Hur eldar man?

Marvin

Trådstartare
Avdelningen nyblivna lantisar ställer dumma frågor...

Min lilla stuga har eluppvärmning (vilket är dyrt) men också uppvärmning kopplat till en vedkamin eller vad det är. Men jag fattar inte hur jag ska elda i den. Frågade hyresvärden och fick svar: Stoppa papper i den nedre luckan, ved i den övre, håll alltid den luckan öppen. (Vilken av dem det var fick jag inte klart för mig, jag är trögare än vanligt, nya jobbet stjäl all min energi och hjärnkapacitet)

Hilfe?

Märket är Lohberger, den ser ut typ såhär:
holzherd-lohberger-lhs404.jpg
Innanför den nedre luckan är det en liten metallucka till själva eldningskammaren där ska man stoppa in pappret. Nedanför en behållare för aska. På utsidan sitter det ett reglage. I den övre luckan är fortsättningen på eldningskammaren. Petade in lite vedträn och tidningspapper och tutta på, men det hjälpte ju inte så mycket. Slocknade nästan direkt. Äsch!!

Sv: Hur eldar man?

Sambon svarar att den nedre luckan ska hållas öppen tills det har tagit sig.
Öppna och tänd och stäng till lite.

Aha, men den övre ska vara stängd?

*provar lite till*

Som gammal pyroman antar jag att det är i den övre du eldar.
Den undre ger syre till brasan i början och det är där du startar brasan så den tar sig. Brasor tänds ju alltid underifrån eftersom eld brinner upp (saker brinner inte ner, tro inte det du läser i tidnignen :D ) Ska du grilla korv i skogen lägger du ju inte papper överst och sänder på - det måste komma underifrån.

Så, "tändved" i den övre luckan, sätt fjutt underifrån (undre luckan och underhåll tills det tagit sig. Sedan är det bara att mata ved i överluckan. Ljusstumpar bland veden hjälper också till att få fjutt.

När kaminen och rökgångarna blivit varma är det enklare att hålla fyr i brasan eftersom det blir bättre drag. Varm luft stiger uppåt.

Begriper du mitt svammel?

Kanske... Fast det är ju liksom samma "rum", bara det att det är två öppningar. Stoppar jag in nåt där uppe så ramlar det ju ner, för botten är där nere. (fattar du mitt svammel?).
Ont om tändved också, spagetti? :D

Kanske måste jag bara fråga igen helt enkelt och kräva lite mer handfasta råd...

Veden stoppar du i den övre luckan. Ta bara ett par vedträn som ser väldigt små, torra och stickiga ut (råkar du ha morakniv eller yxa kan du tälja/yxa/splinta av små bitar). Sen öppnar du den undre luckan, och där den undre luckan till eldkammaren där du fjölar in tidningspapper som du sen fjuttar på. Ibland kan du få stoppa in mer tidningspapper och tända på flera gånger innan det tar sig, särskilt om det var ett tag sen det eldades i den sist så att skorsten och spis är kalla (= mindre drag) och om du inte har någon torr fin småved att tända med. I min kan jag utan vidare använda upp en hel lokalblaska innan det tar fyr om spisen är helt kall och jag inte har nån bra tändved. När det sen väl tagit sig petar du i fler pinnar i brasan, och när det tagit sig i dem också kan du stänga den undre luckan igen och med reglaget på framsidan bestämmer du hur fort det ska brinna. Det behöver ju inte brinna så det dånar, då blir spisen gärna lite för varm, men du bör låta brinna och inte bara pyra i veden, annars är risken att du får sot- och tjärbeläggningar i skorstenen som sen kan ta eld (skorstensbrand) vilket inte är helt lyckat.

Kolla även om det finns ett startspjäll på din spis. Jag ser inget på bilden, men det brukar finnas någon liten spak eller liknande som man kan dra ut i överkant av spisen. Om man öppnar startspjället får man lite mer drag och det blir lättare att få fart på brasan. Det stänger man sen igen när man fått eld på veden.

Kanske... Fast det är ju liksom samma "rum", bara det att det är två öppningar. Stoppar jag in nåt där uppe så ramlar det ju ner, för botten är där nere
På din beskrivning verkar det som du saknar en detalj, ett roster, ett galler som veden ska ligga på och som släpper igenom luft underifrån så att elden får syre. se högra bilden på sid 8 i bifogade dokument, http://www.lohberger.se/produkter/pdf/LHS0105_se.pdf

Ja det är inte lätt med det praktiska alla gånger! ;) Men misströsta INTE, här kommer mina konkreta tips:

Titta på Kökspannans ovansida - på min finns nämligen ett extra spjäll där som måste öppnas genom att man vrider på ett vred.

Ta sedan en rejäl tidnings "tuss" och sätt den på en eldgaffel eller liknande och försök att placera den så nära "skorstens-öppningen" inne i kamminen. Detta för att få till ett ordentligt drag, helst skall du kunna höra hur den varma luften rätt vad det är "sugs" iväg upp i skorstenen. (Kalla och "fuktiga" skorstenar får liksom ett "lock" av kall luft som man måste trycka bort innan man kan få ett ordentligt drag inne i kaminen/kökspannan.) Upprepa om du inte hör/märker något "viddrag"!

Knöla sedan ihop några tidningssidor till en LUFTIG boll och lägg den i den nedre luckan. Lägg sedan lite stickor/tunna vedträn/pinnar som ett litet "tält" ovanför "pappersbollen" - även detta i den nedra luckan! (Om du har "stockholmsnäver" = tändvätska/t-röd - kan du stänka på någon tesked på dessa "stickor" för att få lite extra hjälp med den första brasan.

Tänd sedan på och låt allt ta sej en stund, lägg sedan in de minsta vedträn som du har försiktigt genom den lucka som är lämpligast. När det sedan brinner fint "matar" du elden via den övre luckan och kan på det viset använda lite större trän'.

Lycka till!!

/Swat - pyroman :D

Kanske... Fast det är ju liksom samma "rum", bara det att det är två öppningar. Stoppar jag in nåt där uppe så ramlar det ju ner, för botten är där nere. (fattar du mitt svammel?).
Ont om tändved också, spagetti? :D

Kanske måste jag bara fråga igen helt enkelt och kräva lite mer handfasta råd...

love and understandig - vi förstår varann så bra så bra :D

Ansluter till mimmipigg. Jag förutsatte att du hade ett roster. Ägaren kanske har anpassat sig till det ttrasiga läget och lärt sig ett sätt att elda ändå. Fast en del är trasig.

(Vem har inte haft en gammal bil där blinkersen/tuten/halvljuset/fläkten visst funkar, bara man gör såhär......)

Jag tycker att det är mkt lättare att starta en brasa med hjälp av en eldningsbrickett... Den brinner längre än papper- är lättare att få fyr på och ger inte lika mkt aska heller. Papper ger ju hur mkt aska o mög som helst ;)
Jag brukar lägga dessa i mitten av högen och lägga lätteldade bitar närmst- Sen bukar det ta sig. Är det stendött i draget i skorstenen så får man öppna spjället med...
Storm ute= lätteldat ;)

Papper/näver i botten, smala tunna vedträn läggs luftigt i pannan.

Stäng den övre luckan, tänd eld på papperet och mata på med tillknycklat papper tills brasan tagit sig. Stäng nedre luckan och ha dragluckan/gallret tämligen öppet tills pannan kommit upp i vettig arbetstemp-kan behövas läggas in mer ved en gång tills pannan kommit upp i rätt temp (vilket på våran är 90 grader) då drar du ner draget till ett minumum och volia; du har govärme ;)

Sedan är det bara att lägga in ved med jämna mellanrum.

När jag eldar så stoppar jag in allt tillsammans. Ved och en del tidningspapper/kartong el dylikt. Sen tänder jag på.
Ibland är det svårt att få fyr, brukar dela reklambladen så att det bara är ark för ark. Då brinner de lättare.
Ibland häver jag i någon typ av tändvätska/sprit. Så brinner det som tusan :D (men gör det innan du tänder på, annars kan det bli farligt..)

Jag brukar ha luckan öppen tills jag ser att det har tagit sig, sen stänger jag. Men jag har någon liten lucka längre ner där man ha ha på hlänt för att få in luft.

*kl*

HA! Nu brinner det!! :bump: Fick tipset med att elda bort "locket" med kalluft även av min tränare (bra till mycket!) idag, och efter att ha läst alla kloka svar här så vågade jag mig på ett nytt försök! Liiite papper gick det åt. :angel: Ni har rätt i att det saknas ett galler, när det brinner ser man att det finns hakar för det, men det saknas.

Klarade mig helt utan stockholmsnäver också, hade bara polsk vodka hemma, och den är för god för att elda! :d:D

Tack! :D
Tröjor har jag visserligen, och även en elektrisk filt! :love: (Kan man ta med den till jobbet, jag fryser hela tiden där?))
Men vill ju använda även ved till uppvärmning av vattnet t.ex.

Elektrisk filt :eek: Det låter ju LIVSFARLIGT!

elchock.gif

Den är som tur är inte strömförande. Det är sååå varmt och skönt! Var ett måste i min dragiga ungerska lägenhet, men den kan nog komma väl till pass här med lite längre fram i vinter. :D

Den är som tur är inte strömförande. Det är sååå varmt och skönt! Var ett måste i min dragiga ungerska lägenhet, men den kan nog komma väl till pass här med lite längre fram i vinter. :D

Hur kan en elektrisk filt vara icke strömförande? Känner mig totalt ovetande.
Jag hatar att frysa men gör gärna det när jag har varit ute mkt. De senaste nätterna har jag krupit ner i en sovsäck och sedan tagit det vanliga täcket ovanpå. Det funkar inte riktigt så bra för det blir väldigt varmt mitt i natten.

Utanför tråden men
Har du flyttat igen? Jag har följt dina trådar. Var du inte i blekinge nyss? Det är du kanske fortfarande. I skåne är det kallt så det räcker. Vi eldar i vår bakugn. Men den fungerar på ett annat sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka