 kr...

Ja, och som ser ut att vara en exakt kopia på idealselen!
Jag undrar vad de har sparat in på :)

Någon som ringt o hört?

Till trådskaparen. Nu när du vet exakta priser på en bra billig sele som din häst inte får ont av och du kan köra med gott samvete, så hoppas jag du slänger din enkla bröstsele och börjar spara! Nu finns det inga undanflykter.
Och snälla sälj inte din enkla bröstsele, den passar ju inga andra hästar heller. Du kan spara den som inkörningssele eller harva ridbanan med den.

Jag bor i Finland, så det är ju enbit dit. Och jag pratar svenska och det gör knappast någon körtränare här inom 500 km radie. Det är ytterst myckte hobbykörning, och lär aldrig bli mer än så heller eftersom det ju som sagt är 500 km till närmaste svenskspråkiga körförening. Har en liten släde som jag kör i (Vissa har ju snö ;)) eller det är mer en kälke. Har fixat både svängel och draglinor och alltmöjligt som jag läst här på buke att man bör ha, och det går utomordentliget väl (enligt mig då). Jag har tänkt skaffa mig en riktig bröstsele senare, men ska ut och resa i sommar så jag har inte råd med både sele och vagn i vår, så tänkte spara selen tills senare.

Och att ha häst är dyrt är inget jag lider av med tanke på att jag bor på en gård så jag har stall och mat alldeles gratis och hovslagaren är pappas kompis så då blir allt rejält billigare. :)

Om du har pengar över så köp en riktig sele då...varför hålla på o modifiera dåliga grejer till något halvbra..

Kör du bara släde? Då är det kanske en loksele du ska ha istället. draglinjen blir alldeles för låg för en bröstsele.

Det är endast tillfälligt. Nu när det ändå finns snö och allt. :) Kör inga långa pass och inget tungt och högst två gånger i veckan (om ens det). Det borde väl inte göra nån större skada, och jag SKA skaffa en riktig sele, men det får helt enkelt vänta tills senare, vill försöka göra det bästa av situationen helt enkelt.

Ok.. då föreslår jag att du sätter skakelremmarna högre upp på något sätt som du själv får klura ut :) och sen draglinorna i den tomma dragringen.

Hur kör du nu då? Hur använder du selen? Har du en rockard på sommaren?

Började köra honom när snön kom, men han var inkörd från förr. Jag har draglinorna i dragrigen redan och har en skakelrem(tror det heter så) som håller upp skaklarna. Ska försöka hitta en rockard nu till våren när snön försvinner har jag tänkt.

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m. Vissa skriver att hästen...
Svar
4
· Visningar
1 305
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka