Hur började ni med körning?

L

Lozzan

Ja, främst med att börja tävla och så.
Jag kör själv trav men tycker inte det är särskillt kul. Att "bara köra" är jättekul men att bara köra runt, runt.......
Så hur gick ni till väga? Vilken är eran favoritgren och varför?

Sv: Hur började ni med körning?

första gången praktiserade jag på ett travstall i en vecka.. o sen så gick jag en 40 veckors utbildning inriktning häst o där körde vi(skolkörning) mycket.....
hade en jättebra lärare som verkligen fick upp intresset för oss..

Köpte en inkörd häst och fick sele och vagn med på köpet, så.. :D

Det började med att jag köpte en välkörd häst.
Sen inköptes en bröstsele och en rockard för att få prova. Blev otroligt fäst vid körning och bytte bröstselen och rockarden mot en maratonsele och en äldre maratonvagn.
Började ta körlektioner och insåg att det här var så otroligt mycket roligare för både mig och hästen än ridningen... :angel:
Nu ska vi satsa lite mer och ska uppgradera oss till en sprillans ny maratonvagn. Så fort det blir lite milt ut ska vi även fortsätta med körlerktionera. Längtar! :)

Åkte i backen ungefär 1000 gånger och insåg att ridning inte var något för mig,började köra en shettis i stallet där vi stod och blev fast,körning är ju hundra gånger roligare än att rida! Har nu 2 ponnisar den ena 13 och den andra 4 har haft båda sen dom var ett halvår,13-åring hatar allt utom att bli körd,helst fort i skogen. 4 åringen därimot älskar alla form av av arbete.

Började att köra när jag gick på ett naturbruksgymnasium. Började med trav men gick över till "vanlig" körning, var mycket roligare. Tycker att skogs körning är roligast, annars är maraton roligast. Men hemma blir det mest körning på vägarna i skogen.

Började köra när jag fick en italienhäst,ett vbl, körde in henne på nytt och på den vägen är det. Tävlade första året förra året. 6 år efter min första körhäst. Är helt fast!

Gillar alla grenar jättemycket, men kanske precisionen mest??

Farsan körde slarvigt in en snäll ponny åt mig när jag var 10
Sen blev jag mer o mer frustrerad över att ponnyn bara gick som den ville och selen bara gick sönder :crazy:
Ja jag blev bara arg, fattade inte vilka olyckor som kunnat hända.

Då bestämde jag mig för att köra in en ponny och lära den det jag ville att den skulle kunna (inte ens enkel tömkörning kunde den första körponnyn jag hade :eek: :D)
Och jag köpte naturligtvis ny sele med sparade pengar :D

Eftersom farsan inte tyckte det var lika kul att hålla på och "tramsa" fick jag lite hjälp :( men jag höll envist på ett par-tre år innan hon blev riktigt inkörd och hon är underbar att köra :love:
Det ända är väl att hon är lite för sävlig "kallblods temperament" och att hon hoppar över minsta lilla vatten fläck :crazy:
Det kommer säkert från hagen då det finns flera lite större diken med vatten, o om man är en liten ponny är det bäst att hoppa högt över :smirk:

Ja sen när jag gick på gymnasiet fick jag köra där, men det var skolkörning! Lite annat än loksele o flakvagn det :smirk:
Men det tyckte jag var väldigt kul och sen dess sitter körningen i :D

/L

När jag växte ur min shettis, kände att jag aldrig skulle kunna säja
honom, så vi fick hjälp med inkörning.
Iofs så tävlar vi inte, men vi satsar på att komma ut på nån liten
tävling, kanske nästa år:)

Jag har kört häster i hele mitt liv. Jag har ju int körkort så jag tar hästen när jag skall till Valdemar och hämte mjölka till mig och Karlsson. Men till stan så tar jag och far med bil.Då kommer poja och hämter mig så vi kan fare. Rut.

Min mamma började rida tillsammans med en som var gift med en som körde. haha, hör på den bara! När mamma kompis sedan skaffade egen häst som också kördes blev hon medryttare på den hästen. På så sätt åkte hon med och hjälpte till på körtävlingar och jag följde med. Sedan tyckte dom att jag skulle börja köra själv och pratade med ungdomssektionen på föreningen om jag kunde köra deras ponny. De ville det och där började det, det är min lilla Clicken! Sen jag började köra har jag lärt mig så otrooooligt mycket och just därför gillar jag det så mycket. Maraton är roligast! Gillar inte alls precisionen...den brukar göra mig mest nervös!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka