Hur få Abbie äta?

MissFideli

Trådstartare
Abbie äter fortfarande inte. Pigg och kelig, men äter inte. Hon tvångsmatas nu med a/d, men jag har aldrig gjort detta förr. Hur ofta? Hur få ihop det med jobb? Hur lägga upp tvångsmatning för att få att äta? Osv.

Hjälp!! :(
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Enklaste sättet att tvångsmata en katt är enligt min erfarenhet att blanda ut a/d- burkmaten med ett par msk jummet vatten - så det får lite tjockare vällingkonsistens. Sedan lindar man in katten rel. tight i en stor handduk så att endast huvudet sticker ut - för att underlätta hantering och minska risken för att bli illa riven - och sedan sprutar man sakta in foderblandningen i kattens mungipa.
Det jumna vattet gör att smaker och dofter blir tydligare vilket i sej KAN locka katten att börja slicka i sej blandningen.

Kan ej rekom.dags ranson av a/d i huvudet, men det står säkert på burkarna!

/Swat
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Det går sådär. Återbesök hos veterinär visade på höjda kreatininvärden igen (400) och urean var uppe i 18. Även fosfathalten var något hög (2,0 eller 2,1) och hon skulle istället få njurfoder, höjd dos Fortekor och Ipakitin.
Jag får inte ihop en bra rutin för matning och känner mig allmänt usel. Hon har ätit lite torrfoder själv, men inte tillräckligt så hon matas fortfarande.
Ska på nytt besök 1/3 för koll av fosfatvärdena, men hon är inte ett dugg intresserad av att klara maten på egen hand.
Dock pigg och kelig, så hon verkar inte må jättedåligt. Å andra sidan verkade hon inte vara dödssjuk vid 1200 i crea heller, så...
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Abbie äter själv sen drygt 2 v tillbaka :) Hon har även förälskat sig i RC's njurfoder, så nu ska hon sakta föras över på det och sen får vi se vad proverna säger. Återbesöket den 1/3 blev flyttat till obsdag nu i veckan, så då får vi se. Hon är pigg men dricker massor.
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Har nog missat helt men vad var det för fel på katten? Skönt att hon verkar må bättre och äter nu i alla fall :)
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Hur lång tid tog det att få igång henne?
Vad äter hon för medicin?

Hanoo har börjat matstrejka nu :( Njurvärde är "bara" nära dubbla gränsvärdet, men han är ju så gammal och skruttig i övrigt så det tar väl extra hårt på honom. Han har fått omeprazol 6mg mot illamåendet, och så ska jag försöka mata igång honom. Det gick fort, han började dricka mer succesivt sen i julas, började äta sämre för en vecka sen och nu i helgen la han ner det frivilliga ätandet helt. :( Hoppas det bara är illamående som ställer till det, annars kan man ju inte göra så mycket i den här åldern :cry:
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Ja, det stod nog i nån annan tråd :o
Hon hade njursten på båda sidor, njurarna tog stryk och hon slutade äta. Efter några veckors matande började hon äntligen äta själv :love:
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Men vad tråkigt :( Höll på i 3 v efter det att hon kom hem. Hon får Fortekor för njurarna och Ipakitin för illamåendet. Eller ja, för fosfatvärdena som var förhöjda. Hade jätteproblem med krånglande/kärvande sprutor, men köpte utan gummiplutt av Antinea på SKS och det funkade mycket bättre. Ett tips om du behöver, PM:a henne.
Jag frågade veterinären hur hon ändå kunde vara så "pigg" med över 1200 i crea och 47 i urea, medan min huskatt avlivades 1 månad efter hon hade 400. Men det är tydligen väldigt individuellt hur höga vrden dom klarar. Men Fortekor kanske är nått för Hanoo också, samt att kolla fosfatvärdena och sätta in sånt ifall det behövs. Vet inte vad omeprazol gör iofs.
 
Sv: Hur få Abbie äta?

Fosfatvärdena fortfarande för höga :( Nu ska hon så snart som möjligt vänjas över på RC Renal Special och jag ska även dubbla dosen Ipakitine. Suck... Nåja, hon verkar pigg och är gosig och glad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 674
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 216
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp