Hur broddar ni?

F

Fhanny

Vad har ni för broddar när ni hoppar på gräs? Storlek? Har ni olika stora broddar i samma hov?

Sv: Hur broddar ni?

Jag kör på Gräsbrodd, 2 i varje hov runtom. Hästarna har sina broddhål placerade på mitten av sina skor eller hur jag ska uttrycka mej, och det gör att risken för att dom ska trampa sej minskar, och dom för bättre grepp.

okej det var ju ganska smart. men du har samma storlek på alla broddar? såg bla. von essen att de hade olika stora. kommer inte riktigt ihåg med de hade en mindre och en gigantisk för hästarna vrider sig på något sett så då ska de tydligen få bättre fäste.

Jag har 2 i varje hov, runt om.
Ca en cms gräsbroddar.
Har några som är något längre också, men alltid samma storlek i hoven.

okej. 1 cm bara?

mina jag har är nästan tre cm tror jag. Fast jag har mindre när jag rider lägre klasser. men när jag rider 130 och uppåt så har jag de större.

har konformade, två ivarje hov. bak är ca 3 cm på inner & ytter är ca 5 cm.. fram är de lite smalar ca 2,5 cm långa..

Rider ponny tom LB än så länge.
Men har köpt lite längre nu så att hon ska få ordentligt fäste.

okej. men fram har du samma storlek? konformade? hur ser de ut? måste ju gå lika bra med "vanliga"?
börjar ju bli lite nervös nu inför falsterbo och jag vill ju ha det bästa :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör på vanlig isbrodd om det är torrt och bra underlag. Har det regnat och är lite halkigare använder jag gräsbrodd, ca 2 cm.

Har två i varje hov.

ne de funkar inte lika bra med vanliga :angel:
eller de är säkrare med runda/konformade, lättare att låsa fast i baken & vrida sönder benen med fyrakantiga.. fram är samma storlek.

de är dock dyrare, 55 kr styck får jag betala!

nr 21 & 17 har jag bak, korsning mellan nr 15 & 16 fram
0926001.jpg

okej,. vet du var man kan få tag på sånna? travshopen? sharpman?

Jag tror dom konformade broddarna går att få tag i vilken välsorterad hästaffär som helst :) Kollade på sånna broddar i förrgår.

Jag har samma storlek på alla broddarna, dom är ungefär 2 cm skulle jag gissa på.

köper mina på hamre ridsport i västerås :angel: men som mazarinen sa så finns de nästan överallt..

var idag och kollade på tre hästaffärer och ingen hade. men jag ska kolla i morgon. Ska köpa nytt träns och sadelgjord. :D

Hur vågar du ha konformade på inner? Tänk om dom råkar trampa..

Jag har 6 hörniga på inner på alla ben, och 6 hörniga konformade på ytter. De jag har inner ser ungefär ut som nr 5 på bilden som visats!

jag har typ sånna som nr 5. (dom är sexkantiga iaf)tror visst dom kallas Strömsholmsbrodd. vet att de frågade ngn gång i kassan om jag skulle ha sånna när jag skulle ha gräsbrodd..
Tänkte jag skulle köpa några längre också, o ha när det blir större o om det är blött.

sånna här har jag nu...
11254513.jpg

Senast ändrad:

Jag har normalt stora gräsbroddar runt om, två i varje hov.

Vanliga gräsbrodd fram och 8-kantiga stora ytter bak ( liknande nr 9 på bilden) samt liknande nr 5 inner .

har boots & skydd, funkar bra. aldrig varit med om nå tramp.. fram är dom dock inte riktigt lika vassa som bak.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
827
Senast: Shixle
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
4 049
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?