Hur dags är det "ok" att ta ett glas vin en lördag?

Fast även för Tyskland har du en mycket konstig arbetsgivare även om det är en helt annan kultur här men någon som din har jag aldrig stött på. Det finns jobb med normala regler och avtal även här.
Han har dåligt rykte. På 5 år har 20 personer sagt upp sig. Och personalstyrkan består av 2 minijobbare ( 45 tim/månad max) och så jag på nästan heltid.

Hemma dricker jag nog inte vin förrän 3 på eftermiddagen. Utre, på restaurang, kan jag lätt och lycklig beställa vin till lunch!

Hemma dricker jag nog inte vin förrän 3 på eftermiddagen. Utre, på restaurang, kan jag lätt och lycklig beställa vin till lunch!
Jo jag har ibland tagit ett glas vin till lunchen en ledig lördag. Men jag fick lite ångest efter samtalet och tänkte att chefen tycker att det var tidigt med vin.

Jag tänker som så att är man ledig så får man dricka när man vill, och hur mycket man vill. En sak om man har någon slags jour/beredskap men är man ledig på riktigt så får chefen finna sig i att man inte kan hoppa in på spontana jobb hur som helst av olika anledningar.

Tänk på att covid kan ge diarré som symptom. Så om det är diarré är det ett sådant symptom som man ska sätta sig i karantän för.
Hjälp. Jag är redan livrädd för att bli smittad.

Fast jag har en besvärlig mage. Måste ofta äta stoppande medicin just med tanke på mitt jobb. Jag kan ju inte bara springa iväg när som helst.

Jag tänker som så att är man ledig så får man dricka när man vill, och hur mycket man vill. En sak om man har någon slags jour/beredskap men är man ledig på riktigt så får chefen finna sig i att man inte kan hoppa in på spontana jobb hur som helst av olika anledningar.
Jag har funderat mycket på det. När är jag ledig egentligen. Jag har ofta pauser och chefen kan ju ringa när som helst och då måste jag släppa allt och åka iväg.

Arbetstiden är inte avtalad i mitt kontrakt.

De senaste veckorna har jag inte haft jobb på lördagarna längre än till 13.00 så jag hade ändå jobb ovanligt länge igår.

Jag har funderat mycket på det. När är jag ledig egentligen. Jag har ofta pauser och chefen kan ju ringa när som helst och då måste jag släppa allt och åka iväg.

Arbetstiden är inte avtalad i mitt kontrakt.

De senaste veckorna har jag inte haft jobb på lördagarna längre än till 13.00 så jag hade ändå jobb ovanligt länge igår.
Om du förväntas släppa allt och åka iväg så antar jag att du har någon slags beredskap i tjänsten. Nu blir det lite mer komplicerat iom att du jobbar utomlands med andra regler kring sånt än här i Sverige. Däremot har jag svårt att se att det skulle vara förenligt med er lagstiftning att ha beredskap dygnet runt och aldrig vara ledig på riktigt. Är det specificerat i ert avtal att du ska stå till arbetsgivarens förfogande hela tiden eller är det bara något som just denna chefen förväntar sig? Det är stor skillnad på vad man faktiskt skrivit på om och vad chefen personligen tycker man ska göra. H*n måste rätta sig efter avtalet.

Om du förväntas släppa allt och åka iväg så antar jag att du har någon slags beredskap i tjänsten. Nu blir det lite mer komplicerat iom att du jobbar utomlands med andra regler kring sånt än här i Sverige. Däremot har jag svårt att se att det skulle vara förenligt med er lagstiftning att ha beredskap dygnet runt och aldrig vara ledig på riktigt. Är det specificerat i ert avtal att du ska stå till arbetsgivarens förfogande hela tiden eller är det bara något som just denna chefen förväntar sig? Det är stor skillnad på vad man faktiskt skrivit på om och vad chefen personligen tycker man ska göra. H*n måste rätta sig efter avtalet.
Det står inget alls om beredskap i kontraktet. Jag har lusläst det eftersom jag funderade på vad som gällde. Är som sagt bara timanställd och det står bara hur många timmar jag minst ska jobba.

Nu har jag sagt upp mig pga av chefen. Jobbet är riktigt kul men chefen är omöjlig tyvärr.

På mitt förra jobb skulle man kunna tro att vi var alkisar hela bunten, spelade ingen roll vilken tidpunkt de ringde och försökte få in en för råkade man svara och de försökte beordra in en så drog man till med nåt glas vin om man inte orkade jobba 🤣.
Lite genomskinligt men de kan ju inte göra så mycket då man måste vara nykter när man kör bil..

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 968
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar