Hur få en bra sits över hinder?

Liselott76

Trådstartare
Jag har en välhoppande häst, han hoppar med hela ryggen & har fin teknik. Problemet är att jag är van vid hästar med lite flackare språng = lätt att följa med.

Jag har tittat på bilder från några träningar & det ser ganska ok ut när han har mer "normala" språng men ibland hoppar han upp sej & då hinner jag liksom inte med, "kastar" mej fram för att hinna med men det slutar med att jag liksom är bakom sadeln i nedhoppet, fötterna långt fram & kutryggig, liksom i livräddningssits.

Ett till problem är att mina skänklar rör sej i galoppen, pendlar liksom fram & tillbaka.

Hade inga filmer på den här datorn där jag hoppar högre, men man ser lite av min krumning på ryggen i landningen här iallafall.
http://s9.photobucket.com/albums/a91/lrudh/?action=view&current=MVI_0647.flv

Har ni något tips?

Sv: Hur få en bra sits över hinder?

Hej:)
Måste först berömma din häst, ser ut att hoppa jättefint.
Jag förstår vad du menar och jag tror att anledningen till att du blir lite "rund" i ryggen är din balans. Det jag tycker du ska göra är att galopera mycket i lättsits och göra lite olika balansövningar. En annan sak som du kan tänka på är att lägga ganska mycket vikt i knäna då blir det mycket lättare att följa med både i språnget och efter.
Lycka till!

Tack! Ja han är jättehärlig :)
Har lite svårt att förstå att jag kunnat få tag i en så fin häst, de jag haft tidigare har inte haft i närheten av den kapacitet som han har. Har dessutom haft honom sen han var 7 månader så jag är inte lite stolt över honom :love:

Jag tycker att jag har en skaplig balans på backen, han har ju bockat & flygit & jag brukar sitta kvar. Men när det blir hinder så blir det en annan sak, att jag måste flytta ner tyngdpunkten till knäna låter logiskt. Ska träna på det! Tack för tipsen!

Jag har en välhoppande häst, han hoppar med hela ryggen & har fin teknik. Problemet är att jag är van vid hästar med lite flackare språng = lätt att följa med.

Jag har tittat på bilder från några träningar & det ser ganska ok ut när han har mer "normala" språng men ibland hoppar han upp sej & då hinner jag liksom inte med, "kastar" mej fram för att hinna med men det slutar med att jag liksom är bakom sadeln i nedhoppet, fötterna långt fram & kutryggig, liksom i livräddningssits.

Ett till problem är att mina skänklar rör sej i galoppen, pendlar liksom fram & tillbaka.

Hade inga filmer på den här datorn där jag hoppar högre, men man ser lite av min krumning på ryggen i landningen här iallafall.
http://s9.photobucket.com/albums/a91/lrudh/?action=view&current=MVI_0647.flv

Har ni något tips?

Jag har precis samma "problem" med en häst som hoppar stort, runt och fint. Fungerar mycket bättre om jag rider i trepunktsits mot hinder. Tränar mycket på balansen genom att rida omväxlande i trepunkts- och tvåpunktsits när jag rider i skogen. Är bra att träna på när man skrittar fram också, för att hitta balansen "i benen" och svikten "i hälen".

jävla fin häst du har!!!!:love:

Skönt att höra att fler har problem när hästarna hoppar bra - känns lite som ett lyxproblem :p

Ska testa att göra som du säger - att växla en del mellan de olika sitsarna, antagligen riktigt bra styrketräning också, skadar inte!

Verkligen jättefint, man ser oxå på filmerna att du är medveten om vad som brukar hända, och verkligen bjuder till, är fokuserad på att inte rycka i munnen och så, Och som jag ser gör du inte dte heller.
Skulle säga som dom andra, mer tyngd i knäna, och trääna mkt i 3 punkts sits :)

Fin kuse.

Jag tycker att du ska korta stiglädren så att du hinner komma upp ur sadeln samt inte få så lång väg tillbaka.Mer tramp i stigbyglarna behövs.

Sen kan man öva sitsen på många olika sätt.Gymnastikövningar,serier och cavaletti är bra.Man kan tex rida in i en serie och helt koncentrera sig på sin sits medan serien lägger hästen rätt och tränar upp smidighet och styrka på den.

Lycka till.

fin häst:love:
Har haft lite samma problem som du (p g a sadelbyte) men jag tänkte lisom lite mera framåt med hela kroppen lt vad man ska säga:p För mej va det innan att jag lixom inte hängde med med rumpan riktigt utan bara händerna, men om man tänker lite frammåt så går det lättare, håll lite i manen första gångerna så förstår du vad jag menar:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka