Hur bra fungerar Mountain Horse's SPC3?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Enigma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 924
E

Enigma

Jag vill höra era åsikter om Mountain Horse's säkerhetssystem - stigbygelplattorna + skor/stövlar. Gör det stor skillnad mot att använda vanliga stigbyglar? Jag tänker då på hur stor effekt räfflorna har, hur bra de är på att motverka att man tappar stigbyglarna. Jag ska börja hoppa igen, efter flera års uppehåll, och eftersom jag är hopprädd så vill jag sitta så säkert som möjligt. :eek: Funderar på att skaffa MH-skor och bara köpa plattorna och sätta i dem i mina vanliga, ledade Mark Todd-stigbyglar. Vad tror ni om detta?

Sv: Hur bra fungerar Mountain Horse's SPC3?

Jo, men jag vill ha fram det från TS så jag själv inte påstår att det inte finns och så kanske det gör det! ;)

Jag har testat både skor å stigbyglar, men inte samtidigt:p Har faktiskt inte hört så mkt positivt om räfflorna, men plattorna är ju vinklade för att naturligt få tyngdpunkten i hälen. Har du dessa och dessutom ledade stigbyglar så är ju risken att du åker igenom minimal.
Jag är förövrigt väldigt jättenöjd med mina skor:)

Jag har deras stigbyglar.
Är jättenöjd med dem. Har ännu inte tillhörande sko, men de fungerar bra ändå. Tycker att man får ett mycket bättre "grepp" i stigbygeln.

Jag har stövlar från MH (med "räfflor") samt de grå stigbygelplattorna, alltså de plana "dressyrplattorna", i min ledade Shires-stigbyglar. Huruvida det är säkrare vet jag inte, men jag upplever att jag har ett bättre grepp i stigbyglarna och inte tappar dem riktigt lika lätt.
Tycker även att jag har bättre grepp med de plattorna även om jag rider i andra skor.
Jag har en fot som "inte riktigt är som den ska", o lever ett eget liv, den sticker iväg o jag tappar stigbygeln titt som tätt. Tycker absolut att det blivit bättre med stövlarna + plattorna, även om jag inte ska säga att det är helt perfekt.
Stigbyglarna har jag inte provat, har varit lite skeptisk mot dem eftersom jag inbillar mig att viktfördelningen borde bli sned, men det är kanske inbillning? Vet iofs inte om jag vill byta ut mina ledade stigbyglar som jag :love: så dte kvittar kanske! ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 592
Senast: Magiana
·
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta... 2
Svar
21
· Visningar
7 646
Senast: Blyger
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 494
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag har fullt schå så fort jag ändrar något i min egen utrustning, dvs köper nytt i en variant jag inte haft förut! :crazy: Tex så... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 231
Senast: Orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka