Hur får jag travaren att bli mjukare?

Sv: Hur får jag travaren att bli mjukare?

Jag tror hon är spänd och därför är hon stel och tycker galopp är jobbigt.

Hon är ju inte nöjd med er hantering av er för annars skulle hon inte visa det så tydligt i hagen. Förmodligen tycker hon att ni kör för hårt med henne och hon förstår inte riktigt vad ni vill.

Varför hon är spänd kan jag inte svara på antingen är det kroppsligen att hon har ont eller mentalt att hon inte förstår/kan utföra vad ni vill...

Ta till vana att massera henne innan ridning (om ni jagat henne 1 h borde hon ju vara uppvärmd ;) )så märker du om hon har några spända ställen, någonstans somhon inte gillar att du rör henne...

(och hon har mer erfarenhet av hästar än vad alla på buke har tillsammans kan jag lova)

:rofl: Mamma har sagt att man inte får ljuga ;)

Men allvarligt så verkar det som att hästen inte trivs och att den har ont !!!

*kl*

Citat:
Ursprungligen postat av Hammond
(och hon har mer erfarenhet av hästar än vad alla på buke har tillsammans kan jag lova)

Det där är så barnsligt skrivet!

som sagt, hästen har inte ont längre

VBL som har gått på travet har i regel en dåligare sida som de är stelare i. Att gå på volt flera dagar i veckan kommer göra din häst ofärdig. Bättre är isåfall att du tar och spänner upp en löshoppningsbana och låter din häst springa lite bommar och små stuttsar. Jobba med din häst, ta och ställ upp lastpallar och övriga hinder och led den och låt den lyfta på benen och vrida på kroppen.

Sen kan det ju vara så att den har ont någonstans även om inte vetrinären har funnit vart. Hon kan ha muskelknutar eller trång där sadeln ligger. Eller så har hon fått för sig att hon kan få sin vilja igenom och slipper att galoppera om hon tjurar lite. Testa ta en hovkrats och dra piggen sakta på båda sidorna av ryggraden och se om hon reagerar.

Om fallet är tjurighet så testa ta med dig en häst kompis, helst flera... Jag tvivlar på att hon vägrar gå om hennes polare fortsätter.
Ställ dig upp i lätt sitts och låt hon galoppera på, när det tar imot ta några steg till och låt hon sakta av, gör några intervaller varje ridtur. Det är viktigt att hon jobbar i bra form i traven hela tiden. Ett sätt att bygga upp galoppen är att backträna en till två dagar i veckan, skritta och trava använd inte galoppen i backen fören hon byggt upp en bra muskelatur.

tycker du ja, men jag kan lova att det är sant, förutom om man räknar med dem som startade buke då såklart.

v menar du där? :confused: så dom som inte startade buka asså alla medlemmar dom e skitkass på hästar lr vad? :p

VBL som har gått på travet har i regel en dåligare sida som de är stelare i. Att gå på volt flera dagar i veckan kommer göra din häst ofärdig. Bättre är isåfall att du tar och spänner upp en löshoppningsbana och låter din häst springa lite bommar och små stuttsar. Jobba med din häst, ta och ställ upp lastpallar och övriga hinder och led den och låt den lyfta på benen och vrida på kroppen.

Sen kan det ju vara så att den har ont någonstans även om inte vetrinären har funnit vart. Hon kan ha muskelknutar eller trång där sadeln ligger. Eller så har hon fått för sig att hon kan få sin vilja igenom och slipper att galoppera om hon tjurar lite. Testa ta en hovkrats och dra piggen sakta på båda sidorna av ryggraden och se om hon reagerar.

Om fallet är tjurighet så testa ta med dig en häst kompis, helst flera... Jag tvivlar på att hon vägrar gå om hennes polare fortsätter.
Ställ dig upp i lätt sitts och låt hon galoppera på, när det tar imot ta några steg till och låt hon sakta av, gör några intervaller varje ridtur. Det är viktigt att hon jobbar i bra form i traven hela tiden. Ett sätt att bygga upp galoppen är att backträna en till två dagar i veckan, skritta och trava använd inte galoppen i backen fören hon byggt upp en bra muskelatur.

"jo, det vet jag, har mycket erfarenhet av travare. dock hade en travare förrut som vart väldigt mjuk i sidorna och när jag sålde henne så ställde hon ofta upp i MSV dressyr och hopptäclingar med hinder på ca 1,20cm"
"ok, ska testa med löshoppning, hon tycker ju det är kul att hoppa så varför inte :) "
"jo, vi har tortt att hon har haft ont så snart kommer veterinären igen och ska kolla henne, denna gång dock en annan veterinär som inte kommat på hästen förrut."
"jag brukar rida på min arab och min kompis brukar rida på henne och hon följer alltid med, då är hon jätte duktig och går jätte fint är vädligt pigg och härlig"
"jo, jag brukar "travträna" henne, alltså travar henne i lättsits några hundra meter och det klarar hon fint av"
"dock vet jag att man inte ska trava hästar i uppförsbackar, men jo, på sommrarna brukar jag använda mej av backar men nu på vintern är det omöjlit, alldelles för mycket snö.... och det är halt under så jag vågar inte riskera hennes ben."

tack så jätte mycket för ditt svar :bow: :bow:

Din häst är missnöjd med nåt. Nånting gör ont eller är psykiskt obehagligt för henne. Som nån sa, ta ut en kiropraktor eller equiterapeut för en veterinär har inte kompetens för att kolla snedheter osv. Hade dem det skulle man bara använda veterinärer istället för ET. Men så är det inte. Och om det där med norskan och foderstaten... Hur vet du att hon har rätt? Har du kollat med näringsvärdena i ditt foder och jämfört med hur mkt din häst gör av med per dag? Hur duktig en människa än verkar på foder ska man alltid dubbelkolla. Tex i mitt ena stall finns en dam som har två egna hästar, har haft häst i evigheter, tagit föl på sitt sto mm. Hon har erfarenhet sen massor av år och räknar själv ut foderstaten till sina hästar. Sen ger hon tips om foder till andra i stallet. Bara det att den damen inte har en aning om vad fodret egentligen innehåller. Och folk lyssnar på henne = deras hästar får fel mat. Man är själv ansvarig för sin häst och Ska veta vad man stoppar i dem.

Hur mkt jobbar din häst per vecka? Hur mycket vilar den, och hur ofta gör den bara roliga kravlösa saker? Trivs hon med sina kompisar i hagen eller är hon kanske mobbad? Litar hon på dig helt? Är hon dominant eller väldigt osäker? Det är väldigt många faktorer som kan spela in när en häst jobbar dåligt.

Testa att galoppera över en bom på en åttavolt. Stå i lätt sits och använd vikthjälperna. Det kanske inte går på en dag men då brukar det lossna efter ett tag.

Tänk på att det är en äldre dam du har. Skritta fram henne länge och ha kortare arbetspass och var noga med att skritta av länge. Ta kontakt med en massör som kan lära dig att stretcha henne. Det går att lära gamla hundar att sitta men det tar lite längre tid.

Att galoppera är nog lite jobbigare för henne än traven då hon trots allt är byggd för trav (häng mig om ni vill för det uttalandet). Så ta korta pass i galopp.

Det är inte lätt att mjuka upp sidorna på en häst kanske inte har utbildningen att förstå vad du menar. Ge henne en konkret uppgift som att rida slalom mellan träd, tunnor etc så hon förstår grunden med det hela. .

Testa att galoppera över en bom på en åttavolt. Stå i lätt sits och använd vikthjälperna. Det kanske inte går på en dag men då brukar det lossna efter ett tag.

Tänk på att det är en äldre dam du har. Skritta fram henne länge och ha kortare arbetspass och var noga med att skritta av länge. Ta kontakt med en massör som kan lära dig att stretcha henne. Det går att lära gamla hundar att sitta men det tar lite längre tid.

Att galoppera är nog lite jobbigare för henne än traven då hon trots allt är byggd för trav (häng mig om ni vill för det uttalandet). Så ta korta pass i galopp.

Det är inte lätt att mjuka upp sidorna på en häst kanske inte har utbildningen att förstå vad du menar. Ge henne en konkret uppgift som att rida slalom mellan träd, tunnor etc så hon förstår grunden med det hela. .

tack så mcyekt för ditt svar, det var det bästa svaret jag fått på det här inlägget :bow: :bow: :bow:

vill tacka alla för eran hjälp :)
kickan har blitt mycket mjukare, jag har dock ingen lust o rida henne för jag tycker hon e tråkig o rida men min kompis rider henne (kan lägga in bilder på hur det ser ut nu)
dock går hon inte i form men ändå :)
men jag tömör kickan istället och ska nu börja tolka efter henne (utan att någon rider på henne :D )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka