Hur eldar man?

Sv: Hur eldar man?

Är skorstenen så kall att efter typ en hel expressen brinner de ändå inte trots kanonbra spintved så kan jag starkt rekomendera mjölkpaket, men sotaren blir vansinnig men jag brukar tänka att öppnar jag båda spjällen full och verkligen blåser ur skorstenen när de tar sig är det lugnt :angel:

Nu har vi ju köpt eget hus och nu är det mjölk-kartongsförbud i pannan ;) Men jag ska göra i ordning en burk med spintved som jag dränker i lite diesel! Istället för att köpa tändbriketter.

Man lär sig elda ganska snabbt, man hör på ljudet om det behövs med papper, mer/mindre luft och hur man ska ställa spjällen.

Med strömförande menar jag att den för över ström till sakerna runtomkring, dvs man får en stöt om man rör den. Det gör den som tur är inte. Ännu. Väldigt gosig är den, skönt med värme som kommer underifrån också om man har kalla golv.

Jo, jag är i Blekinge. Var här i somras och sen ner en sväng till Ungern, men nu är jag tillbaka. Kallt ja, jag har skrapat bilen 3 gånger senaste veckan!

jag ska göra i ordning en burk med spintved som jag dränker i lite diesel! Istället för att köpa tändbriketter.
Det pysslet kan du bespara dig. Spar nån flaska med sprutkork typ diskmedelsflaska och fyll med diesel. När du ska tända så spruta lite nere i askan (funkar som veke) och stapla veden lite löst över stället och, voila, i med en tändsticka. Funkar lika bra till kaminer som pannor och kokspisar men kom ihåg, spruta B-A-R-A i askan dvs, raka inte för rent på rostret.

Äsch, idag ville det sig inte! :(
Var det bara nybörjartur igår och i förrgår??

Äsch, idag ville det sig inte! :(
Var det bara nybörjartur igår och i förrgår??

Inte då! Grejen är att varje eldstad är en egen personlighet. Man lär sig elda.

Jag var en mästare på min egen vedspis men inte alls lika stensäker i andras spisar.

När du och din kamin blivit vänner startar den när du vill att den ska.

Klappa, tala vänligt, stryk medhårs och elda papper och annat tills "surgubben" i skorstenen gett sig.
en surgubbe i skorstenen håller tätt tills allt är så varmt att den inte förmår hålla emot utan luften måste förflytta sig uppåt......

(kanske hjälper några elaka trollformler eller helt vanliga svordomar också??)

Det går åt vääääldigt mycket papper! :angel:
Det kanske är dax att börja prenumerera på DN igen... :devil:

Det tog sig igår också, tillslut. Men det blir ju inte varmt förrän det är sovdax, och då vill jag ju inte vara varm. :p

Nu har det ju gått en månad och det går ganska bra. Ett litet missöde när jag råkade koka pannan (kallt ju) och det dessutom var stopp i avloppet i farstun. MYCKET vatten var där, och min stackars hyresvärd hann bli rejält uppstressad innan han hittade "felet" och insåg att pannan fortfarande fungerade.

Men nu klurar jag lite igen. Min käre far svamlade nåt om torvbriketter, att det skulle vara bra för att hålla glöden igång när jag är iväg (jobbet, stallet, whatever) så att jag kan slänga in nya vedträn när jag kommer hem och så startar elden upp igen, utan att jag behöver boota om.

Nån som vet?

Torvbriketter går HELT emot mitt tänk med att elda! Att bryta upp många hundra år gamla myrar för att elda upp dem känns bara FEL!

Den effekt du vill ha kan dock uppnås av sågspåns-klossar som går att köpa i 12 eller 24 pack på typ Granngården. Precis som pellets tillverkas dessa av restmaterial från "skogsbruket"

Se till att du har en bra brasa med BRA drag och ordentligt varm panna. När det börjar vara bara glöd kvar sänker du draget ordentligt - drar igen spjället ganska mycket - och lägger in eller två sågspåns-klossar.

De brukar kunna ligga och pyra i många timmar med lite lagom drag!

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka