Hur blir man en bra ridskoleryttare?

vildgalopp

Trådstartare
Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är mycket kunnig och pedagogisk och hästen jag oftast rider gillar jag skarpt.

Men funderar på hur jag ska bli en bra ridskoleryttare? Det är stor skillnad från att träna på egen häst där jag var van vid att rida privatlektion minst en gång i veckan där jag och minst häst var ett tight ekipage och utvecklingen gick snabbare framåt.

Jag upplever att ”min” ridskolehäst inte är tillräckligt stark för den samlingen jag längtar efter men jag har ju inte ansvar för hästens träning utöver min lektionstid. Vi är oftast 10-11 ekipage på banan samtidigt vilket gör det både trångt och innebär att alla förklarligen hinner få mindre feedback av ridläraren (till skillnad från privatlektion…)

Det är svårt för mig att ha råd och tid att rida mer just nu, kanske skulle jag kunna ta några extralektioner då och då, i övrigt är det en kväll i veckan som gäller.

Hur klarar jag omställningen? Hur ser jag till att maximera mina ridlektioner och hur gör jag för att bäst fortsätta att utvecklas?

jag har ännu inte gjort det…,
Men en privatlektion gav mig mycket mer än förståelse för deras system än den vanliga lektionsridningen. Så när jag börjar där igen ska jag försöka ta några privatlektioner då och då.

Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är mycket kunnig och pedagogisk och hästen jag oftast rider gillar jag skarpt.

Men funderar på hur jag ska bli en bra ridskoleryttare? Det är stor skillnad från att träna på egen häst där jag var van vid att rida privatlektion minst en gång i veckan där jag och minst häst var ett tight ekipage och utvecklingen gick snabbare framåt.

Jag upplever att ”min” ridskolehäst inte är tillräckligt stark för den samlingen jag längtar efter men jag har ju inte ansvar för hästens träning utöver min lektionstid. Vi är oftast 10-11 ekipage på banan samtidigt vilket gör det både trångt och innebär att alla förklarligen hinner få mindre feedback av ridläraren (till skillnad från privatlektion…)

Det är svårt för mig att ha råd och tid att rida mer just nu, kanske skulle jag kunna ta några extralektioner då och då, i övrigt är det en kväll i veckan som gäller.

Hur klarar jag omställningen? Hur ser jag till att maximera mina ridlektioner och hur gör jag för att bäst fortsätta att utvecklas?
Kan du prata med ridläraren om dina funderingar ? Ibland är det ju lite tajt om tid vid lektionen så du kan ju fråga om hen har tid att prata lite tidigare/senare och säg tex att du skulle vilja ha lite mer feedback och tips. Sen kan jag tycka det är intressant att be om planeringen.

Jag tyckte det var just utmaningen att rida olika hästar som är grejen. Att kunna rida den lite ojämna hästen så den bar sig, blev mjukare. Att anpassa mina hjälper så även den dövaste häst lyssnade. Att sitta ner på skumpigaste hästen. Det är ju mycket svårare att rida en lektionshäst än sin egen välridna. Att hitta just den hästens nivå och kantigheter. Utan tidigare relation.

Kan du prata med ridläraren om dina funderingar ? Ibland är det ju lite tajt om tid vid lektionen så du kan ju fråga om hen har tid att prata lite tidigare/senare och säg tex att du skulle vilja ha lite mer feedback och tips. Sen kan jag tycka det är intressant att be om planeringen.
Ja! Hon är toppen och ger oss terminsplaneringen och uppmuntrar oss att sätta egna mål och sedan utvärdera. Det ska jag bli bättre på - att sätta ett mål som är i min kontroll att uppnå.

Jag tyckte det var just utmaningen att rida olika hästar som är grejen. Att kunna rida den lite ojämna hästen så den bar sig, blev mjukare. Att anpassa mina hjälper så även den dövaste häst lyssnade. Att sitta ner på skumpigaste hästen. Det är ju mycket svårare att rida en lektionshäst än sin egen välridna. Att hitta just den hästens nivå och kantigheter. Utan tidigare relation.
Du har rätt, det är verkligen jättesvårt att rida olika hästar som inte rids kontinuerligt på samma sätt resten av veckan! En sak jag tänkt på är att fysträna mer så att min sits och möjlighet till inverkan stärks även resten av veckan genom träning av ex höfter, bål och balans.

En sak som gör dig till en bättre ryttare är att jobba med att bli så tydlig som möjligt i hjälpgivningen, att kunna renodla hjälper och även att kunna sitta "neutralt" utan att inverka på hästen. Min uppfattning är att de flesta ridskolehästar blir väldigt fina att rida när de får den tydligheten. Genom att lyssna på hästen får du dessutom feedback på din ridning från den, och kan få ut mer av lektionerna även om ridläraren inte hinner med dig just nu. Så jag hade valt att först fokusera på att försöka sitta och inte inverka alls. Sen ge en hjälp i taget och se hur hästen reagerar och länge hästen t ex går framåt efter en drivning - och inte ge en ny hjälp förrän det behövs. Verkligen sitta och känna efter - vad gör jag? Vad händer då?

Nu har jag mest varit ridskoleryttare i mitt liv. Men har även haft medryttarhästar, så jag förstår skillnaden lite.
Jag har upplevt att jag utvecklats väldigt mycket de senaste åren på ridskolan, innan stod jag och stampade och allt var konstant mellanmjölk och halvmisslyckanden. Det här har jag ändrat på:

- Jag insåg att hästarna på ridskolan ofta rids av nybörjare (iaf på min ridskola), och att de alltid rids av nya ryttare med sina egna typer av ridning. Någon kanske är ambitiös men inte har bra timing och därför blir det fel, någon kanske bara rider runt och gör övningarna och inte kräver något särskilt trots att de egentligen är duktiga, någon är 12 år och har precis lärt sig fatta galopp...
Därför försöker jag förmedla till hästen lite att jag vill ha kul ihop med den. Börja i skritten med att göra något enkelt typ en halt och bli genuint glad och klappa. Jag tycker de flesta riskolehästar blir lite mer positiva då till att jobba med en.
- Tydlighet, etablera att "Hej jag är pilot vildgalopp och jag vill ha den här nivån på energi i skritten, inte mer eller mindre" eller vad det nu kan vara. Den tydligheten måste finnas i lite alla moment. En privathäst känner ofta sina ryttare så väl att de kan gissa sig lite till vad ryttaren vill och menar, det kan inte ridskolehästar på samma sätt. Sedan konsekvent hålla sig till det genom hela lektionen.
- Experimentera. Självklart inga galna grejer utan snarare testa saker som är säkert att göra i ridhus med många andra hästar. Till exempel om en fattning inte riktigt får det "ouph" man ville, att man nästa gång testar att luta sig framåt lite i fattningen och då utvärdera om det blev bättre eller sämre. Min ridlärare uppmuntrar all form av testande om det görs på ett säkert sätt och för att gagna hästen. Till exempel kan jag i en travövning fatta galopp två tre gånger för att få fram lite energi. Men det är bra att lära sig så klart om läraren tycker sådant är ok!
Sedan gäller det att komma ihåg att Brunte gillar när man flyttar bak ena benet lite mer i fattningen, men det gör inte Stjärna etc.
- Anpassa sig efter hästen. Lite på samma tema som förra punkten. Man ska vara konsekvent och tydlig, men även förstå att alla hästarna har egna egenheter. Försök hitta de där småsakerna och sedan anpassa sig för att få ut det bästa ur den hästen.
- Träna själv. Sedan jag började styrkelyfta och springa utöver ridningen har jag bättre ork att hålla kroppens muskler i fokus hela lektionen.
- Träna på fokus mentalt. Jag hade lite svårt ett tag att vara helt med, lyssna på ridläraren, var de andra var, se till att kroppen rörde sig rätt, fundera ut lite nytt att testa för att få bättre resultat, känna hur hästen gick, göra rätt i övningen ... och alla andra tusen grejer man ska ha i huvudet samtidigt. :p

Sen tänker jag att om du nyligen börjat känner du inte alla hästar än och det kanske rids aningen annorlunda än du är van vid. Du kommer börja lära dig hästarna så småning om. Du kommer säkert att anpassa din ridning så småning om och därmed få lite bättre resultat.
De flesta ridskolehästar kan gå riktigt, riktigt fint! Med några få undantag, men där tycker jag det är viktigt att för sin egen skull förstå att just nu går hästen så fint den bara kan och jag har lyckats rida fram det bästa möjliga just nu.
Ha bara lite tålamod så lossnar det nog snart :)

Förutom de tips du redan fått så har följande hjälpt mig väldigt i min egen ridning: 1) Försök rida någonting utöver ridlektionen, om så bara en runda i skritt - tid i sadeln gör dig till en bättre ryttare! 2) Försök träna någonting mer än ridning - yoga, styrketräning, löpning - allt som stärker din kropp gör dig också till en bättre ryttare!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
711
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 641
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 597
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka