Sv: Hur engagera människor till att vara aktiva inom klubbar och föreningar?
Personligen hade jag som förälder gått ur föreningen med omedelbar verkan och bytt till en där barnet fått rida, alternativt skaffat egen häst och anlitat privat tränare.
Fruktansvärt att som förälder bli tvingad till att jobba(!?!). Mitt riktiga jobb skulle inte tillåta det...Min dotter red på en större ridskola och det var hon, inte jag som förälder, som var medlem. Hon skötte sina åtaganden som medlem. Min son tränade judo och även där var han medlem, inte jag och samma sak där, han skötte sina uppgifter.
Jag själv är uppväxt på ridskola av större mått. Aldrig att det var föräldrarna som skulle hålla det flytande på nåt sätt. Nej, vi medlemmar jobbade och slet och det var nog med det.
Du hade nog inte ens gått med i föreningen
, detta är krav som varje ny förälder förbinder sig till i och med att barnet börjar i verksamheten.
Det är sex timmar per termin det gäller för föräldrar med barn under 15 år, och jag skrev att vill man inte jobba så får man betala för att någon annan gör det. Så nej man är inte tvingad att arbeta om man hellre vill betala.
Timmarna får man välja att lägga på cafeteriaarbete, laga funktionärsmat, baka fikabröd etc
Det är verkligen ingen lätt grej att få föreningen att gå runt av sig själv med enbart ridintäkterna. Vi betalar 2½ heltidslöner själva, har ingen "gratis" arbetskraft genom kommun eller liknande.
Vi försöker hålla ridavgifterna så pressade som vi bara kan, detta genom att driva så mycket som möjligt med ideell arbetskraft.
Hade du hellre haft en höjning av ridavgifterna för att slippa det ideella arbetet? (Ärligt intresserad av svaret).
Det är en helt annan sak med Judo (har själv varit rätt insatt i just den sporten) och liknande sporter, kostnaderna för att hålla en sådan förening igång är inte alls lika höga som exempelvis ishockey och ridklubbar. Judomattor behöver ingen veterinärvård, extra foder eller tillsyn årets alla dagar
Själv skulle jag gärna lägga sex timmar per termin för att mitt barn skulle få rida. Det är ju ingenting.
Detta gäller alltså en ridskola i en kommun på 10´000 invånare, strax över 100 ridande elever varav knappa hälften är barn