Hur bra koll har ni på andra hästars ben?

E

eiwo

Jag står i ett kollektivstall med min häst plus två till. När jag skulle ta in dem i går haltade den ena hästen ganska ordentligt, skulle gissa på runt 3,5 på en skala 1 till 5. Hittade en stor, vass sten som satt i hoven och efter det gick han bättre, men jag insåg att trots att hästen stått i vårat stall i tre månader har jag aldrig kollat hur han egentligen går. Hade jättesvårt att se om han fortfarande markerade lite eller om det bara var hans normala sätt att gå.

Jag har stenkoll på hur min häst känns i benen, hur han går och kan därför se snabbt om något inte är som det ska, även om det bara är något litet. Nu inser jag att jag kanske inte skulle kunna se på de andra hästarna om de går konstigt, eftersom jag inte har koll på hur de går normalt. Har aldrig tänkt på att studera dem som jag gjort med min häst.

Ni som hanterar andras hästar, hur bra koll har ni på deras ben? Vet ni hur hästen går normalt och kan upptäcka något litet som är fel? Fick för mej att den andra hästen var öm fram för några dagar sen, sen slog det mej att han kanske bara går så, även om det hade varit något fel på min häst om han gått så...

Idag blir det benstudier för hela slanten ;)

Sv: Hur bra koll har ni på andra hästars ben?

I mitt vanliga stall (kollektivstall m för närvarande 2 hästar... har varit 3), har vi haft stenkoll på varandras hästar. Vi har snabbvisiterat, lyssnat efter ojämn gång vid ut- och intag i hagen (vi har asfaltsväg utanför stalldörren, så man hör ojämn gång) samt tittat på hästarna en stund efter utsläpp/insläpp i hage o stall.

Nu när det är på gång att släppa på bete, så går min dam i samma hage som två andra ston och det står valacker i varsin hage intill. Jag brukar kasta ett öga som snabbast över min dams hagkompisar när jag ändå är i den hagen och slänger ett öga från håll på de andra, den stund jag är där, kollar vatten, insekter hos alla hästarna och är det något speciellt ringer jag eller sms'ar betesansvarig, så får denne ta beslut om vad som ska göras.

Jag har ju för tiillfället fyra inhyrda hästar i mitt eget stall så jag måste ju ha stenkoll.Kollar alla hästar på morgonen innan jobbet och direkt när jag kommer hem (dom går på sommarbete nu) Går igenom dom och kollar efter sår,sprayar mot insekter,kratsar hovar då och då,spolar dom när det är väldigt varmt osv..

Japp! Jobbar i ett stort stall med ca 60 hästar och visst lägger man direkt märke till om hästen inte går eller ser ut som den brukar.
när det gäller ridskolehästarna kan jag när de går in från hagen (lösinsläpp) och höra exakt vilken häst det är som kommer när man hör hovslagen på stallgången.

Jag har inte studerat hästarnas ben något speciellt utan bara lärt känna dom det lilla som jag hanterar dom, dvs ut och in från hagen.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 743
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?