Hur blir man en bedragare?

Det finns många som inte ser försäkringsbrott som ett riktigt brott eftersom det inte finns något offer. Bortglömt är att alla andra som har försäkringar där får betala i form av ökade premier. Att upge lite fel uppgifter i deklarationen, det är väl ändå inte ett brott? Varför ska staten lägga sig i mitt privatliv? Osv.

Jag tror att det första man gör som bedragare som siktar in sig på individer, gärna äldre och mer sårbara, är att man avhumaniserar dem. De är inte längre människor. Det är lite samma mekanism som alla brottslingar och krigsförande till viss del delar. För att kunna döda/bedra/stjäla/misshandla så måste du se fienden/offret, inte en medmänniska.

Du kan vara empatisk, älska din familj, dina husdjur och samtidigt i en kognitiv dissonans vara helt känslokall och bestialisk. Filmen Zone of Interest kan varmt rekommenderas i hur en människa kan dela upp världen i 'vi och dom.'

Jag har också funderat på om bedragaren får kickar av att lyckas, på samma sätt som vid lotteri eller spel på hästar?
Att det inte alltid handlar om pengar utan om makt att styra över andra människor.
Att känslan av att vinna, vara den som är smartast, är den största belöningen.
Min känsla är att känslan av att lyckats är en belöning och belöningen i form av pengar är typ lika stor belöning.

Är man duktig på något och verkligen lyckas är det ju en fantastisk känsla även för vanliga dödliga. Man känner sej euforisk och fantastisk. Oövervinnerlig.

'Bedrägeriet' i mitt fall ger ju i princip 100% belöning när du väl får mottagaren på kroken. Är man duktig på sitt jobb kommer man komma dit. Sen kan man skita i konsekvenserna som blir för den man pratade med.
Men känslan av att ha lyckats på ett snyggt sätt prata sej till att kunna avsluta en affär med avtalssrivning lär vara stor tänker jag.
Att de fortsätter trots att det redan tjänats så det finns pengar för en rimlig framtid säger väl lite att pengarna inte är hela svaret.

Mina tankar

Det finns en del intressanta dokumentärer som understryker yrkesbedragarnas skicklighet i att snoka upp och utnyttja exakt rätt punkter att trycka på hos offren, vid exakt rätt tillfällen. De där bedrägerierna som är extra cyniska, och som sträcker sig över lång tid mot samma person, verkar för mig utnyttja en del av de mekanismer som också drabbar spelmissbrukare. Offren förstår efter en tid innerst inne att detta går inte ihop men de har då redan hjärntvättats under lång tid, vill inte ta in sanningen utan intalar sig att "storvinsten" kanske ändå väntar runt nästa hörn.

Rekommenderar t ex Ljungbybedragaren https://sverigesradio.se/avsnitt/1054374
och https://sverigesradio.se/avsnitt/ny-miljonbedrageriet-mannen-som-svarade-pa-ett-nigeriabrev-1-3

I den här så utvecklas det också lite mer om uppväxten, varningssignalerna från barn-/ungdomstiden och förutsättningarna för Ljungbybedragaren specifikt:

https://pluto.tv/se/on-demand/serie...on/1/episode/64634d20442733001a8fb19d?lang=en

Han dömdes för övrigt för nya bedrägerier i slutet på 2023 och kort efter att ha avtjänat ett åttaårigt straff för de tidigare brotten, återfallsrisken är många gånger hög.

Senast ändrad:
Det finns det definitivt, men jag ska varna för att de är enormt populära numera.
Annars spana in litteraturlistan så finns där bra böcker om grunderna inom kriminologi. Ett mycket intressant ämne!
Ja, jag behöver ju inget betyg i ämnet utan bara kunskaper i det.
Så att läsa på egen hand i böcker fungerar utmärkt.
Jag har dock höga betyg från Gymnasiet och brukar kunna komma in på populära saker.

Introduktion till kriminologi av Jerzy Sarnecki, volym I, är en bra början. Där tas upp grundläggande termer, forskning och teorier kring varför brott begås, och av vem.
Den verkar lätt att hitta begagnad.
Måste bara bestämma vart den skall skickas.
Dubbel bosättning.

Det är sällan en person saknar empati alls helt och hållet. Man har olika mycket empati och riktade åt "olika håll" så att säga. Vissa har empati för alla, andra har bara inför precis de närmaste personerna man har. Man kan födas med olika mycket empati och barndomen kan trycka undan en persons empati så till den grad att den nästan saknas beroende på vad man varit med om, men det betyder inte att den inte finns egentligen.

Arv och miljö formar människor. Kriminalitet är inte ärftligt i sig, däremot är miljön man växer upp i en väldigt stark faktor, även för någon med empati.
Ja, vi känner ju mest empati för de/det som står oss närmast. Det är nog en nödvändighet - att vi inte känner samma outhärdliga smärta inför sånt som händer främlingar långt bort, som vi gjort om det hänt ens närstående, ens barn till exempel. Då hade vi inte kunnat leva, det hade blivit för plågsamt. Och den närheten varierar nog från person till person, till en viss grad i alla fall. Bedragarnas empati sträcker sig kanske bara till deras omedelbara närhet - familjen kanske?

I den mån det inte rör sig om en mental omständighet, eller en ren psykos, tror jag ändå att uppväxten ligger till grund för de flesta som "saknar empati", att det hänger ihop med hur man bemötts som mycket litet barn och under hela barndomen. Tror jag.

Det finns det definitivt, men jag ska varna för att de är enormt populära numera.
Annars spana in litteraturlistan så finns där bra böcker om grunderna inom kriminologi. Ett mycket intressant ämne!

Ja jag fick ngt mail som i princip gick ut på att jag ska vara tacksam för att jag kom in. Så jag skäms lite för att jag lade kursen på is 🙈

Det finns en roman, Talented Mr. Ripley av Patricia Highsmith som handlar om en bedragare som under olika identiteter bedrar människor.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Talented_Mr._Ripley

Vad gäller just sk conmen så bidrar säkert adrenalinkicken till bedrägerierna. När det kommer till LSS och assistansbolagen så är det säkerligen bara ett ekonomiskt motiv och inga känslor förutom mojligtvis tillfredsställelse att man lyckats lura staten.

BRÅ har en bra sida och en diskussion om hur man förebygger bedrägeribrott.

https://bra.se/publikationer/arkiv/...2-bedragerier-mot-privatpersoner.html?lang=sv

Bedrägerier är ett ovanligt stort problem i samhället just nu.
Det är SMS, mail och välfärdsbrott.
Assistansbolag, friskolor och olika verksamheter som drivs för att lura till sig pengar från skattesystemet.
Momsbedrägerier och människor som inte är sjuka på riktigt.
Människor blir uppringda och lurade att använda sitt BankID.

Hur kommer man på att man skall tjäna pengar genom att lura andra?
Är det att man glider in i det av nöd för att överleva eller är det av lättja och girighet?
Vissa verkar att ha utbildat sig på olika sätt för att lära sig att utföra bedrägerier.
Och andra verkar planera och lägga upp sina bedrägerier noga.
De lägger massor av tid och hårt arbete på att lura andra på deras pengar och ägodelar.

Varför gör man så?
Det kommer uppifrån, se t.ex. reportaget om politiska partier på riksnivå som var beredda att fiffla för att göra privata bidrag anonyma. Eller hur moderaten Anna Kindberg gav högavlönade tjänster till kompisar och "annonserade" ut dem med en liten lapp på en undanskymd anslagstavla. Antalet liknande exempel är närmast oändligt och när de som är satta att styra gör så sätter det normen i samhället, det ses inte längre som fult att fiffla till sig ekonomiska förmåner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Svensk politik nr 3