Hur blir man riktigt bra?

Ozarc

Trådstartare
Jag har funderat på en grej; hur blir man en riktigt duktig ryttare?

Då menar jag inte elitryttare men rätt duktig ändå:p... Till exempel så ser jag en massa ryttare hela tiden som jag tycker är jätteduktiga, de kan utbilda och träna unghästar som sedan blir jätteduktiga och de rider jättebra. Jag blir så avundsjuk, jag vill också vara så duktig!

Ni som är "riktigt bra"; hur har ni blivit det? Vart börjar man? Om man inte kan ha mer än en häst, hur ska man då kunna bli bättre snabbt? Man kan ju jobba i stall men till de platser man får rida känns det bara som att det tillsätts personer som redan är etablerade tävlingsryttare på väg uppåt, annars får man ju bara mocka.

Hur gör man egentligen för att bli bra?:bump:

Sv: Hur blir man riktigt bra?

Jag har fortsatt att rida på ridskola, intresserat gå även på teorilektionerna för att lära mig mer.

Jag har gått på clinics och föreläsningar, antecknat, funderat och pratat med ridskolekompisar och kompisar som har haft egen häst.

Jag har skött hästar vid sidan om ridskolan och fått rida som tack för hjälpen. Det har varit allt från välutbildade tävlingshästar, där jag mest fått sköta skritturerna i skogen, samt lugnare markarbete i paddocken, till outbildade ridtravare och engelska fullblodsgaloppörer som tröttnat på tävlingsbanan...

Dessa år, på ridskola och som skötare runt om i trakten, även om det var upp till TVÅ MIL så kunde jag cykla till stallet, för att få vara där och hjälpa till. Dessa år, ledde till att folk fick upp ögonen för mig, hörde talas om mig och började ringa mig och be mig om hjälp.

Detta ledde till att jag fortsatte utbilda ridtravare, red in en arabhingst och sedan har åren bara fortsatt som fodervärd... Där jag blev avkastad och bröt en massa revben, så jag backade i mod och tillit till mina kunskaper.

Då "började jag om", med att sköta och ta hand om en fd ridskolehäst som min egen.

Jag har aldrig BETT om betalning, jag har heller inte behövt betala, mer än bensin, då jag jobbade som tävlingshästskötare och kunde bli tvungen att ställa in mig med blixtens hastighet och då jag var fodervärd. Men jag har fått en och annan bensinslant av andra tacksamma hästägare, samt hos en ridtravarägare hade jag ofta full tillgån till "egen bil" med full tank för det mesta.

Jag har bara varit mig själv, bjudit på mig själv och aldrig utsagt mig för att vara hästexpert...

För DET, det blir man ALDRIG.

Man blir tack och lov aldrig fullärd. Tänk om det var så hemskt, att man blev fullkomlig hästexpert. VAd ska då moroten vara?... När man kan allt?

Nä, tack och lov, så är jag inte särskilt bra, utan... Jag, jag är bara jag.

:bow:

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Jag har funderat på en grej; hur blir man en riktigt duktig ryttare?

Då menar jag inte elitryttare men rätt duktig ändå:p... Till exempel så ser jag en massa ryttare hela tiden som jag tycker är jätteduktiga, de kan utbilda och träna unghästar som sedan blir jätteduktiga och de rider jättebra. Jag blir så avundsjuk, jag vill också vara så duktig!

Ni som är "riktigt bra"; hur har ni blivit det? Vart börjar man? Om man inte kan ha mer än en häst, hur ska man då kunna bli bättre snabbt? Man kan ju jobba i stall men till de platser man får rida känns det bara som att det tillsätts personer som redan är etablerade tävlingsryttare på väg uppåt, annars får man ju bara mocka.

Hur gör man egentligen för att bli bra?:bump:

Nu tillhör jag inte eliten på något sätt i världen men jag vill ge lite tips som jag tycker har hjälpt mig.

Välj ut en instruktör du litar på till 100% (de där 75%:arna tycker jag är spill av tid och pengar, och eftersom mna inte litar på till 100% så blir det varken hackat eller malet), rid för denna och lyssna och försök att utföra och förstå ALLT denna säger.
Åk på clinics. läs böcker (bla. "dressyr med Kyra" och Ett med hästen" är jättebra), studera andra som rider (förslagsvis de som du verkligen ser upp till). Studera hästar i frihet, studera hästar som rids fel, fundera över varför en del ryttare har skadade hästar oftare än andra (ofta slump och otur, dock inte alltid) Var öppen och ödmjuk, får du tillfälle att rida en läromästare så är det bara att tacka och ta emot. Och ha roligt när du rider, och visa för hästen att du tycker det är roligt!

Och när det gäller råd från oss vanliga hobbyryttare så ta dem och sortera bland dem, det finns otroligt mycket åsikter bland hästfolk. Är du osäker på om ett råd kan vara riktigt så fråga vidare.

Jag mentaltränar ridning när jag åker tåg. Hade problem med handställningen tidigare, det är botat. Billigt och enkelt att mentalträna. Värt att läsa på lite om om du inte redan kan tekniken. (kan verka flummigt för en del ;)).

Och inte minst, var ödmjuk mot hästen, det är inte omöjligt att den gör sitt bästa att lösa uppgiften du gett den - även om det blir fel.

Svårt att sammanfatta, men de som redan anser att de kan bäst och allt lär sig troligen inte lika snabbt att blik duktiga ryttare som de som är öppna för nya sätt att tänka. Själv har jag en åsikt tills jag ändrar mig ;).
Lycka till, det är en spännande resa!

/U

Ett genuint intresse och bra förutsättningar tror jag gör en hel del. Att man tex har möjlighet att rida olika hästar, att man får vara med under utbildning, att man läser och studerar andra, har möjlighet att rida för instruktör till och från och tänker mycket själv. Ffa tror jag att det är främst intresset som avgör om man ser till att lära sig eller ej.

Jag tror att många kan utbilda unghästar, jag fick min innan jag fyllt 15 och fortfarande idag är jag långt ifrån en duktig ryttare. Ändå var den hästen underbar i dressyren med ett steg som få.

Det handlar om vad man tar sig för. :)

Känner man att man står stilla och trampar kanske man ska försöka ta ett oväntat spår. Kika på en annan typ av dressyr, eller ta kontakt med en tränare. Det finns alltid möjligheter, och alla gömmer på erfarenheter som är användbara i framtiden.

Var ödmjuk, öppen och ha tålamod. Och glöm inte att värdera alla framsteg och ljusa stunder, även dom små. Jag kan känna mig extremt duktig efter 10 minuter i skritt om jag åstadkommit ngt. Ett enda undertramp på lång tygel kan få mig att glänsa i flera dar. Det är viktigt att man uppskattar sig själv och det man åstadkommer. och att man ser de små sakerna som gör skillnad. Då tror jag att man kommer längre i sin kunskap om häst och ridning.

Sen är det oviktigt om ngn annan kommit längre utifrån sett. Man ska bara mäta sig med sig själv. Alla är duktiga och gör framsteg.

Vet väl inte om jag räknas som "duktig ryttare" men har iaf ridit mkt oliak hästar, har ridit på ridskola i 10 år och har varit halvfodervärd/medryttare på olika hästar i ca 2år, har även jobbat i travstall ibland och fått rida hästarna där. Är nu inne på min andra häst, och är ingen häst jag hade kunnat köpt om jag bara hade ridit på den ridskolan jag red på.
Går även på mkt clinics när det finns, tkr det är ett bra sätt att lära sig :)
Men att rida mkt oliak hästar som beter sig oliak tror jag är en stor fördel :)

Man tränar, tränar och tränar lite till ;)

Tar varje chans man får för fler timmar i sadeln och helt enkelt rider så mkt som möjligt på så mkt olika hästar som möjligt för att utveckla sin känsla och kunskap.

Ödmjukhet och egen kondition. Är man vältränad orkar man mer och har bättre koll på sina egna muskler. Vilket ofta ger en bättre sits

KL

Som andra har sagt. Ödmjukhet. Att inte bli kaxig och tro att man kan allt. Vara öppen för andra intryck, titta på clinics. Bara för att man inte sitter till häst innebär inte att man inte får aha upplevelser. Jag får många sådana när jag går på clinics.

Gå inte bara på clinics i den egna disciplinen. Testa lite western också. Det finns mycket guldkorn att hämta där.

Lyssna på hästen. Lära sig läsa av den. Vara ödmjuk och tillgänglig för de signaler hästen förmedlar. (Hade en sådan igår. En häst som krullar ihop sig. Skulle ut på den med ny sadel, satte på kandar som nödbroms. Min hand blir automatiskt mer stilla med kandar. Så passande sadel (har fettat på sig och blivit för stor för sina andra sadlar), stilla hand och en häst som gillar att ha mycket skrot i munnen resulterade i en häst som knallade på hur fint som helst med ett bra stöd i tygeln och sörplandes på betten. Oj vad han hade dreglat ner betten. Bara att inse att jag skall rida så tills min hand är befäst i sin stillhet.)

Träna för tränare.

Honnörsordet är dock fortfarande ödmjukhet.

Och en stor portion talang för att bli riktigt duktig. Skulle personligen vilja ha mer av den där talangdelen i mig.

Och då bara för att vara lite petig...

Gå inte bara på clinics i den egna disciplinen. Testa lite western också. Det finns mycket guldkorn att hämta där.

Vad är western om det inte är en "egen disciplin"???

Att man ska testa annan discipln, kan jag tycka gäller oavsett riddisciplin, för som du säger. Det finns guldkorn inom A L L A discipliner, vare sig det är skogsmulleridning, islandshästridning, westernridning, klassisk dressyr, Akademisk Ridkonst, Centrerad Ridning, ridskoleridning, tävlingsdressyr och så vidare...

Det finns westernryttare som hämtar guldkorn ur andra discipliner. Jag har en kompis som rider western pleasure, trial, gångartsridning och AR.

Jag tog för givet att TS var en person som rider "engelskt" och inte western.

Jag vet en westerntränare som även har dressyrryttare som elever och de rider alltså dressyr för honom. Tränaren är egentligen en renodlad westernryttare från början men har en otrolig förmåga att plocka fram form och känsla hos hästar och ryttare, oavsett om det är western eller dressyr.

Att man ska testa annan discipln, kan jag tycka gäller oavsett riddisciplin, för som du säger. Det finns guldkorn inom A L L A discipliner, vare sig det är skogsmulleridning, islandshästridning, westernridning, klassisk dressyr, Akademisk Ridkonst, Centrerad Ridning, ridskoleridning, tävlingsdressyr och så vidare...
Jag har tävlat western (pleasure, trail och barrel race), dressyr, hoppning, ridit terrängbana, tränat för AR tränare, GP ryttare i dressyr och hoppning, och har många år bakom mig på ridskola.

Har alltid haft problem att känna bakbenen. En islandsryttare lärde mig knepet. Separera bäcken halvorna och gunga med bara med en sida i taget. Helt enkelt slappna av i ryggen och sidorna. Det kom automatiskt. Nu är det mycket enklare att känna vilket bakben som är påväg framåt. (och det är lika lätt att falla tillbaka i detta med att gunga med med bägge sidorna samtidigt och man blir låst och låser hästen. Får mycket friare skritt om man gungar en sida i taget.)

Jag har ridit många olika hästar, tävlat, ridit för olika tränare, haft 11 foderhästar och har nu en egen :) sen måste man också vilja bli bra, ha tålamod :)

Dom som jag har träffat som är riktigt riktigt duktiga på det dom gör, det är oftast sånna som jobbar med det. Håller på 24/7 typ å gör heller inte så mkt annat.

*kl* Jag tror att för att bli en bra ryttare så krävs det vissa egenskaper. Man måste nog ha en vilja av stål och vara beredd att jobba stenhårt och verkligen älska hästar och ridning. Ta alla chanser till att rida oavsett vilken häst det är, hitta en bra tränare och rid rid rid! Sen som ngn sa använd huvudet, läs och fundera över vad som står i böckerna, gå på clinics och lyssna på kunniga människor. Däremot så tror jag inte att talang är så viktig i sammanhanget. Har man det för lätt för sig så finns det en risk att man blir bekväm och ger upp vid minsta motgång. Samma sak med pengar, visst är det mkt lättare om man kan köpa den bästa träningen, bästa hästarna osv men det är lätt att ge upp om man aldrig fått lära sig att kämpa. Visst blir man bra med pengar och talang också men utan vilja hjälper det inte. Att ha lite lagom med talang (typ normalbegåvad) och en sjuhelsikes vilja och envishet tror jag man kommer långt på. Och att inte ge upp när det är motigt.

Du måste nog ha lite känsla för ridning, sen kan du ju ta hjälp av en duktig tränare eller om du har ngn du känner som rider och är duktig.

Jag anser mig själv som duktig när det kommer till unghästar, markträning och inridning. Sedan är jag inte så duktig på att vidareutbilda och för att jag ska bli duktigare där så behöver jag rida mer lektioner.

Men något jag lärde mig massor var när jag jobbade på ridläger. Det var dåligt betalt men man fick ju bo och äta på gården och det fanns hur mycket hästar somhelst att rida. Det ridlägret jag jobbade på var också ett stuteri och dom hade flera godkända hingstar på gården och ston med föl osv osv osv...

Där fick jag lära mig mycket och framförallt lära känna olika hästtyper.

Sedan har jag stått med egen häst i flera olika stall med olika inriktningar. Jag suger i mig allt jag hör och ser och sedan sållar jag det jag gillar och inte gillar.

Ett problem jag har är att jag inte vill/vågar träna andras hästar. Jag vill ha en häst som jag kan jobba ostört med och göra på mitt sätt, testa mig fram då jag insett att ett enda sätt inte fungerar på alla hästar.

Jag gillar inte att jobba med hästar när folk tittar på, allra minst hästens ägare. Jag hjälper gärna till eller kommer med förslag (och erfarenheter) när någon frågar men jag lägger mig inte i andras hästhantering och träning. För jag vill inte att någon lägger sig i min om jag inte ber om hjälp.

Ställen jag varit längre period på:

Stuteri/ridläger
Ridskola
Kollektivstall
Westernstall
Stall med fullservice
Lösdriftsstall

mm mm... Och under 20 år så har det blivit många träningar och cliics för olika tränare, och även alla människor man träffar!
Alla har något att komma med.

Bukefalos här har lärt mig massor också!

Jag tror grunden till att bli bra är att man är öppensinnad och förstås har mål.
Mål behöver inte betyda tävling.

Rider så många hästar man kan, och rid efter känslan,när man rider på känslan kan man rida vilken häst som helst,man bara vet vad just den hästen behöver som man sitter på just då. Jätte luddigt men det är mitt bästa tips.kram frida

Håller med om att man måste ha en känsla för det hela, men vad är en känsla om man inte har kunskap...

För att kunna rida med känsla måste man både teoretiskt och praktiskt vara en duktig ryttare. Så det här med känslan tycker jag är en detalj som kan finnas där hela tiden, men som först när man är en duktig och kunnig ryttare gör den där lilla skillnaden.
För en obildad ryttare med känsla är inget man tappar hakan åt direkt. Utan det är först när ryttaren är bildad som känslan liksom skiljer dem som har det från dem som inte har det. Och då pratar jag om DET, alltså det där lilla extra.

Precis som du sa, lite luddigt.
En nybörjare med känska kan väl vara lite imponerande i sig, men det är troligen inte en bra ryttare. Utan just bara en nybörjare med bra känsla.

att hela tiden vilja, att hela tiden hitta nya sätt att utvecklas. jag älskar när man får sådana där aha upplevelser. man måste hela tiden prova nya vägar. det kan vara stora grejer som ny häst, ny tränare, osv. till enkla saker som ett nytt bett. man ska känna att man utvecklas, oavsett nivå tror jag det är viktigt att gå tillbaka bara ett par månader och inse vad mycket man utvecklats. jag tror man utecklas mer än man tror. det som är så lockande med ridningen är att det alltid finns något nytt att lära. sen har vi alla olika förutsättningar, men jag tror alla kan bli "duktiga"(välj själv definition av det) med rätt träning och inställning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka