Hur bra ska barn läsa i 2an??

S

Sissan

Min dotter tycker att det är jättejobbigt på skolan av alla olika anledningar man kan komma på.. Så igår talade hennes pappa med en av lärarna och fick då veta att hon var sämst i klassen på att läsa för hon ljudade fortfarande längre ord...
Sen hon började i 1an så har de haft massiva läxor varje vecka med ett kapitel matte, 4-5 sidor läsning och 3-4 sidor med ord som de ska skriva. Detta gick bra första terminen men från jul har det enbart varit en pest med dagliga bråk och hot för att få henne att göra allt detta.
Vad gör man??
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Hon har antagligen inte knäckt läskoden än. Kanske hon skulle behöva gå till specialpedagog (läsfröken) under en period? Ta tag i det så fort det bara går! Massiva läxor man inte förstår föder protester.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Nä hon har ju inte det... Jag bad lärarna om hjälp strax efter jul och fick då till svar att "muta" med godis, chips och dricka vid läxläsning så skulle det bli roligare och problemet försvinna.... Nu kändes ju detta helt fel för mig så det kanske är mitt fel att hon inte kan läsa bättre... Själv så tycker jag ju att hon blivit jätteduktig på sistone och känner mig skitsur över att lärarna inget sagt förrän nu när jag tyckte att det kändes som hon börjat fatta... Vid sista utvecklingssamtalet i maj så var hon så duktig på allt sa de...:mad:
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Låt henne gå tillbaka och läsa enkla saker som hon känner att hon kan och är trygg i. När det blir för svårt för snabbt sparkar de flesta barn bakut.

Läs tillsammans med henne, dvs läs böcker för henne och om hon är med på det låt henne hoppa in och läsa ord ni vet att hon kan för att sedan gradvis stegra svårighetsgrad och mängd ord hon får läsa.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Min man har en son som går i tvåan och han ljudar även korta ord, långa ord vet jag inte ens om han klarar av att läsa. Alla barn är olika och har olika förutsättningar för saker och ting.

Jag tror inte att ni ska försöka tvinga fram någonting, hon kommer att lära sig att läsa, det kanske bara tar lite längre tid. Pigleton har en bra idé tycker jag, så skulle jag också ha gjort. Och försök att inte känna någon panik inför det här, förmodligen känner hon av det och det gör det bara ännu svårare för henne.

Försök att leka fram lärandet !! :)
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Ja visst blir man både ledsen och arg när man får veta så sent:(

Min dotter hade problem med läsningen och tyckte det var en pina när hon slutade ettan, eftersom hennes bror kunnat läsa redan som fyraåring så visste jag inte hur bra de borde kunna läsa heller:(

Jag struntade i alla "måste läsa grejer" och köpte serietidningar (Min häst:love:) till henne istället.
Jag läste lite ur dem för henne varje kväll och hon läste Mulle serien själv, det tog inte lång tid innan hon kommit på att det faktiskt var kul att läsa:)

Sedan dess har hon slukat böcker på löpande band och hon har inga problem med läsningen utan läste fortare än genomsnittet i trean.

Så mitt råd är att få det roligt!

Hitta saker hon är intresserad av, gör läsning och matte till något som man behöver i vardagen:)

Lycka till och pressa henne inte!!!

Hot och mutor för att göra läxor fungerar inte, hon måste få veta att det är för sin egen skull hon ska lära sig inte för någon annans!
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Ger fröken en ordentlig utskällning, det gjorde min mamma ;)

Jag minns fortfarande när jag försökte lära mig läsa, fröken var o intresserad och "skällde" så fort jag inte läste långa ord "flytande" :(

Och jag minns oxå hur pinsamt det var när jag och några till i min klass fortfarande läste i den första boken medans alla andra läste i andra boken, den ville ju vi också läsa!

Min mamma läste istället massa med mig hemma, och sen hände det bara nått på sommarlovet 3-4 och så fungerade läsningen jätte bra!

Min lillebror och även en kompis lillebror har haft samma lärare och samma problem, min syster hade läraren alla på lågstadiet ville ha och hon lärde sig snabbt och läser bra.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Jag bad lärarna om hjälp strax efter jul och fick då till svar att "muta" med godis, chips och dricka vid läxläsning så skulle det bli roligare och problemet försvinna

Helt otroligt ! Ni skall alltså muta ert barn till att lära sig det som de inte fixar !

Vore jag dig skulle jag kräva att dottern får ordentlig hjälp av skolan. Gå vidare till rektorn om inte hennes lärare förstår bättre.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Ojoj, jag kom in på lite "fel" område nu men jag minns väldigt vlä hur jag själv hade det så kan ju dela med mig. :)

Det med hot o mutning - ursäkta!? Är det så det fungerar i skolan? Suck..Det var det värsta jag hört faktiskt.

Jag har tvärtemot alltid haft otroligt lätt för mig i skolan, läsa kunde jag när jag gick i förskola, så jag är lite tvärtemot din dotter. Men att jag hade så lätt för mig var för att jag tyckte att det var just roligt! Jag gick med i Pollux och fick då hem ca 2 böcker i månaden. Prenumerera även på Wendy så jag såg ju verkligen fram till att tidningen skulle komma och även böckerna. Det var jätteroligt att läsa! Sen var det inte alltid så roligt när man som liten var bäst i klassen och helt enkelt inte fick lov att ha en lättare bok..Fick välja egna ord för rättstavning för att alla läraren valde ut var för lätta :o
Men iaf. Det jag menar är att gör läsningen rolig för din dotter, som nån annan sa, köp en tidning, läs den tillsammans, gör henne nyfiken på vad som kommer härnäst!

Men jag förstår fortfarande inte vad det är för lärare som vill du ska muta för att få henne läsa.. Sen tycker jag det verkar vara rätt mkt läxor för att gå i ettan? :confused: Så mkt tror jag inte jag hade, men det var ju 11 år sen nu så man kan ju ha glömt av oxå...

Lycka till iaf!
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Helt otroligt ! Ni skall alltså muta ert barn till att lära sig det som de inte fixar !

Ja det var väl ungefär så jag med kände!!
Jag har aldrig (eller iaf inte under de senaste 17åren) varit med och lärt nån läsa så jag körde alfabetet med henne men så fort det blev svårt med att sätta ihop bokstäverna till ord slog hon bakut och då gick inget för mig. Redan då tyckte jag att de måste försöka lära henne detta på skolan men nej då, det skulle jag träna med henne hemma. När hon sen väl började kunna ljuda ihop orden så blev hon ju mäkta stolt men då kom hon på att de andra i klassen redan hade gjort klart en massa böcker medans hon bara börjat med den första och då var det roliga slut, för då tyckte hon sig inte kunna nåt..
I sommar har hon kämpat med att läsa text på teven och varit rätt nöjd med det hon hunnit men så börjar skolan och hon märker att de andra får göra en massa som inte hon får och så är vi tillbaks till att hon känner sig dålig och lägger av med allt..:(
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Det med hot o mutning - ursäkta!? Är det så det fungerar i skolan? Suck..Det var det värsta jag hört faktiskt.

Nej, det måste vara ett extremt undantag. Låter helt vansinnigt och har aldrig hört talas om något liknande. Visst, det är ju inte fel att göra läxstunden till något mysigt men det behöver inte inkludera sötsaker och absolut inte muta.

Har aldrig sagt till någon förälder att deras barn läser sämst. Vi graderar inte elever så utan alla är individer som främst ska jämföras med sig själva, dvs sin egen utveckling.

Har ni individuell utvecklingsplan (iup) som upprättats vid utvecklingssamtalet? Där borde ju läsning stå som ett mål samt åtgärder för hur man kan hjälpa henne. Kanske små delmål är bra, tex som mål att läsa en serietidning/vecka, en specifiserad kapitelbok på en månad eller visst antal sidor/minuter per dag hemma, tex. Hur kan skolan hjälpa henne? Läsa varje dag? Läsa böcker på rätt nivå, etc. Finns specialpedagog och finns det möjligheter till hjälp därifrån eller åtminstone kartläggning av flickans behov samt nivå.

Kanske är det så att man behöver upprätta ett åtgärdsprogram (skriv i samarbete hem-skola, ofta är tex specped med på det) ifall skolan befarar att hon ej kommer att nå upp till de mål som numera finns för år 3. Hur kan skolan hjälpa henne bör det handla om, både på organisations, grupp och individnivå. Dvs tex hur ser gruppen ut, har skolan nog med resurser eller är det många elever med behov av stöd så en lärare ej räcker till.

Svårt säga exakt hur en i åk 2 ska läsa men det brukar finnas olika diagnosmaterial eller läsutvecklingsscheman eller liknande på skolorna, hör efter om de tillämpar sig av någon speciell. Sen knäcker barn koden olika snabbt och det behöver inte alls vara dyslexi, sådant kräver en ganska stor utredning för att konstatera.

etc etc
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Jag bad lärarna om hjälp strax efter jul och fick då till svar att "muta" med godis, chips och dricka vid läxläsning så skulle det bli roligare och problemet försvinna
Läraren kanske är utbildad på Brukshundklubben? Där jobbar man mycket med mutor och positiv förstärkning :D

Ursäkta trådkapningen. Bedrövligt problem. Kontakta skolan, förbi läraren.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Min dotter hade problem med läsningen upp i mellanstadiet.
Det kan vara så ibland att mognaden för olika saker kommer olika fort på olika barn.
Det var lästräning som löste problemet.
Och i slutet på mellanstadiet så var hon en bokslukare i stället.

Hon skall läsa högt för er och ni skall rätta.
Om det blir för tungt så får ni läsa en stund medan hon tittar på orden.
Följ med fingret så ser hon var ni är.
Det brukar ta ett par månader av 2-3 sidor kapitelbok/kväll så är det fixat.
Om det inte löser sig, så behöver hon proffshjälp.
Det behövde jag när jag gick i skolan eftersom jag har dyslexi.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Våran dotter har väldans svårt med läsningen. Hon kan hela alfabetet men i ord så blir det fel ändå (dyselexi?). Skolan har ordnat en specialpedagog till henne. Men tyvärr så har det gått så långt att hon själv inte tror sig kunna klara av att läsa. Hon måste peppas hela tiden.
Jag och hennes lärare satte oss ner och diskuterade hur vi skulle få upp motivationen på henne.
Nu så läser hon inte samma böcker som de andra utan läraren special gör läxor åt henne. Läxor som handlar om hästar. Hon skrev som brev från en häst som hette Candy och sa till min dotter att detta hade kommit på posten till henne och ingen visste vem det var ifrån. Detta gjorde att det blev spännande och intressant för Felicia. Och nu så tycker hon det är jätteskoj med att få läsläxa för hon vet aldrig vad Candy har skickat denna gång.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Jag hade jättesvårt för att läsa när jag var liten också, har en "lätt" släng av dyslexi och jättejobbigt hemma, så det var inte de bästa förutsättningarna att lära sig något nytt.

Min räddning blev helt klart min morfar. När han fick reda på att jag tyckte läsningen var jättejobbig så började han köpa gamla Wahlströmsböcker på loppis, Lotta-böcker, Kitty osv, som han övertalade mig till att läsa. Han satt bredvid när jag läste första boken, men han tvingade mig inte att läsa högt, utan jag fick läsa tyst och fråga honom om de ord jag inte förstod. Efter det så började jag sluka bok efter bok, för mig var det en möjlighet att fly verkligheten här hemma.

Till mina föräldrars stora förvåning så gick jag från den sämsta läsgruppen till den bästa på mindre än en månad. Så istället för att tvinga henne att läsa skolböcker, "muta" med roliga böcker som ni tror att hon gillar, serietidningar eller vad som helst. Bara man får bort läsångesten och gör det till något roligt.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

Nä hon har ju inte det... Jag bad lärarna om hjälp strax efter jul och fick då till svar att "muta" med godis, chips och dricka vid läxläsning så skulle det bli roligare och problemet försvinna....

Tittar de där lärarna överhuvudtaget på några nyheter om fetma- och sockerepidemierna bland våra barn och hur man på skolor frenetiskt försöker ta bort godis- och läskautomater??? :mad: Det är min första undran eftersom de väljer just godis istället för saker. Det andra är varför de tycker att muta är ett bra uppfostringssätt??? :crazy:

Har ni alls ingen speciallärare på skolan? I min dotters skola har de en äldre, erfaren lärare som är satt att ha extra språktimmar för elever med svårigheter.
 
Sv: Hur bra ska barn läsa i 2an??

kl

Kolla upp synen på barnet det är inte helt ovanligt att barn har en brytningspunkt som inte stämmer med verkligheten då blir det omöjligt att lära sig läsa.
Kolla denna sida http://www.optique.se/visual.html
Det finns ett telefonnummer som du kan ringa hon borde ha koll på någon i din närhet ifall inte Umeå är det ultimata som sysslar med samma sak.
Det handlar mycket om träning av ögat.
Min ena son kunde inte läsa i trean och speciellt inte långa ord eller liten text så att det blev "trångt" på sidan.
Han fick träna och sedan glasögon han har inte tagit av glasögonen för att de varit jobbiga och i vägen en enda gång sedan han fick dem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 330
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 059
Senast: ako
·
Övr. Barn Har inga egna barn, men har en bonusdotter som går i år 1. Klassens föräldrar har en egen fb grupp där de pratas om allt möjligt... Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 658
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp