Hur få bort glasfiberväv?

Andorra

Trådstartare
I ett rum är det glasfibervävstapet och där ska vi göra om. Hur ska vi göra för att få väggen slät igen? Bredspackla? Slipa? Helst vill jag få bort tapeten helt men hur gör man det?

Sv: Hur få bort glasfiberväv?

Jag har hört att man inte ska gå på och försöka få bort sånna tapeter eftersom de ofta sitter så hårt att man riskerar att inte få bort allt. Det blir ju enorma liter spackel om man skulle göra det. Vi fick höra att man skulle köpa en speciell typ av tapet att sätta rakt på som jämnar ut. Fråga i din färgaffär, de vet!!

Glaaasfiber :eek:

Alltså det sitter som ett jä*la helvete! Det KAN gå att skrapa om du har tur, men det tar en evighet. Försöker du slipa så smälter plasthelvetet bara :cry: Vad du gör - använd munskydd för det är inte hälsosamt damm som kommer ur skitet!

Ett tips är att skruva upp tunn renoveringsgips på väggarna, som ni sen tapetserar eller målar.

Så ska vi göra i vardagsrummet. Det sitter typ sjögrästapet på väggarna och över den tapeten limmande vi fast skivor med träimitation när vi flytta in -89.
Snyggt? Näää, men modernt då :angel:

Easy Cover heter det man kan sätta över som slätar ut väggen, sen är det bara att måla/tapetsera över. Det sätts upp med vanligt våtrumslim som du först limmar på väggen och sen bara på med easy cover, enkelt!

Jag har använt easy cover på glasfiber. Det gick bra! Men däremot INTE släktingen wallcover, den var inte alls lika stark och tät, och går inte att spackla/slipa på som easy covern. Så gör inte det felet, för det har jag redan gjort :)

Lycka till !

edit : menade såklart att skriva till TS :o Sorry!

Jag har glasfiberväv i alla mina rum och använder tapetlim när jag ska ta bort väven, man får rolla på ganska rejält, låta det "torka" några timmar och sedan dra bort den.

Har funkat bra de gånger jag gjort det iallafall.

Limmet löser upp väven som om man får ett bra tag följer med ganska lätt.

I förra lägenheten så lät vi en vän som är målare bredspackla hela väggen. Enligt honom snabbt och smidigt.

I nya huset så bucklade sig väggen när vi spacklade över strukturtapet, det var för många lager tapet på varandra som svällde av fukten. Så där blev vi tvugna att sätta gipsskivor ovanpå spacklet. Smidigt värre... :crazy: Fast glasfiberväven bucklar sig knappast, det är ingen fara.

Gipsskivor blev jättesnyggt men tror det är billigare med spackel. Har man nån som kan spackla så är det ju kanske den enklaste varianten.

Gipsskivor blev jättesnyggt men tror det är billigare med spackel. Har man nån som kan spackla så är det ju kanske den enklaste varianten.

Det allra billigaste hade väl iofs vart att skrapa bort den gamla tapeten istället för att sätta gipsskivor uppepå :crazy: det har jag aldrig varit med om att man gjort... är det vanligt?

Det låter som ett smidigt sätt. Ska man spackla igen spikhål och sånt först innan man sätter upp easy cover?

Jag har glasfiberväv i alla mina rum och använder tapetlim när jag ska ta bort väven, man får rolla på ganska rejält, låta det "torka" några timmar och sedan dra bort den.

Har funkat bra de gånger jag gjort det iallafall.

Limmet löser upp väven som om man får ett bra tag följer med ganska lätt.

Hur ser väggen ut under sen?
Här är det målat två ggr på glasfiberväven, kan det funka ändå? Vore ju bra att få bort allt annars låter easy cover som ett bra alternativ.

En sak att tänka på är att Easy Cover är dyyyyyrt ! Och man skall inte snåla med våtrumslimmet heller, så det går åt mycket!

Jag har spacklat hålen, men du behöver inte slipa. Easy cover döljer förvånansvärt mycket ...

Mina föräldrar använde easy-cover över sin väv och det blev kanon! Väven hade väl suttit uppe sen 80talet och blivit övermålad ett par gånger, men det gick bra ändå.

Det allra billigaste hade väl iofs vart att skrapa bort den gamla tapeten istället för att sätta gipsskivor uppepå :crazy: det har jag aldrig varit med om att man gjort... är det vanligt?

Nej, tror knappast det är vanligt... :D

Det var en gammal strukturtapet som inte gick att riva. Så målaren rekommenderade att vi bredspacklade istället för att slipa, det hade tagit mååånga timmar och eftersom vi köpte tjänsten så skulle det blivit dyrare än spacklet. Men... han hade inte räknat med att fukten skulle få alla tapetlager att buckla sig. Då de gjorde det så var det ju redan för sent att ångra. Därav gipsskivorna.

Inte det enklaste arbetssättet, men snyggt blev det i alla fall - till slut!

Tja, det är väl inte helt ovanligt att sätta på renoveringsgips. Är ofta ganska bekvämt om du har jävliga tapeter och gammal kexig vägg. Fast vi rev ut hela gips-kexet och satte nya :) Bra underlag blev det då iaf :D

Liknande trådar

Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
347
Senast: cili
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: ptr
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
586
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?