Hur bygga upp?

sasucatu

Trådstartare
Hur bygger ni upp/föreberder/tränar Era hästar inför längre distanser?
Ni vet de där 2 männen som skulle rida från smygehuk till treriksröset, de hade förmodlingen inga supertränade distanshästar, men behöver man ha det om man hade tänkt sig en liknande ritt som dom? Vill minnas (men är ej 100%) att de skulle rida 3 mil om dagen i ett väldigt lugnt tempo. Typ skritt o trav.

Lite luddigt inlägg, men jag hoppas att ngn förstår :crazy: :D

Sv: Hur bygga upp?

Off - topic men var det de som var tvungna att avsluta pga "småsven"?

Ursäkta mig, var bara tvungen att fråga om det då vi har haft väldigt roligt åt småsvennarna den här sensommaren... :D

Vad är det som är så roligt då? Jo, svidknott heter lite olika på olika norrländska dialekter och där de var då så heter det tydligen "småsven", fast uttalas då antagligen "småsveen", allltså med långt e och kort n. "Sveen" som i svida, sved, ja ni förstår..

Min stallkompis som läst artikeln om att de fick ge upp pga "småsven", konstaterade glatt att söderut kanske man läser detta som just små-sven, dvs en mängd mindre varianter av en manligt könad Sven.... Så nu kallar vi svidknotten för just småsvennar i vårt stall... ;)

Över till ämnet så tror jag att en sån tur, väl planerad, inte sliter utan ger kondition. Dvs om man startar med hästar i gott hull och normal kondition och ger dem vilodagar regelbundet så kommer en sån ritt att fungera som ett normalt träningsschema med långa, långsamma pass och hästarna kommer antagligen att var mer vältränade efteråt än innan. Så man behöver inga supertränade hästar. Bara friska, i normalt hull och normal kondition. Tre mil om dagen är inte långt alls, det skrittar du lätt. En mil på morgon, en mil mitt på dagen och en mil på sen eftermiddag. Hur lätt som helst. Och antagligen väldigt roligt :)

/Camilla

En del, en del säger "svien" eller helt enkelt sandmygg, vilket nog är samma som svidknotten, tror jag? Svien är lite norskklingande och det beror väl på att vi influeras väldigt mycket i nordjamskan av norskan.

Jag hade aldrig fattat det här med småsven. Vi säger knott när de är små och mygg till de stora. Enkelt och bra.
// Linda

Ok, det var det jag tänkte. Att man inte måste ha en suuuuper tränad kuse. Har som lust att göra ngt liknande som dom gjorde. Någångång, någonstanns......

Har också hört småsvenn, svid o en massa underliga namn :smirk: Här heter det som ngn sa myggor och knott,punkt slut :cool:

Men knott och svidknott är två olika varelser. Knott är de som är som små bollar, svarta och syns relativt bra. Svidknott är de som är så pyttesmå att de knappt syns men däremot känns de mycket, mycket väl! De bränner liksom när de biter och många är allergiska mot dem, speciellt hästar som har sommareksem. Men jag tror att de är mer vanliga norröver än i södra Sverige.

/Camilla

Vi säger småsveeen om dom här ritktigt små elaka jäklarna. Jag sväller upp fruktansvärt då jag blir biten av dom. :mad:
Sedan säger vi knott om dom som är lite större, osså små svarta saker.

Mygg det är en helt annan sak. :D

Jasså...Har inte sett så många "större knott", men jag vet vilka du menar. mer som mini flugor typ..

Liknande trådar

Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
3 539
Senast: Sesca
·
F
Hästvård Har en häst med problem i sin knäled! Enda avhjälpningen som finns är att sakta bygga upp muskelaturen, vilket veterinären tror är...
Svar
2
· Visningar
1 332
Senast: IngelaH
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Har en "ny" häst (har haft henne i över ett år). Bytte till mig denna häst & börjar nu fundera på om något är fel på hästen...
Svar
1
· Visningar
1 391
Senast: tessiem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod