Hur bred är en sadel?

Salandge

Trådstartare
Vi har börjat fundera på att bygga om i vår sel-/sadelkammare. Just ju är det totalt kaos som råder... :angel: Planen är att bygga "skåp" till var och en där man även ska kunna förvara alla sina saker inkl. sadel etc. Problemet är att det behövs 12 st skåp på en begränsad yta, ca 4*4 m. Hur pass brett och djupt måste ett skåp vara för att man ska få in en sadel? :cool:

Sv: Hur bred är en sadel?

Ingen aning om minimi-måttet, har själv tidigare haft vanliga garderober som är 60 cm breda o djupa och det fungerade fint. Dom kan man ofta köpa billigt begagnade.

Jag tog fram min "bibel" Att bygga häststall av Michael Ventorp och enligt bokens ritningar är en sadel ca 55 cm. Så därför håller jag med Moniq att en 60 cm garderob är ju perfekt att använda.

Jag platsbyggde mina skåp för att kunna utnyttja den generösa takhöjden till fullo. De blev 67 cm breda och det är absolut inte för stort! Jag gjorde en enkel regelstomme i 45*45 mm virke som jag sedan skruvade fast 8 mm skivmaterial på. Billigt, enkelt och utrymmeeffektivt. :bump:

Tänk på att westernsadlar är bra mycket bredare än en engelsk sadel.... Även om det inte är någon som rider western i stallet nu så kan ju saker och ting ändras med tidens gång...

Exakt vad jag också tänkte. En westernsadel går inte in i en vanlig 60 cm garderob. Vi hade sådana i ett stall jag stod och efter många om och men så fick jag byta till ett annat skåp (inte populärt) där min sadel gick in.

En liten tanke bara; Eftersom du inte har så mycket plats så tror jag att det kunde utnyttjas bättre om du inte har garderober.. Lättare om man har stora hyllor längs väggarna för täckesförvaring etc. Jag vet ju inte hur du har det nu men jag vet att det inte får plats så mycket i en 60 garderob, speciellt inte om man ska ha sadeln där också..

Iofs är det skönt att ha sin egen plats att stöka ner på ;)

malu

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama