hur blir man hästens ledare

vinkelina

Trådstartare
efter nästan 3 månader håller vi fortfarande på att testa vem som är ledaren av oss.

men hur skall jag göra för att faktist bevisa att det är JAG som bestämmer'+

Sv: hur blir man hästens ledare

Kan du ge exempel på varför du tror att du inte är ledaren.

efter nästan 3 månader håller vi fortfarande på att testa vem som är ledaren av oss.

men hur skall jag göra för att faktist bevisa att det är JAG som bestämmer'+

Sträck på ryggen och VAR den som "bestämmer". Var lugn och bestämd och tjafsa inte om småsaker. Om man inte är den som bestämmer kan man heller inte bevisa att man är den som bestämmer...

Är det väldigt besvärligt - ta hjälp av en van hästmänniska som du litar på.

;)

är mycket detta att om hon vill gå till tex boxen, så går vi dit, orkar inte hålla emot om ja vill ställa upp henne tex i vattenspilta istället, smat mycket öronen bakåt, surande

Att hon surar kan bero på att hon är sån.
Speciellt ston kan vara lite sura.

Om hon går förbi och du inte orkar hålla emot, så måste du bli arg på henne, hon får inte gå förbi dig.

Sen är min personliga åsikt att boxen är hästens eget rum,jag föredrar att binda upp hästen igången.

Har du testat att använda hingstkedja när hon drar iväg? Det kan vara svårt att hålla emot med bara grimma och grimskaft. Jag använder hingstkedja på mitt snälla men mycket drulliga sto på 1.73 cm, hon är fullt medveten om att jag är för klen att hålla emot i bara grimma och grimskaft, men med hingstkedja så lyder hon mig. OBS: Hingstkedjan är skarp så var försiktig, du får inte tappa hästen och absolut inte binda upp hästen i den.

Att hon lägger öronen bakåt tycker jag inte gör så mycket men hon får inte bitas eller sparkas, där går gränsen! En del hästar är kittliga och gillar kanske inte att bli borstade och en del blir extra känsliga när de fäller (detta kan avhjälpas med B-vitamin).

Sedan tycker jag att du ska vara lugn och bestämd men inte bråka med hästen i onödan. Beröm henne när hon gör rätt!

Jag håller med Rosita om att boxen är hästens hem och där bör man lämna den ifred. Det är bättre att man ställer den i gången när man pysslar med den.

Lycka till med hästen!

Är det inte bättre att lösa problemet i från grunden i stället för att slänga på kjedja som kan skada hästen?

Ibland måste man bryta den negativa trenden med något som fungerar, ett tag, för att påminna hästen att man är starkare (om man nu inte klarar att lösa det på annat sätt).
En kedja är inte skarpare än den som håller i den.

Mitrolle har redan gett ett bra svar men jag tillägger: Hästar är stora och starka djur och ibland måste man ta till grövre doningar för att få dem att lyssna på oss. Jag tycker absolut inte man ska ta till mer våld än nöden kräver, men i det här fallet har hästen ingen respekt för människan. En hinstkedja skadar ju inte hästen och den känns bara när hästen själv får för sig att dra iväg.

Tittar man på hästar i en hage är de ju inte direkt snälla mot varandra. De har en strikt hierarki och den som inte lyder får sig ett tjuvnyp.

Vår treåring (bruksnordis) har vi lärt att gå bakom oss. Jag vet att en del tycker att det är farligt osv. Men om han är bredvid oss hinner han komma framför om han blir lite rädd, eller får för sig att dra. Och kommer han bara lite, lite framför så orkar man inte hålla emot. Han blir superstark. Men går han bakom så stannar han där.

För att få honom att inte klampa över oss hade vi ett låååångt grimskaft och svingade med änden så att vi slog oss själva på ryggen. På samma sätt som vissa slår en björkrisruska på sin egen rygg i bastun. Omväxlande över höger och vänster axel. Kom hästen för nära fick han en dask av grimskaftsänden. Nu går han lugnt och fint bakom. Ingen stress eller hysteri.

Tycker också att hästen ska få vara i fred i boxen. Självklart ska jag kunna vara där och lägga på täcken osv. men jag gör inte iordning hästarna i boxen.

jag hade samma problem med en häst, sto. det hade gått alldeles för långt och hon stegrade å försökte pricka mitt huvud..ofta..:crazy:

jag började göra join-up osv, övningar där hon var tvungen att gå bakom min axel, stanna häftigt och böja knäna så hon liksom hoppade till och undrade = stannade tills hon själv fattade. då slutade och skena när man red..:banana:

ibland får man hjälpa till, och framkalla dessa naturliga reaktioner från hästen, för alla kan ju! jag gjorde säkert fel ibland, men bara man rätar på ryggen och "vet" att man är ledare är det inga problem!;)

Precis. :bump::bow:
Man måste SE sig själv som ledaren. Uppträda tryggt och säkert.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall? Det kommer från ingenstans, kan komma när jag sitter och äter eller...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
5 715
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar