Hur blött är ensilage med 68% TS?

Targa

Trådstartare
Det ensilage jag har fått hem ska enligt bifogade analysintyg ha en TS på 68%. Men det är betydligt blötare och luktar mer "ko-ensilage" än det ensilage jag hade i fjor (som jag dock inte hade analysintyg på o därför inte vet TS på).

Men hur uppfattar ni en TS på 68% på en skala torrt -> blött?
Stämmer det att 68% känns ganska blött?

Sv: Hur blött är ensilage med 68% TS?

68% är ganska torrt, men inte så torrt som hö.

Det borde alltså inte "frasa" om stråna när man tar i det, men det borde heller inte bli blöta fläckar på t.ex. kläderna när du hanterar det. Bra förklaring, va?;)

Förstår precis :D

Mitt känns inte "ganska torrt" - känns mer "ganska blött", dock inte så blött att det blir blött på kläderna.

Hmmm - svårt ...

Kollade senast igår på gamla foderlära-papper från gymnasiet eftersom vi eventuellt ska börja utfodra med silage. Ett silage för häst ska inte understiga 40% ts, och kring 60% tycker jag är rätt ok. Man behöver inte öka fodergivan lika mycket (har för mig att det blir 1,8 kg silage för 1 kg ts med 60%).

Förstår inte riktigt ditt svar?

Jag vill, med min fråga, ha svar på hur ni - rent fysikaliskt (alltså inte lämpligheten som foder) - uppfattar fuktigheten i ett ensilage med 68% torrsubstans.

Ganska torrt faktiskt, är 68 %. Men man kan känna det som om att fodret är väldigt fuktigt utanpå fast egentligen är det helheten inklusive insidan som räknas.
Vi fick ett foder som skulle hålla 65 % TS, dock trodde inte vi det och gjorde en ny analys. Det visade sig då TS låg på 68 %, så säkert stämde det redan från första analysen. Detta foder kändes fuktigt utanpå, men stråna var torrare inuti.:D

Ganska torrt faktiskt, är 68 %.
..................
Detta foder kändes fuktigt utanpå, men stråna var torrare inuti.:D

Mitt känns ganska blött rakt igenom. Misstänker nästan att jag har fått fel analysresultat .....

För övrigt är det dock väldigt fint o smakligt (enligt pållarna!), men om det inte stämmer med ts på analysintyget så stämmer ju inte övriga värden heller. Svårt, som sagt - jag får väl kontakta foderleverantören, men det är intressant att först få höra era åsikter!

Om du letar lite grand på forumet tror jag du kommer att hitta en beskrivning hur du själv kan få fram ts genom att använda mikrovågsugn. Då får du ju reda på om det är rätt analys. Finns säkert någon som kan "receptet".

På vårt med 68% på analysen är lite lätt fuktigt rakt igenom, men efter en dag så torkar ytterlagren nästintill till hö.

På vårt med 68% på analysen är lite lätt fuktigt rakt igenom, men efter en dag så torkar ytterlagren nästintill till hö.

Då borde mitt vara likadant. Ska kolla om ytterlagret torkar så pass!

Hittade detta recept i en annan tråd!

Ta exakt 1 kg ensilage, torka på svag värme tills allt vatten torkat bort, väg det som är kvar. då har du fått fram ts halten.

Du behöver inte ta så mycket som 1 kg. Det tar ju en evighet att torka!
Bara du har koll på exakt vikt före och efter så är det inte så noga hur mycket du tar.

Tar INTE alls evighet att torka. Jag har gjort det flera gånger. Men 1 kg torkar man i omgångar och då i vanlig ugn.

Men varför då ta ett helt kilo om du ändå torkar i omgångar? För att få fler mätningar och därmed säkrare resultat? Eller för att det är lättare att räkna på 1 kg?

Typiskt - nu skulle jag vara ordentlig och göra mikrougnstestet ... Öppnar en ny bal (har 70 kg balar) - och så visar det sig att den är betydligt torrare än de förra balarna. Den nya balen ser ut precis som ni andra har beskrivit en bal med ca 68% ts. Och alla balarna ska vara från samma parti. Kanske det var "olycksfall i arbetet" med de första balarna. Hoppas nu resten av balarna håller rätt ts - annars kör jag mikrougntestet :D

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 996
Senast: trollmamma
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 239
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka