Hur blir man kvitt dom?

M

Mie

Efter en del händelser den senaste tiden har jag insett att jag varken orkar eller har tid med mina älskade hästar längre... hmm, jag som trodde hästanskaffandet skulle vara livet ut.. Nåja, jag har bestämt mig för att avveckla det hela för allas bästa och då har det stora problemet uppstått.. Hur ska jag bli av med dom? Fy vad hemskt det låter :(
Saken är den att den större av hästarna är triangelmärkt pga en gammal gaffelbandsskada och fungerar endast som promenad/skogsmulle eller rent sällskap. Dessutom har han i dagsläget en senskada (som tack o lov snart tycks vara utläkt). Vem köper en sån häst? Går det ens att skänka bort han? Samtidigt är jag mycket mån om att han ska få det bra även fortsättningsvis..
Den andre hästen bör det inte bli några problem att sälja med vetskapen att han får det bra.
Tips, idéer? Vad hade du gjort?

Sv: Hur blir man kvitt dom?

Jag hade sålt den som har chans till ett bra hem, den andra hade jag tagit bort. En död häst lider inte. Jag tog bort min förra för att hon skadade sig så hon inte gick att rida, hon var inte lämplig för avel och jag kände att det skulle bli svårt att hitta ett hem där hon skulle få det bra. Jag ville ha en häst att rida och hade inte råd med två, samt att jag skulle gått runt med dåligt samvete för att den oridbara inte skulle få tillräckligt med pyssel/aktivering av mig om jag hade en till.

Jag hade tagit bort den skadade hästen, skulle inte ens fundera på att sälja en sån häst.
Eventuellt lånat ut på foder men antagligen hade jag tagit bort hästen för hästens skull.

Håller med de andra, ta bort den skadade. Det är en sån liten chans att hitta ett bra hem till den, och så oerhört stor risk att det går snett, även om det verkar bra från början.

Jag är ju lite blödig, men jag hade nog provat att leta hem även till den triangelmärkta. Lättast är ju om skadan hinner läka först.
Det finns ju faktiskt människor som inte har högre ambitioner med ridandet än en trevlig skogsmulle att luffa ut på i skogen nån gång ibland. Jag vet flera som tycker att själva pysslet med och runt hästen är t o m mysigare än ridandet.

Jag skulle avliva den skadade och låna ut/sälja den andra.
Jag har själv en trasig och en hel häst, och jag skulle aldrig ens fundera över att lämna den trasiga vidare. Kan inte jag ta hand om henne så kommer hon att tas bort hos mej.

Jag håller med de andra. Jag har tre hästar och två av dem har jag lovat att aldrig sälja (en är gammal och en har en skada). Om det skulle bli så att jag inte kan ha hästar mer så skulle de få vandra vidare. Nu verkar det som om den tredje inte heller kommer att vara säljbar, så han skulle väl få gå samma väg. Det finns mycket hästar till salu idag, varför chansa på att hästar som inte är helt krya ska hitta rätt hem? För min del hoppas jag att det dröjer länge, länge innan jag måste göra mig av med dem, och i så fall har i alla fall den äldsta hunnit att gå den vägen ändå!

Jag hade sålt den yngre och antingen avlivat eller försökt hittat en bra livstidsfodervärd till den äldre sjuklingen...

Mvh Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka