Hur dela upp stallpassen?

Sv: Hur dela upp stallpassen?

Jag tycker inte att du har gett tillräcklig information för att svara på vad som är rimligt.
Om du gratis får stå installad hos stallägaren mot att du gör hälften av jobbet, tycker jag att det är en rimlig deal. Förutsatt förstås att du också betalar din del av foder och strö.
Om du betalar hyra, kan man alltid värdera ´de pengar du betalar mot vad som är rimlig skötsel från stallägarens sida.

Jag förstår ärligt talat inte varför personer som är inackorderade, tycker att de ska ha helt samma förutsättningar som de som äger stallet. Något slags "betalning" är väl på sin plats, tycker jag.
Antingen genom att man betalar kallhyra för att disponera boxen och sedan sköter sig själv, eller att man betalar för att viss service ska ingå.

Och det brukar väl avtalas innan man flyttar in, hur mycket jobb som var och en ska sköta?

Om man står i ett kollektivstall där alla betalar samma hyra, tycker jag att antalet arbetspass ska stå i proportion till antalet hästar och inte i proportion till antalet skötare per häst.

Jag fattar det som att ts har en häst och familjen på 4 pers har två hästar.
Eller fattar jag fel?

I vårt stall är det 6 platser och vi delar fodringarna per häst.

Men vi har bara två schemalagda fodringar per dag, det går ju inte att hållas och åka ut 4 ggr per dag, det funkar ju inte med normala arbetstider och liknande.

Vi fodrar frukost och släpper ut hästarna med mycket hö i hagen.

Den som är först ut på e.m. eller om man stannar kvar länge på förmiddagen slänger ut lunchfodring = mer hö.

Sedan tar man in hästarna och fodrar kväll samtidigt, de har ordentligt med hö så det räcker hela natten, ingen behöver åka ut mitt i natten och ge mer.

På så vis blir det ganska smärtfritt med antal pass och arbetsbördan passar allas arbetstider.

Efter antalet boxar man hyr/ antalet hästar (vilket ju brukar vara samma men ibland så är det ju att man kanske har en tom box man hyr och då är det oftast att man får täcka den boxen ändå, även om man inte har en häst i den just då)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 651
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar