Hur börjar man som klubb?

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Kom och tänka på det när jag läste igenom tråden ang upproret inom körningen. Vi är en ganska liten ridklubb som inte har någon duktig kusk bland oss, vi är några stycken som har "fuskat lite" inom körning men ingen tävlingskörning alls. Vi är ett par stycken som skulle tycka att det vore kul att dels kunna köra in några hästar/ponnier och dels lära oss mer om körning, men vi har "kört fast" på att vi inte känner någon som vill ta på sig ansvaret att lära ut. Men vart vänder man sig som klubb för att hitta stöd och hjälp? Vi har ridhus och stora möjligheter utomhus, men inget är ordentligt iordningställt för just körning. Det finns en större ridklubb i närheten som visserligen har en körsektion men relationerna klubbarna emellan är inte så stor då det skiljer sig rätt rejält på inriktning.
Vi ligger ju rätt i andan att vi vill få in mer körning på lektion men vi går bet på hur vi ska gå tillväga...

Sv: Hur börjar man som klubb?

Anlita någon tränare som kan komma till er och börja på den nivån som ni befinner er. Tränare kanske ni kan få tips om från någon annan körklubb som inte ligger så långt ifrån er eller gå in på kuskringens hemsida.

Finns det tränare som vill börja på basnivå? Vi behöver ju liksom börja på nybörjar nivå, gå igenom selar, vagnar, avgöra vad som går att använda och vad som vi borde bränna upp så fort som möjligt... ;) Eller måste man först hitta någon som kanske inte är tränare utan "bara" är duktig? Och i sådana fall hur avgör man att den verkligen är duktig eller bara säger sig vara duktig... Ni ser vårat problem... ;)

Javisst finns det tränare som tycker det är jätteroligt att undervisa helt nybörjare. :)

Eftersom vi alla är individer så är det svårt att veta om man passar ihop eller inte med en tränare så jag tycker ju inte att ni ska skriva livskontrakt med ev. tränare ;) Jag tycker att ni ska lägga upp en kursplan med tex 5 - 10 gånger där ni önskar vad som skall gås igenom och sen genomför ni den. Efter kursen kan ni ju deltagarna göra en liten utvärdering om ni tyckte att det fungerade bra eller inte med just denna kursledare och ni lärde er det ni hade förväntat er. Om tycke uppstår mellan deltagare och ledare är det ju bara att fortsätta. Så länge ni alla är på samma nivå så funkar det ju att ha samma kursplan men om ni ska mixa erfarna och oerfarna så kanske det är lättast att lägga upp det så att varje ekipage har 45 minuter med ledaren ensam för att då helt anpassa genomgången till varje ekipage.

Lycka till och ha roligt!

Du har fått bra tips av agatoon. Kuskringen har mycket information på sin sida.

Har ni provat att kontakta distriktsgreneldaren? Det här är nämligen en arbetsuppgift som ligger på distriktsgrenledarens bord. Tyvärr funkar det inte alltid i praktiken...

Det mest grundläggande och för att komma igång så räcker det att ta hjälp av en duktig kusk eller en rutinerad groom. Fråga någon klubb i närheten om det finns någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa till.

I vilket område/distrikt bor du? PM:a om du inte vill skriva ut.:)

Tack så mycket för alla svar, nu har jag lite att gå vidare med till nästa styrelsemöte, och diskutera hur vi ska gå vidare!

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 344
Senast: Askur
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 967

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka