Hur bygger jag upp honom?

Kiwifrukt

Trådstartare
Vet inte om den här tråden hamnar under rätt underkategori, men jag chansar.
Har ett litet problem med en av mina ponnyer och skulle vara jättejättetacksam för några råd och tips. ;)

Fick min första ponny när jag var 11 och han 9. Han är en welsh mountain valack som idag är 17 år. Red honom regelbundet fram tills jag blev 16, då han fick allvarlig fång och var nära att dö. Kilona och musklerna rasade av honom, men han tog sig igenom och började lägga på sig. Förr i tiden var han ganska tjock, men nu ser han ut som en helt vanlig liten ponny. Men hans muskler har aldrig riktigt kommit tillbaka.

För lite drygt ett halvår sen började han tappa i vikt igen. Ingen fattade vad det var med honom, men när veterinären kom visade det sig att det var tänderna som spökade. Han står nu under behandling och har börjat återfå hull och livsglädje. Men för att se helt normal ut måste han få tillbaka sina muskler. Speciellt ryggen ser kantig ut.

Han går i hagen varje dag, följer med ut när jag rider den andra hästen, antingen som handhäst, eller att min syster går med. Vad kan man hitta på mer för att få honom att sätta muskler. Longering ska ju vara bra, men ska han gå med såna där gummiband då? Eller går det bra utan? Han är inte inkörd, så det går inte att motinera på det sättet.

Skulle ju så gärna vilja att han skulle gå att rida igen, åtminstone för min yngre syster som är tillräckligt liten för honom. Han tyckte det var kul att bli riden. Så vet ni något som kan hjälpa?

Vad ska han äta? Nu äter han hö, proviva för magen och även något vitaminpulver. Får varken äta betfor eller pellets för veterinären och blir ett nervvrak av havre. Vill ju bara hans allra bästa...

Sv: Hur bygger jag upp honom?

Du kanske kan klättra vid hand? Att gå i skogen och trampa över stockar och dylikt är både kul och skonsamt. Klättring är speciellt bra för rygg- och rumpmuskulatur.

Något jag tänkte på är om han behöver E-vitamin tillskott?

Lycka till! :)

börja fodra med dodson & horrells build up müsli. Det är ett mirakelfoder som min häst åt när hon var tunn.

____

Inlägg redigerat, pga borttagning av länk.

Senast ändrad av en moderator:

se till så att han har tillräckligt med allt i sin foderstat och skulle ligga lite i överkant när du bygger upp han så att han orkar jobba och så att han har något att bygga ut av. 17 är ju inte så gamalt för en ponny :) skulle nog gått ut och gått med han mkt i början gärna längre turer på 1h och mer (ökas succesivt såklart) och då gå lite mitt ute i skogen och inte bara på stigar. Du kan ju även springa med han i början om du inte vill rida på han, tömkörning är ju bra. Om det finns möjlighet att gå i mer kuperad hage kan det oxå hjälpa :)

lusern rejält uppblött brukar hjälpa upp hullet och muskelmassan relativt snabbt och det är inte farligt för fång pållar heller. min gamling (37 år) får ganska mkt. lusern året runt, hon har oxå fått problem med tänderna.

att bara longera tycker jag sliter mer än vad det ger i vinst, ha honom med som handhäst.

Ska du longera, så longera i terräng. Det ska inte vara helt plant. 5 min i ena varvet 5 min vila 5 min i andra varvet i det tempo o gångart den klarar av(inte tokrusa, hellre då i skritt). En sån kort stund varje dag, varannan dag gör underverk. Gå ut i skogen o gå backe upp o backe ner o lyfta på fötterna så hästen självmant börjar jobba mer med bak o rygg än dra sig upp med framdelen. Om hästen går med för högt huvud, lär den då att den ska sänka huvudet när man tar lite i grimman-huvudlaget. Bra att du kan ha honom som handhäst o ge fint foder så han kan bygga lite muskler.

Synd att han inte är inkörd, kan ni inte göra det då? Det är ju kalasmotion och så roligt =)

Synd att han inte är inkörd, kan ni inte göra det då? Det är ju kalasmotion och så roligt =)

Han är 17 år och har aldrig varit i en sele bara, så jag är rädd att det är för sent.. :( Hade gärna kört honom annars, men eftersom jag inte har kört häst så där supermkt så är jag nog inte rätt person att köra in honom heller...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar