Hur dela upp grovfodret

M

Magdalena

Hur skulle ni lägga upp grovfodret, motivering önskas. 5 kg hö och 6 kg hösilage. 2 kg hö skall ges ute i hagen på dan, övrigt inne.

Fodringarna är 06.00, 12 (ute hö), 16 och 21.30.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur dela upp grovfodret

Bäst är att dela upp så jämnt som möjligt på alla fodringar. När det är längst tid till nästa fodring ska det vara mest mat (till natten). Jag hade hellre gett hösilaget ute eftersom det blåser omkring mindre men det är ju en smaksak :smirk: .
Förslag:
kl 6: 1 kg hö + 2 kg hösilage
kl 12: 2 kg hö
kl 16: 1 kg hö + 1 kg hösilage
kl21.30: 1 kg hö + 3 kg hösilage
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

Att hon ska ha hö ute är för att den andra hästen bara äter hö. Motivering till varför ge hö varje mål, och inte hösilage två mål och hö två mål?
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

Jag hade gett enligt följande:
6.00 2 kg hösilage
12.00 2 kg hö
16.00 2 kg hösilage
21.30 3 kg hö + 2 kg hösilage

Det går fortare att äta hösilage, därför skulle jag enbart gett det på morgonen för att vara säker på att hästen får i sig allt före utsläpp.
På eftermiddagen rider man oftast och därför kan det vara ok med en mindre giva. Bra med silaget också om hästen får lite mer vätska i sig inför ridpasset.
Hö på kvällen för att det har längsta tuggtiden och även resterande hösilage för att det ska bli tillräckligt mycket på natten.
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

konstigt, jag har tvärtom erfarenheter av hösilage. att det går långsammare.

hästarna verkar mera petiga med vilka strå hösilage de ska äta. höet slinker in i stora tussar.
sen måste man gu ge mycket mera hösilage än hö, och bara det borde gå långsammare att käka. en annan reflektion är att jag vill ha ut mina så fort som möjligt, alltså ges höet i hagen.
/jenny
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

Gunther skrev:
Det går fortare att äta hösilage, därför skulle jag enbart gett det på morgonen för att vara säker på att hästen får i sig allt före utsläpp.
På eftermiddagen rider man oftast och därför kan det vara ok med en mindre giva. Bra med silaget också om hästen får lite mer vätska i sig inför ridpasset.
Hö på kvällen för att det har längsta tuggtiden och även resterande hösilage för att det ska bli tillräckligt mycket på natten.

Tänkte jag inte på, men det är ju klart. Då blir det ju längst attid på kvällen :)
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

det beror väl på om du har ett smakligt hösilage eller inte...det kan variera MYCKET i smaklighet....
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

Eftersom jag har haft en häst med känslig mage så skulle jag ge hö alla mål för att minska risken att magen spårar ur av hösilaget. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men jag tycker det känns bäst att göra så.
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

Så har jag också tänkt, skönt att du tycker likadant! Alltid trevligt med ny input när man står inför nya val.
 
Sv: Hur dela upp grovfodret

Jag har bara sett att det går snabbare att käka hösilage.

Rent logiskt tycker jag det låter rimligt eftersom hösilage har lägre ts och innehåller således mer vatten = mer "lättuggat". ;)
Dessutom är det mjukare och slinker ner snabbare än hö.

Sen att man måste ge större mängd hösilage än hö är ju en annan femma.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp