Hur blir man en bedragare?

Eller så gjorde hon det?
Jag undrar varifrån drivkraften kommer?
Det måste ju ändå vara ett bökigt sätt att tjäna pengar på?
För att sedan bli jagad av både rättssystemet och de bedragna.
Ja, och så samvetslöst. Det är nog det som är svårast att begripa, när en bedragare har byggt upp en relation med offret för att sedan blåsa dom.

Jag lyssnar och tittar och läser och förundras och förfasas.
Här hittar jag oerhört många svar på mina frågor.
Jättetack för tipset.
Jag arbetar mig igenom materialet

Ja det är verkligen djupt tragiska historier sett ur de drabbades perspektiv. Särskilt diplomaten i Ljungbyärendet berörde mig extra hårt. Och samtidigt, som bara observerande studier utifrån, så är det något fascinerande när man har facit hur de lyckats snoka upp sina offer och snärja dem så totalt.

Jag gick själv igenom repriserna av programmen om Ljungbybedragaren nu när jag kom att tänka på dem igår. De internationella bedragarna hör vi ju inte så mycket av men han berättar en del själv om hur oberörd han är - också när han sitter med facit av hur hårt andra drabbats. "som att äta en ostmacka". Och skrattar lite för sig själv, som att han är road och nästan stolt över sin egen plan att kasta in lite nya låtsasroller som en italiensk stjärnadvokat.

Han hade ju lätt kunnat spela upp en scen av ånger och medkänsla i domstolen, åtminstone för att försöka vinna något litet poäng, men han bryr sig liksom inte ens om det. Men där framkom ju också en inte helt stabil uppväxttid, vilket såklart bidrar till det sorgliga som helhet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Svensk politik nr 3