Hur dela upp stallpassen?

Patrici

Trådstartare
Hej.

För första gången i mitt liv så hyr jag in mig i ett stall (har fram tills nu haft eget), ett litet privatstall. Det är min häst och stallägarnas(familj på 4 pers.) 2 hästar.

I dagsläget så delar vi alla fodringarna på 2, men det känns lite surt då dom är fyra stycken att dela på sina pass och jag ensam....

Så hur delar ni upp stallpassen i andra kollektivstall? Antalet hästar eller hästägare?

MVH

Sv: Hur dela upp stallpassen?

Det är väl brukligt att dela upp passen på antalet hästar. Den som har fler hästar får fler pass. Men å andra sidan kan ju en stallägare som tar in någon ha ett annat deal från början.....tex att passen skall delas bara på 2? Och att det sedan har kompenserats med en billig stallhyra. Vad kom ni överens om från början då? Du måste väl ha vetat vad som gällde innan du flyttade dit?

Antalet hästar. Men i ditt fall kan du ju höra om det går att göra någon annan deal eftersom du verkar tycka att det känns jobbigt?

Varför ska de "lida" för att de råkar vara fler ägare på samma häst? :p

Oftast brukar man dela antalet pass/häst.

Man brukar väl dela upp det på antalet hästar?

Så i ditt fall bör du ha var tredje pass tycker jag

Det står bara i kontraktet att uthyraren och hästägaren ska dela på in/utsläpp och fodringar.

Nja, jobbigt är det väl inte direkt....

Om vi delade upp det på 3 hästar så blir det ju lite rättvisare tycker jag...Det är ju trots allt totalt fyra pass om dagen och hålla på att köra dit flera gånger om dagen är nog det enda jobbiga:D

Vi har ett veckoschema där alla skriver upp de pass de kan ta (utsläpp, lunch, eftermiddag, insläpp, nattfodring). Vi är fyra inackorderingar, stallägaren och hans två (vuxna) döttrar som delar på det. Det som blir över tar stallägarna, är de bortresta eller inte hemma en dag så löser vi det då. Det fungerar hos oss och det är skönt att man inte behöver ta ett pass alla dagar om man inte hinner någon dag. Oftast när man kommer har redan stallägaren varit där och gett t.ex. lunch. Tror han tycker det är ganska roligt eftersom han precis har blivit pensionär ;)

Jag tycker du är fånig, du vet vad du gett dig in på.Skaffa en medryttare, be din man/sambo eller byt stall.

Min kompis har sin häst hos mej, gratis.
Hon tar varannan veckas morgonjobb, Och jag tar Varannan. +kvällarna (om jag inte är bortrest) Tar jag.
Dagarna delar vi på från dag till dag, beroende på hur vi jobbar.
Hennes mamma kan ge vatten dom dagar vi båda jobbar.
Hennes pappa brukar hjälpa oss om hästarna skulle rymma.

Jag har 40 meter till stallet, och hon måste starta bilen och köra 5 minuter.

Det är inga problem för mej att springa ut och fixa lite, skulle kännas jobbigare om jag behövde starta bilen och åka en bit.
Man ska göra det så enkelt som möjligt för sig!

* Jenny *

Efter antalet hästar, de är rättvist.
Varför ska jag göra mer än dom som har 2??
Jag tar gärna ut min häst varje dag men då tar jag bara min :p

självklart antalet hästar.

du kan väl inte blanda in hur många de råkar vara i familjen som bestämt sig dela sina pass? Jösses.

Hej.

För första gången i mitt liv så hyr jag in mig i ett stall (har fram tills nu haft eget), ett litet privatstall. Det är min häst och stallägarnas(familj på 4 pers.) 2 hästar.

I dagsläget så delar vi alla fodringarna på 2, men det känns lite surt då dom är fyra stycken att dela på sina pass och jag ensam....

Så hur delar ni upp stallpassen i andra kollektivstall? Antalet hästar eller hästägare?

MVH

Delat på antal hästar.

Det är väl bara att du tar upp med dem om de kan tänka sig att dela på tre, eller om ni kan komma fram till nån annan lösning.
Hasa till stallet 2 ggr per dag hade jag inte gjort men då får man ju vara beredd att byta stall.

Din hyra kan ju vara baserad på hur många pass du har. Det vet du nog inte innan du pratar med stallägaren. Här delar vi de få pass som inte ingår på antalet hästar. Brukar bli ett insläpp varannan vecka. Dock finns det en tjej som endast betalar en grundhyra och hon har därför fler pass, för att hålla nere sin hyra.

Har stått i kollektiv stall innan som fungerat alldeles utmärkt!

Det var 10 boxar och vissa hade två hästar (inkl jag själv)Och vi delade upp passen på antalet hästar. Tror det rörde sig om 3 pass i veckan eller något sådant beroende på årstid med fodringar också så. Jag fick m.a.o 6 pass.

Vi hade schema över 4 veckor som man fick skriva upp sig på det man kunde. Eftersom jag gick i skolan hade jag nästan aldrig möjlighet att ta utsläpp eller lunchfodring men kompenserade genom att ta några extra kvällsfodringspass:)
Vi hjälptes alla åt och även fast jag inte stod uppskriven på någon fodring en dag men ändå var i stallet....ansåg jag det vara självklart att jag fodrade.

Handlar om att ge och ta för att få ett fungerande kollektivstall. Kan du inte ta upp detta med stallägaren om du känner att det är snefördelat?

I ett stall vi stod i ingick allt utom helgerna - de delades mellan inackorderingarna efter antal hästar men stallägarfamiljens hästar skulle självklart också tas omhand. Nu var vi många som stod i stallet så det blev inte så jobbigt ändå, nackdelen med ett litet stall är ju att det blir mer jobb!

Antalet hästar. Stall med 5 boxplatser. Vi hade tidigare ett schema på 2 veckor, där vi försökte fördela passen så jämt som möjligt mellan oss, så ingen fick hundpassen och ingen gled med på en räkmacka. Gick bra tills det blev hästbyten i stallet och nya giv. Plötsligt blev det tomma tider som ingen tog, och "ingen" (=en del) tog ansvar heller för att fylla tiderna. Nu är schemat ändrat till fasta tider om 2 veckors-perioder där du på dina tider, om du inte kan och ingen annan vill byta, får köpa tjänsten från stallet bredvid som har anställd personal vardagar.

Detta är rätt nytt och ganska oprövat, om jag låter avvaktande så beror det på att jag inte är riktigt säker på om det är ett bra system eller ej.

Jag har ju skaffat häst en gång i världen och i och med det måste jag ju ta ansvar för den. Det har hänt att jag fått ta ledigt från jobbet för att ta pass när "ingen kan" och det känns ju kymigt att behöva göra så då inte alla tar lika stort ansvar. Men vi har ju alla olika orsaker till varför vi har häst, måste man ju inse och i och med detta får man väl söka ett stall där man passar in.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 651
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte