Hur DEaktiverar man sin vilda vovve...?

Lena Furberg

Trådstartare
Det skrivs spaltmeter om hur man Aktiverar sin hund, numera, böcker i ämnet finns att köpa och goda råd här på Buke! Det är jättejättebra ... men jag har en vildbasare, snart 1 år, som behöver DEaktiveras! Hur bär man sig åt?? Jag står lite handfallen. Jag är van vid brukshundar och har levt med åtskilliga hundar i mitt liv, men detta är en ny utmaning!
Han är supersnäll, glad, entusiastisk, intesiiiiv, och VILLVILLVILL!! Jag har fått omdömet att han är FÖR aktiverad :eek: nedans andra säger att han är UNDERaktiverad, men vet inte hur jag ska ställa mig till det. Han springer lös i skogen med oss ett par timmar varje dag, sysslar med uppletande, spår etc och får hjärngympa i form av godisletande, lite lydnad osv osv. Han är aldrig lämnad ensam eftersom vi båda jobbar hemifrån, lever ett, tycker jag, lugnt och harmoniskt liv med mycket närhet och lugn, vi är inga stressade människor!
Ändå är han väldigt "på tårna" hela tiden, har jättesvårt att koppla av, och släcker egentligen inte ner förrän på kvällen när vi går upp på övervåningen och sover, då blir han jättenöjd och slocknar på två röda!
HUR hjälper jag min härliga hund att koppla av, UTAN att trycka ner honom och ta bort hans underbara glädje??? Tacksam för tips och tankar! :)

Sv: Hur DEaktiverar man sin vilda vovve...?

Har du provat att kommendera honom till korgen och låta honom ligga där en stund med till exempel ett grisöra?

Grisörat vill han bara gräva ner i mina rabatter (!) och kommenderar jag honom till korgen blir han mest stressad och känner sig tillrättavisad. Vi gör det, t.ex. när vi ska äta, men det funkar sisådär. Försöker säga det på ett lugnt och bra sätt, men... Ibland tycker jag han beter sig som en panter i bur, vandrar runt runt rastlös... Han ÄR trött, det vet jag, men kan inte hitta av-knappen. Funderar på kompostgaller och göra en liten "bur" där han får ligga, nära oss, men utan möjlighet att "vandra". Nån kommentar?

Senast ändrad:

Jag skulle, utan att ha sett hunden, gissa på att han är stressad och kanske överaktiverad. Han är van vid att det händer saker hela tiden och väntar sig alltså det. Och för att riskera att låta som Cesar - så låter det lite som att han har utsett sig själv till att hålla koll på flocken så att säga. Han vaktar när ni äter, ser till att alla är där de ska vara osv. Jag tror nog inte det är helt fel att stänga honom ute ur rummet ibland.

Träna på att göra ingenting. Stå stilla med honom och låtsas som om det regnar, han ska vara lugn och hänga med i din sinnesstämning så att säga. Börja smått - tex belöna om han är ganska stilla, nosar i marken osv och jobba vidare tills han ligger lugnt och avslappnat vid din sida. Träna på att vara ensam när du tex går ut med sopor, handlar osv. Jättebra att han inte behöver vara själv, men det kan ändå vara bra att träna på det.
Ge honom en egen plats, en bur eller korg eller liknande som han får som bara sin egen där ingen någonsin stör honom. Vänj honom vid den och lär honom att det är därman sover, vilar och tar det lugnt.

belöna honom när han själv lägger sig och vilar, om så bara lägger sig ner för 5 sek, och jobba vidare därifrån.

svårt att förklara så här via ett forum men du kanske hänger med lite i mina tankebanor i alla fall .

Tack! Jo, jag tror också att han just som du säger VäNTAR sig att saker ska hända hela tiden! Samtidigt tror jag inte att han är en nervös hund av naturen, han stressar inte ett dugg om vi är ute och jag bara stannar, då lägger han sej ner och kopplar av vid mina fötter. Det är inomhus som det är värst. Ska vi äta eller se på TV blir han jätteorolig, vandrar runt, runt, hämtar skor, saxar, koppar, kuddar, you name it, för att få vår uppmärksamhet igen, han KAN bara inte lägga sig ner och slappna av! Fast jag vet att han är trött och borde vila, precis som barn som blir övertrötta och måste få hjälp att stanna av.
Jag försöker vara positiv och lugn. Ensam hemma kan han vara, då ligger han vid dörren och soooover, vaknar först när vi öppnar dörren, ibland RAMLAR han ut, uppochner, för han ligger MOT dörren. Hans beteende har med oss att göra, att han vill få igång oss, förväntar sig ACTION! Fast vi inte vill. Han lägger sina leksaker på våra tallrikar när vi äter...
Han är underbar och supersnäll och smart,. men detta är liiiite (hm...) jobbigt...!
Oj, nu läste jag för snabbt, såg just kommentaren om att han utsett sig själv som den som ser till att flocken är samlad... Jo, han är av vallhundsras dessutom...! Nåt att tänka på för mig...

Senast ändrad:

Om du tar honom och lägger dig tillsammans med honom, i sängen eller soffan (om han får vara där), eller på golvet? Klappa och prata med honom och ligg där en stund och koppla av tillsammans så att han ser att det faktiskt går att slappna av inomhus.

Eller prova att göra som du gör ute, koppla och lek telefonstolpe en stund.

Min hund (också vallhundsras)kan bli likadan när vi är på besök hos någon, följer efter den vi är hos och kan inte riktigt slappna av. Då tar jag honom till mig och klappar och är allmänt mysig. För han BEHÖVER inte hålla koll på allt hela tiden.

Nyfiken fråga: vilken ras har du?

Senast ändrad:

Som andra redan skrivit, skaffa en bur åt honom så han lär sej att det GÅR att ta det lugnt, även om ni inte är just intill honom.
Vi hade samma problem med en Dobbis, efter ett par veckor gick hon självmant och la sej i buren när vi rörde oss runt i lägenheten :)

Och sen att man tänker på HUR man tränar NÄR man tränar, att man inte "skruvar" hunden till det yttersta utan tar det lugnt även då!

Är också nyfiken på vad det är för ras...;)

Vovven är en Beauceron! :) Han sover GÄRNA i sängen hos oss, en stund, tills det blir för varmt och han måste ner på golvet och svalka sig! Då, på natten, kopplar han av totalt, har aldrig varit orolig en endaste natt, inte ens den första natten som liten valp! Han är cool, härlig, och ... rastlös....

När jag skaffade mig min första dobbe (en 7 månader gammal hanhund som jag övertog pga ägarna orkade inte med honom) så var han också väldigt rastlös till en början. Det jag gjorde var att sätta på honom ett halsband för att ha ett enkelt styrmedel utan att behöva kommendera eller ta i honom och sedan satt jag väldigt många kvällar i soffan och tittade på tv och kliade lite förstrött på honom ibland. Middagen intogs också framför tv:n. Efter två veckor (jag satt inte i soffan VARJE kväll) så var han lugn och uppskattade att ligga och lata sig i soffan. Halsbandet använde jag alltså bara för att hålla i och stoppa honom när han försökte hoppa ner och påbörja sitt vankande av och an.

Vill du inte ha hund i soffan så låt han ligga nedanför. Sätt på honom koppel så att du har en tamp att hålla i om han vill springa iväg och göra saker. Klappa på honom och ge han bekräftelse när han gör det du vill, dvs ligger still.

Jag tyckte jag kom på något skitsmart när jag gjorde detta med min hanne, men "intet nytt under solen" - ett par år senare var jag på en kurs när detta nämndes som en metod man kunde ta till för att coola ner rastlösa hundar. Då kallades metoden för "Dallas-metoden" eftersom man satt framför tv:n och tittade på dåliga såpor hela kvällen... ;)

Lycka till! Hoppas du får ordning på det hela!

Tack! Det var ju ett enkelt knep som lät klart vettigt! Jag ska absolut testa!

Jag har en schäfer som påminner lite grann om din hund, hämtar saker och lägger i knä när man äter eller tittar på TV. Jag har gjort så att jag lägger honom när han börjar vanka och vill att det ska hända saker. Han tröttnar faktiskt och vara på "G" och vilar när han ändå måste vara still. Jag använder mig av kompostgaller och stänger in honom i hallen när jag tycker det behövs och då lägger han sig i korgen.

Det värsta är när jag går på toa, då vankar han utanför fram och tillbaka om man inte komenderar honom att sitta och stanna kvar.
Jag gör tydligen så, går på toa, byter om och sedan går vi ut och går eller dyl. Han har enorma förväntningar. När jag klär på mig ytterkläderna och skor måste jag kommendera sitt eller ligg annars springar han omkull mig. Han skriker i protest ibland men lider inte av att sitta och vänta, han är lika glad ändå

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka