Hur börjar man?

Queenofsheba

Trådstartare
Tja!

Jag är en 28 årig tjej som bestämt mig för att efter många års uppehåll börja rida igen. Jag red på ridskola från jag var 7 tills jag var 14 eller 15 och jag hade även en skötponny som jag tog hand om och red ett par dar i veckan. Jag slutade på ridskolan eftersom det var så mycket fokus på tävlingar där och det var jag inte intresserad av. Nu har jag satt ut en annons där jag söker en medryttarhäst och faktiskt fått en del svar och ska träffa en islandshäst och hennes ägare på måndag. Jag var iväg och köpte ridutrustning igår och blev så taggad på att komma igång men sen började jag fundera, hur ska jag göra den där första gången jag testar? Jag har ridit några gånger de senaste åren så jag vet att grunderna finns där inne nånstans men hur ska jag göra för att veta om denna häst är något för mig? Jag kommer ju behöva ta lite lektioner för att friska upp minnet i början och sen är jag mest intresserad av att rida ute i skogen, inte rida dressyr i nån paddock. Någon som varit i liknande situation?

Sv: Hur börjar man?

När jag tog upp ridningen igen åkte jag faktiskt på ett par turridningar först innan jag började provrida medishästar. Mest bara för att checka av hur mycket (eller lite) jag hade tappat. Det är som att cykla! :) Det sitter kvar i ryggmärgen liksom. Sen kan det vara småsaker som man har glömt bort genom åren, som t ex vilket håll benskydden ska sitta, men om hästägaren vet om att du är ringrostig så är det ju bara att skratta lite och fråga.

Vad kul! :) Om du tycker häst och ägare verkar trevliga så är det bara att prova igen. När min "medkusk" började så var jag med några gånger i början och talade om hur hästen och allt i stallet fungerade tills jag visste att hon skulle fixa det själv.

Var bara ärlig med hästägaren och våga be om hjälp så kommer det att gå jättebra. Som hier sa så är det lugnt att komma med frågor, bara man har sagt innan att man är ringrostig. Man bör visserligen ha koll på vad som är bak och fram på en sadel och på att man borstar hästen med borsten, inte hovkratsen :p

När jag hade provridningar för medryttare till min häst så kollade jag ingenting på själva utbildningsgraden på ryttaren utan på mjukhet i hand och skänkel, generellt intresse och så gick jag jättemycket på magkänslan. Jag hade många som ville provrida och bland dem var det tre ryttare som var "mindre duktiga" av någon anledning: En tjej som tränat och tävlat för många år sedan men sedan slutat och beskrev sig själv som mycket ringrostig och tillika väldigt nervös, en tjej som bara ridit två år men som beskrev sig själv som väldigt duktig och avancerad både enligt sig själv och sin tränare, samt en tjej som ridit en hel del men mest skogsridning eftersom hon vantrivdes på ridskolan. Utöver dessa tjejer så kom det flera duktigare ryttare.

Första tjejen var verkligen ringrostig, men jag kunde ju se att hon faktiskt hade kunnat rida en gång i tiden. Hon var mjuk och fin i sina hjälper och ville gärna träna för instruktör om hon fick, vilket jag tycker signalerar gott!
Andra tjejen var katastrof, hon skrittade runt runt runt på långa tyglar, hästen gick precis som den ville i femton minuter, sedan frågade hon om hon fick börja trava och slängtravade runt runt runt i ytterligare femton minuter.
Tredje tjejen var inte speciellt tekniskt duktig, men magkänslan bara skrek att åhh, henne vill vi ha! Hon var oerhört mjuk, tog tid på sig att känna efter, berömde genom att stryka hästen över halsen efter varje övning.

Tredje tjejen blev min medryttare och hon är helt fantastisk! :love: Hon är inte lika duktig som en del av de andra tjejerna som red men hon var bara helt rätt ändå. Hästen och jag älskar henne! Jag valde tillslut mellan henne och första tjejen, som jag också gillade stilen hos, medan tjej nummer två fick bli ett exempel på att "Jag och min tränare tycker att jag är avancerad och duktig" inte alls behöver betyda att det är bra.

Det viktigaste när man söker medryttarhäst, speciellt den typen av häst du beskriver att du vill rida, är att visa att man är trevlig mot hästen och lätt att ha att göra med för ägaren och hoppas på att man klickar med både häst och ägare. Då är det nämligen rätt ointressant om du är världsbäst på att rida eller inte :) Och vad alla andra tycker om din ridning - vad du, din tränare och dina kompisar tycker - är inte det viktigaste i sammanhanget. Om du har kass självkänsla eller om din tränare tycker du är av elitklass är ju oviktigt i mina ögon, jag vill ju bara att du ska fungera med just min häst och att ni ska ha det mysigt ihop.

Jag var också med i början :) Vi gick igenom rutiner, hon fick tips i ridningen (svårriden häst) och vi drack kaffe i sadelkammaren och lärde känna varandra. Det var jätteskönt för oss båda, att lära känna varandra. Nu vet vi vart vi har varandra och dessutom har vi blivit goda vänner.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden