Hur började DU med just trav???

ghost

Trådstartare
Ytterligare en fundering då, hur kom det sig att du började med trav?

Själv halkade jag in i travet genom att min mamma köpte ett dräktigt travarsto 1972 som hon skulle ha som ridhäst. Fölungen kördes in på vintern när han skulle fylla tre, och blev Mantorps bästa treåring 1976. :D

Eftersom det "gick så bra med trav" fick jag en ponnytravare på hösten detta år och på den vägen är det. Kan väl tillägga att det gick ruggigt bra med ponnytravarna också! Men efter min första varmblodstravare (riktigt tokskalle) gick jag in i väggen och tog fyra års paus från travet, men vem kan värja sig mot en mors list? Hon gick och köpte sig en halva av ett travsto 1998 med kravet på mig att jag skulle köra banjobben. :crazy:
1999 byggdes tränarlicensen på med körlicens också och nu består stallet av 2 st. hästar i träning, ett dräktigt sto och ett med föl vid sidan (återväxten tryggad) samt en gammal pensionär som inte är lämplig att avla på (blivit ridhäst).

Jag verkar vara en av de få här på Buke som inte jobbar/har jobbat med trav och det har med flera saker att göra. (Jag fick erbjudande om att åka till Italien redan i tonåren) Dels så tror jag att det blir slentrian i alla jobb, och att då ha intresset som jobb kändes inte bra. Samtidigt är jag en sådan människa som vill bestämma själv hur hästarna ska tränas/skötas så då är det bättre att ha egna. Sedan är det väl så att varken arbetstiderna eller lönen i ett travstall känns speciellt lockande... :angel:

Ja det var min bakgrund och lite syn på MIN travverksamhet. ;)

/// ghost

jag och en kompis skulle praoa i... hmm vilken klass var det nu? 8:an tror jag... å min familj känner banmästaren på Halmstadtravet så han fixade hos en tränare. Han skulle egentligen fixat på travbanekliniken, men det strulade. Och hos denna tränaren blev jag fast. Har hjälpt honom sedan dess och det var där jag träffade min underbara häst! :love:
så det var bara en ren tillfällighet + tur att jag hamnade i just det stallet. Om det varit ett stort stall hade jag nog inte fortsatt.

Halkade in på ett bananskal :)

Jobbat som djurskötare inom jordbruket ett antal år, då jag fick barn och kände att det inte var nåt att gå tillbaka till, sä genom en kompis så hamnade jag i ett travstall (på den tiden var man "gratis" i 6 månader)Hållit på med ridning på hobbynivå tidigare men detta var helt nytt :smirk: Blev kvar där i 1½ år.

Jobbade sedan i ett privat (rid) stall som hyrde ut stallplatser i ca 3 år, där jag även hade uppstallat konvalecenter och andra "knäppisar" åt tidigare tränaren. 1996 skaffade jag den första "egna" travaren som jag tränade själv, en vallack e: Mack Lobell, tyvärr lungblödare, startade honom ett par ggr men sen kom blödningarna igen :( har kommit till min fjärde travare som jag hoppas få mkt roligt med......

Sen har det rullat på hos olika amatörer och proffs i kortare och längre tider men just nu är jag arbetslös och måste hitta annat att göra....

är nu iår för första gången både leasingtagare och tränare på min häst

:smirk:Jaa...Va ska jag säja...Har ju en farsa som spelar på trav o så...Sedan tog han med mej till en snubbe uppe i Ransäter (ä nämligen uppväxt i lilla Munkfors) som hade ett gammalt travsto på 20 år med föl vid sidan. Han hade faktiskt tänkt köpa bägge till MIG,då va jag ba 13 år gammal och varit en sån där unge som red på ridskolan trots att jag inte ville RIDA utan ba köra runt med ponnier o haft lånponnier att lalla runt med :p
Så på vägen ä det...Köpte mej en gammal travmärr -gått i aveln,fått 7 avkommor- tanken va att jag skulle ha henne som ridhäst och lite skogskörning för skojs skull.
Sedan efter detta så köpte jag min första travhäst. Har haft B-licens och tränat henne på travbanan. Även om märren tränades bra,så kom hon aldrig till start. Varit en sån sabla latmask,bara...Har henne nu som ridhäst och gulla med,ba...
Kanske hittar jag ngn fin travherre åt henne längre framöver, vem vet? Kan oxå tillägga att hon har EN avkomma efter Ride the Night, som nu ä 4 år idag och startat endast 2 ggr. Sedan har jag inte hört ngt mer om denna. OBS! Jag köpte märren nästan precis efter att hon o fölungen avvänjts.
Tar bara en liten paus från travet ;)
Och för inte så längesedan har jag köpt mej en charmig shetlandsherre på 3 år,som jag ska börja köra in till hösten (han ä lite sent tagen,ba...) och sen får vi se om han kommer att starta på ponnytrav, ba han sköter sej. Den herren har bestämda åsikter,ba.. En liten :devil: på att jaga folk i baken.

//Carolrita

//Carolrita

Jag är ju Göteborgare från början och jag passade 2 st hundar när jag var ung :D Ludde o Victor hette dom....deras husse var ett riktigt travfreak och tog mig med till Olle elfstrand som hade stall i Bollebygd om jag inte minns helt fel, detta var på 70 talet och han hade Lyon då som stjärna i stallet...Jag hade ju ridit redan några år då....iallafall så flyttade vi upp till Karlstad och nästan granne med oss fanns ett travstall dit jag styrde kosan(-73)...sen har det bara rullat på...har haft ETT sabbatsår bara istort sett...första egna hästen var en palt som hette Loglans :love: en liten kolsvart nordistravare som faktiskt var kapabel men hade knepiga åsikter ibland :angel: :angel:
Nu är jag gammal och har alldeles för många hästar själv :crazy:men vi har kul ändå :D

Började i travskola 1996 för att jag var nyfiken på vad det var. Hade aldrig sett en travbana trots att jag då hade hållit på med hästar i ca 14 år. Jag ångrar det inte. :)

Pappa köpte "halv" travhäst, Riko Scott,som jag hjälpte till att rida(jag var 12-13år då). :bump:
Min första egna häst blev Abdon,köpte på Solvalla auktion 81- som 1,5 åring:banana:
Honom tränade jag själv,morsan och jag åkte till valla och körde jobb. :)
Sedan rullade det på,olika jobb hod olika tränare,5år hos känd travvet. :bump:
!987 yrkesinriktad skola på Solvalla för de inom trav o galopp,körde provlopp oxå för att ta licens,men lämnade sedan in ett tag för att hamna i "avelsboxen" :D

Jag höll tidigare på med ridning, red massa år på ridskola, hade ett halvblod til låns som jag mest tävlade dressyr med men också lite hoppning. När halvblodet dog under en operation :cry: kände jag att jag var less på hela träna och tävla-biten och ville bara hålla på med "skogsridning" . Jag köpte då Amy, ett varmblodssto som då var 7 år.

Min syrra har dock alltid varit travtokig och jobbat hos ett antal tränare, både i sverige och utomlands. När hon kom hem från USA hade pappa börjat intressera sig för travet och dom köpte då en treåring som aldrig kom till start. Sen köpte dom varsitt kallblodssto (båda e. Kinge Pegg) och det var då jag på allvar blev intresserad av travet! Jag och pappa hjälptes åt med träningen av hans märr och när hon tillslut kom till start och vann sin tredje start hade jag definitivt fått blodad tand! Mitt varmblossto var för gammal för att starta upp men vi använde henne till att sparra kallblodet i jobben. Efter något år bestämmde jag mig för att betäcka henne och det är den avkomman, nu två år, som jag håller på med nu!

Jag hamnade inom travet mest tack vare att omgivningen, mina föräldrar och bekanta, höll på inom sporten. Har ridit parallellt med travet, men ändå mest hela tiden haft någon körhäst också. Har ändå aldrig haft egen ponnytravare, utan alltid stora hästar.

Päron köpte hus på landet med tillhörande stall när jag var 15. I stallet stod en bunt inhyrningar, både trav och ridhästar. Jag skaffade en egen pensionerad travare att rida på, ridtjej som man var, men började hjälpa travgubbarna med deras hästar. Sen rullade det bara på med praktik hos travtränare, naturbruksgymnasium med travinrikting, travjobb och egna hästar. :)

//MDusty

Och jag började med trav för att jag var bl.a typ spyless på ridhästar. Jobbade på dagarna på en ridskola där jag bl.a red 4-8 hästar om dagen och jag fick så jävla ont i knäna av allt ridande eller uppsittande eller var de nu kom ifrån :confused: . I kombination med det hade jag mina egna ridhästar i ett privat stall där de hade några travhästar och hängde med ut och körde fort en dag och fick sedan följa med en travkväll då en häst startade...

..Kan lugnt säga att jag fick blodad tand efter det :love: . Slutade på ridklubben, gjorde mig av med halvbloden, började jobba i travstallet och åkte iväg på en auktion med mina småslantar och lyckades få med mig en treåring hem som var så skev i benen att hon knappt kunde gå utan att snubbla :D .

Sedan fick jag ett erbjudande att jobba som privattränare åt en amatör vilket jag såklart nappade på och ett par år efter det hade märren med de skeva benen, som såklart inte höll ihop, fått föl och då det var dags för inkörning lämnade jag den ettåringen åt en proffstränare. För att göra en lång historia kort kan man väl säga att jag numer både jobbar hos den tränaren och är ihop med honom :o :love: :crazy: :D
mvh jesse

Jag var helt inställd på att jag skulle rida dressyr och hoppning fram till den dag jag som 15 åring fick flytta till fosterhem.
Mina fosterföräldrar hade ett gäng travhästar och jag blev såld. :love:
Jag lärde mig rätt snabbt att ridträna hästarna i körtempo och vågade snart mig på att lära mig köra. Wow! :love:
Jag är nog en ridmänniska någonstanns i hjärtat, men travet har stulit min själ och där kommer jag alltid att stanna.
Nu längtar jag bara efter den dag jag kommer över en egen tävlingshäst. :)
Har ju en på fundering nu, och tack vare marthas hjälp att luska lite i hennes stam så lutar det åt ett köp till hösten. :love:

är ryttare gentligen men gifte mig med en travkille, nu kobinerar vi våra intressen och stöttar varandra.har en kbl-2åring som vi jobbar med nu, det är spännande tider framöver med kval och så ....

en granne till mej hade trav hästar å han låt mej ta hand om dom för han hade inte tillräckligt med tid....så på den vägen e det...sen hoppade jag av skolan å jobbade på gävle travet..sen blev det trav skola....

Både pappa och farfar har alltid haft en massa travhästar så redan innan jag var 1-år hade jag nog varit runt på sveriges alla travbanor.
Några år har jag ägnat åt pappas avlagda travare och haft dom som fin fina ridhästar.
Av någon anledning så har jag inte jobbat inom travet. En tid gäst spelade jag inom galoppen, men travhästen smäller högre än fullbloden. Underbar häst!! :D :bow:
Nu har jag en (pappas igen) 4-åring med gaffelbandsskada hemma. Vi får väl se vad det blir av den!?

Hur jag hamnade hos travet... Jag bröjade som många andramed ridhästar, hade eget halvblod som var en raring. Hade fått itutat från början att trav var djurplågeri och travare var andra sorteringshästar, med en väldig massa tur kunde man kanske få en travare att fungera som skogshäst... Men jag växte upp, skulle börja gymnasiet och hade redan bestämt mig för att jobba med hästar restän av livet, alltså började jag på naturbruksgymnasium. Där hade de både trav och rid hästar, första året var allmänt så då fick vi bara var i stallet två gånger, ena gången fick vi tömköra två nordisar och andra gången rida. Andra året fick vi börja med häst, men då var det 50/50 trav rid. Och tänka sig det var riktigt roligt att köra! Så när vi skulle välja inriktning till tredje året valde jag både och, men veckorna före vi började var jag på skolan och hjälpte till att rida igång ridhästarna och fick veta att det skulle inte bli något bådeoch utan jag fick välja antingen trav eller rid, jag valde trav... Och sen var det kört! Mitt halvblod började bli halt (han var 25 år) och när jag red andra ridhästar så levde de inte upp till honom. Men travarna hade jag inte samma inställning till. Så efter skolan slutade fick jag praktik hos ett proffs, jobbade lite extra på banan med rengörning av boxar, fick lite hipp som happ hand om ponnytravskolan, hade två kurser, började i samma veva en annan praktik hos en amatör, köpte mig en liten travamärr, hittade Wången som hade gjort "reklam" om deras ett åriga kurs i ungdomsledarskap, sökte och kom in, blev besviken för det stämde inte övverens med min förväntningar men gillade stället och hästarna så jag blev kvar. Lärde känna en massa folk och fick kontakter, började jobba på ett stuteri när det egentligen var fyra veckor kvar på kursen...
Fast numera jobbar jag på min mans företag, vi har kontoret hemma, halvtid mammaledig. Men vi har stallet 500m bort så jag ser hästarna från kontorsfönstret när de går i Walkern, jag har ingen häst kvar själv, men min man har en halv och en tredjedel. Och jag terroriserar stallet så ofta jag hinner! ;)

Blev medryttare på en ponnytravare, tog ponnytrav licens, vart ponnytravinstruktör,Pappsen delägare i varmblod som han ville att jag skulle köra, gick licens kursen för stor häst och har nu licens för dom stora oxå...... Ja, så gick det till ;)

Liknande trådar

Ridning Jag köpte en varmblodstravare på 13 år för 14 dagar sen och hans bakgrund är att han har gått på travet i många år sen blev ridhäst men...
Svar
9
· Visningar
1 589
Senast: sandrafors
·
H
Träning Jag är medryttare på ett travarsto som är 16år. när hon var yngre gick hon på travet men var inte där så länge. hon vart såld till...
2
Svar
31
· Visningar
2 443
Senast: Hammond
·
I
Trav Sedan några dagar är jag för första gången på nära 15 år hästlös. Eftersom jag sedan ett år tillbaka varit arbetslös i perioder har...
Svar
7
· Visningar
2 472
Senast: prinsus_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama