Hur bra (långt) är katters minne?

E

Eeiram

Hej!

I slutet av sommaren tog jag hem en övergiven katt som bott utanför stallet i en lada i drygt två år.

För att fatta mig kort undrar jag hur bra katters minne är?

Jag har pratat med den förra ägaren (denne ville inte ha katten) och fått hennes historia berättad. Hon är 7-8 år gammal. Nu undrar jag - kommer katten ihåg hela sitt livs historia själv?

Vore kul att veta lite om katter och deras minne! :)

Hälsningar Marie
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Astriden skrev:
Hej!

I slutet av sommaren tog jag hem en övergiven katt som bott utanför stallet i en lada i drygt två år.

För att fatta mig kort undrar jag hur bra katters minne är?

Jag har pratat med den förra ägaren (denne ville inte ha katten) och fått hennes historia berättad. Hon är 7-8 år gammal. Nu undrar jag - kommer katten ihåg hela sitt livs historia själv?

Vore kul att veta lite om katter och deras minne! :)

Hälsningar Marie

Tror kissar kan minnas långt tillbaks om de blir påminda och de känner igen både platser och människor fast det ligger många år bakåt.

En kisse jag hade kom till en sommarstuga, där han inte varit på 5-6 år. Han gick direkt till stället där matskålen stått när han kom in, och tittade uppfodrande på oss, som om han var sur för att vi tagit bort maten, hehe...

När jag hälsat på kissungar från tidigare kullar, verkar de känna igen mig eftersom de är kärvänligare mot mig än andra besökare. Det kan ha gått ett år och man tycker ju de är så små att de inte ska komma ihåg "gammelmatte".
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Kanske dom inte direkt kommer ihåg men dom känner säkert igen din kroppsdoft som dom tycker är bekant och trygg!

För en liten kattunge som sover tryggt i ens famn kommer även som vuxen ihåg den trygga känslan.

/KT
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Åh, skulle vara så roligt att få träffa de sex ungarna vi hade hos oss för att se om de fortfarande känner igen oss!
Vi lämnade ifrån oss dem vid mitten av augusti till katthemmet och nu har de alla nya, bra hem.
Men åh, vad jag saknar att ha en kurrande misse i famnen. :love:
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Själv håller jag kontakt med alla dem som fått ta kissunge från mig. Vi skickar julkort, de mejlar bilder osv, jätteroligt :) Man får höra om tokiga saker de gjort, när de fått ungar själva, hur de mår och artar sig.

Om du är sugen, kanske fråga om du får hälsa på? Brukar bli en trevlig stund med kul kattprat :) Inte har väl katthemmet nåt emot det?
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Vad härligt det låter att du har så bra kontakt med dem! :)
Vi var akuthem åt katthemmet som lämnade över kattmamman som födde ungar hos oss. Så vi har aldrig ägt kattungarna eller henne tyvärr. Vi vet dock att mamman nu bor bara 1 km härifrån!

Men jag funderar lite på om jag kan be att få kattunge-ägarnas mailadresser så skulle jag kunna skicka över bilder från när ungarna var små. Det kanske skulle vara uppskattat av de nya ägarna och så kan man ta vidare kontakt därifrån?
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Kanske om du lämnar din mejladress till katthemmet och de kan lämna vidare till nya ägarna? Var och en kan då själv bestämma om de vill ha kontakt eller ej, vissa kan ju ha svårt att säga nej om de inte vill.
 
Sv: Hur bra (långt) är katters minne?

Katt-minne

Min katt Såfin ær førsiktig mot fræmmande, men har hon væl kommit
øver det så ær hon hur go som helst. Hon ær 12 år nu och nær ett
par gamla vænner døk upp som inte hælsat på hemma hos mig på 8 år
var hon som om dom bara varit borta en månad...
Djur har ine vårat tidsbegrepp, kommer dom ihåg så gør dom det lika
tydligt som om det var nyss... På gott och ont. Før det innebær också att om katten blivit skræmd så blir den inte mindre rædd bara
før att tiden går om den inte får øva sig att tåla det obehagliga...
Detta var mina erfarenheter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 236
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp