hur få bukt med bockande häst?

Sv: hur få bukt med bockande häst?

det gäller ju att få hästen att förstå att det är fel att bocka, ofta tar dom ju ner huvudet. Då gäller det att snabbt ta upp huvudet, för då kommer han inte lika lätt åt att bocka.. Så snart dukan så försök rida honom undan skänkeln eller på annat sätt aktivera honom, kan du även försöka göra hela tiden så att han inte går i "egna tankar" och brallar av sig..

Att ha en bra sits och hälarna neråt är en förutsättning för säker sits i sadeln. Man ska alltid ha ett bra nertramp av hälarna när man rider för att sitta säkert. :cool:
Sitter du med hälarna uppåt, sitter fel på alla sätt, tittar ner så behöver bara hästen fisa eller hoppa till för att du ska åka av. :devil:

Det är inte fel av hästen att bocka om den gör det av glädje. Gör den det med andra avsikter så är det helt annan sak, kan ju bero på att den helt enkelt är uttråkad och vill bara att ryttaren ska vara aktiv. Men som du säger så gäller det ändå att aktivera och jobba med hästen, så att den hittar på en massa bus, för busa ska hästar få göra av glädje. Det är inget fel i det, gäller bara för ryttaren att sitta rätt i sadeln och lära sig hantera det.

Jag sitter varkem med hälarna upp eller ned. Jag har fötterna plant precis som när jag står på ett golv. Att trampa ned hälarna skapar onödiga spänningar i vaden och vrister vilket är onödigt. Jag kan hitta min balans utan att trampa ned hälen .... Dessutom rider jag inte med sadel så hälen har ingen större betydelse.

Nu har jag inte läst några svar alls, men jag tror det kan vara att hon inte är lika bestämt i sin ridning som du är (gissar lite hej vilt)..

Jag sitter varkem med hälarna upp eller ned. Jag har fötterna plant precis som när jag står på ett golv. Att trampa ned hälarna skapar onödiga spänningar i vaden och vrister vilket är onödigt. Jag kan hitta min balans utan att trampa ned hälen .... Dessutom rider jag inte med sadel så hälen har ingen större betydelse.
Rider du barbacka?:confused:
Då förstår jag att hälarna inte har någon betydelse, men annars så finns det i all grund till ridning att hälarna ska vara ordentligt nedtrampade. :cool::bow:

Om du inte får bukt på din häst, lämna till en kunnig beridare som får försöka få bukt på problemet och går inte det, sälj hästen eller skicka den på nödslakt!! Om nu din häst bockar för att jäklas och inte bara av glädje.

Rider du barbacka?
Då förstår jag att hälarna inte har någon betydelse, men annars så finns det i all grund till ridning att hälarna ska vara ordentligt nedtrampade.

Ja jag rider barbacka men även om ajg skulle rida med sadel så skulle jag inte kämpa för att trampa ned hälarna. är inte vad jag har lärt mig och jag rider itne "traditionell" ridning utan centrerad ridning.... Inom den centrerade ridningen så försöker man rida utan att skapa spänningar i kroppen vilket jag anser att man gör då man rider med foten helt plan mot marklinjen.

Om du inte får bukt på din häst, lämna till en kunnig beridare som får försöka få bukt på problemet och går inte det, sälj hästen eller skicka den på nödslakt!! Om nu din häst bockar för att jäklas och inte bara av glädje.

Detta var ett mycket onödigt inlägg tycker jag. Någon beridare är det itne tal om och ja jag tänker sälja min häst, till min medryttare som är helt upp över öronen kär i honom. Och nödslakt bara för att en häst bockar? nej skulle inte tro det...är det så du gör med dina hästar kanske? :confused:

Om den bockar för att jäklas och du kan inte få bukt på den, så är egentligen det enda valet att antingen sälja, skicka till en beridare eller slakta den. Något måste ju göras. :devil:

Pröva sitt med mera nedtramp, det kanske hjälper :cool:

Om du ahr läst hela tråden så borde du ha uppfattat att det är min medryttare som har problem och itne jag. kan du inte komma med några mer konkreta tips och råd så ber jag dig lämna tråden för dem som har bättre ideer.

Något måste göras ja... det vet jag med...först o främst ta reda på varför han bockar. Men aldrig att han går till slakt! Och ajg tror itne att den beridare är rätt metod eftersom det faktiskt är min medryttare som har problem och inte beridaren.

Något nedtramp tänker jag inte prova eftersom det skapar spänningar och spänningar försämrar ridningen vilket kanske medgör att hästen bockar än mer. Så den iden kan du skrota för det är inte något jag tänker ta till mig iallfall. jag har en gång i tiden lärt mig rida med nedtrampade hälar och jag tänker inte införa det igen då jag nu lärt mig att inte trampa ned hälarna när jag rider. dessutom är det svårt att trampa ned hälen utan sadel.

Om han bockar med alla som rider, så borde det väl vara något problem med hans kropp?
Tycker du har bra inställning i övrigt, och talar väl!

Om den bockar för att jäklas och du kan inte få bukt på den, så är egentligen det enda valet att antingen sälja, skicka till en beridare eller den slakta . Något måste ju göras. :devil:

Pröva sitt med mera nedtramp, det kanske hjälper :cool:

:eek: :eek: :eek:

Varför bockar han?

Det är det första man måste ta reda på för att lösa problemet.

Har haft en häst som bockade vilt på framhoppningar och i början av en hoppträning efter första sprången. Vi tolkade det som att han satt fast på nåt sätt i ryggen när han var ouppvärmd och sen "bockade han loss" och blev lugn o cool igen. Han var aldrig sjuk men lite "egen".

Hörde av en tysk tränare en gång att detta med att bromsa och bocka efter hinder var en slags "hingstfasoner" som dom växte ifrån med tiden. Är din häst hingst/sent kastrerad kan bockandet vara "hingsterier"??

Hoppas du fått nån ledtråd?

Om den bockar för att jäklas och du kan inte få bukt på den, så är egentligen det enda valet att antingen sälja, skicka till en beridare eller slakta den. Något måste ju göras. :devil:

:eek: Har du missat att det är en häst vi pratar om, inte en trasig..bil? :eek:

Oavsett hur du har hälen är det viktigt att vara mjuk i vristerna så du kan fjädra i stigbygeln när hästen bockar...på så vis blir inte 'katapulteffekten' så stor.
Men rider du barbacka är det ju inte aktuellt alls :D

Inte ibland, jag uppfattade som det var ett återkommande problem typ varje dag hela tiden och hon kunde inte få bukt på den. Alltså slakt skulle ha varit en sista utväg ifall inte en beridare heller kunde få bukt på den. Detta om den bockade av ren djävulskap. bockande häst. Det går inte att ha en farlig häst heller. :cool:

Själv tror jag ju inte att hästar någonsin gör saker 'på djävulskap', det är en mänsklig tolkning.
Snarare kan det handla om oklarheter kring ledarskap...det är helt enkelt naturligt för flockdjuret Hästen att ta över ledarskapet om den känner att människan inte gör det med tillräcklig auktoritet.
Enligt detta sätt att se löser man inga problem genom att 'skylla på' hästen, utan det är istället ryttaren som måste granska sig själv och se vad hon kan förändra i sitt beteende.

En bockande häst är fö. bara 'farlig' så länge du riskerar att ramla av...lär du dig sitta kvar gör det inget att den bockar :cool:
Troligt är iofs att den slutar när bockandet inte får önskad effekt.

Men det verkar ju vara problemet att det är just det svåra att klara av. Visserligen enbart medryttaren i det här fallet, så då är väl mest alternativet att byta medryttare, eller att medryttaren får bli duktigare. Eftersom hon skrev om hästen här så trodde jag att det var ett sådant stort problem att hon snart inte hade någon annan utväg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka