hur blir man av med fördomar?

Sv: hur blir man av med fördomar?

Nu måste ni förklara vad är white trash träsket? För att man har en viss typ av skor är man bara rent skräp i andras ögon?

Låter inte nått vidare bara ytligt.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

fnissade lite när jag läste dina fördomar o måste erkänna att jag delar några av dom med dig. Ibland besannas fördomarna men jag tänker som så att är de nöjda var de är i livet så låt de vara där de är, jag vill inte befinna mig där
Samma här, även fast jag för den delen också hamnar inom några av de uppradade kategorierna.

Men jag ser det som att man faktiskt inte måste gilla alla. Jag har full förståelse för att man automatiskt vill exkludera vissa människor från ens umgänge, oavsett om det handlar om stora skillnader i etik, religion, klädstil eller samhällsskikt.

Sedan kan jag ju personligen tycka att TS har extremt sjukt överdrivet många krav, och att det verkar asjobbigt att störa sig på så många egenskaper (jag tycker att jag är löjligt kräsen och dömande, men det här var ju jag x20 typ), men hey, each to their own.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

White trash är väl ett amerikanskt begrepp som står för vita människor med låg utbildning och låg inkomst - ofta förknippat med förorter eller trailerparks, arbetslöshet och allmän uppgivenhet och avsaknad av ambitioner .Står i kontrast mot medelklassideal.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Varför bryr du dig så mycket om hur andra ser ut/väljer att leva sina liv? :)
Livet blir betydligt lättare om man fokuserar på sitt egna och glädjs åt att andra är lyckliga oavsett hur de lever sina liv.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Är jag bitter? Kan det ha att göra med att mina bästa vänner och min pojkvän också är väldigt fördomsfulla?

Ja och ja.
Men framförallt låter det som om du är osäker. Om du är trygg i dig själv och nöjd med dig själv, vad i hela världen spelar det för roll vad andra pysslar med, hur de klär sig osv?

Visst, alla har fördomar, många vet inte om att de har fördomar och därför är det jättebra att du kan erkänna för dig själv att du har dem, men precis som du skriver vore det ju trevligt om de inte behövde bli fler och fler osv.

Tips:
Gå ut helt ofixad någon dag, om så bara för att handla mat. Ha på dig säckiga, fula kläder, ha ofixat hår osv. Bara för att visa för dig själv att det faktiskt går och att du kommer vara lika mycket värd osv ändå ;)

Försök lära känna personer som är sådana du har fördomar mot. Om vi tar tex folk som tjänar lite men ändå är nöjda, så finns det många som har fördomar mot dem. Jag vågar nästan lova att de som har fördomar mot dem är sådana som själva i princip aldrig varit social med mer än en sådan person.

Känner du någon som bloggar? Någon utan högskoleutbildning? Någon som inte dricker kaffe, kvalitetssprit m.m? Lär känna någon sådan! De finns överallt så det lär knappast vara svårt att hitta någon att bekanta sig med.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Varför måste man vara bitter för att man har fördomar? Ser ingen koppling per automatik. Däremot riskerar man att aldrig lära känna en massa människor som kan ge en andra perspektiv på tillvaron och ge en nya tankar och upplevelser!
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Jag är senior, men jag svarar ändå.
Fördomar har nog alla om olika saker och de bygger ju alltid, utan undantag, på okunskap. Att se ner på människor är något helt annat, och betydligt värre.
Jag tror som flera andra redan skrivit att du behöver tänka igenom din syn på dig själv. Så gott som alla jag träffat som ser ner på andra av olika orsaker är i grunden väldigt osäkra och lider av dåligt självförtroende. Så börja där. Vill du verkligen förändra detta så sök dig medvetet till människor du ser ner på. Lär känna dem så kommer du att märka hur otroligt korkad du har varit.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Inte för att vara sån, men jag ALDRIG vilja vara du med såna fördommar, du måste må riktigt dåligt och vara bitter, såna som du tycker jag bara synd om, som inte vill se glädjen i andra människor och deras val.

Jag har inga fördommar direkt, för mig förtjänar alla människor en chans oavsett kön, ålder, bakgrund, social status osv...

Jag gillar däremot inte människor som inte kan ge andra en chans. Utan svartmålar dom direkt för diverse fördommar.

Jag tror att man själv mår oerhört dåligt om man har så många fördommar att hävde sig själv på något sett.

Jag tycker bara synd om såna som dig som inte lever livet medans man kan, man lever bara en gång och skall ta till vara på tiden.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

De är pinsamt många och ökar ständigt, här är ett exempel på folk som jag ser ner på;

*Folk utan högskoleutbildning
*Folk som tjänar lite och ändå är nöjda
*Allt White trash så som foppatofflor, onepieces, dricka lageröl av låg kvalitet, handla på Ullared, Walltexts, prata göteborgska eller invandrarsvenska när man inte är gbgare/invandrad, blogga (!!), se på let's dance och dylikt.
*Folk som kör gamla, fula bilar
*Folk med följande stilar- street, punkare, hipster
*Folk med kepsar och killar med alla slags halsband
*Tjocka personer
*Folk som blottar sig själva via sociala medier
*Radikala feminister och alla som är vänster
*Folk med låg allmänbildning
*Folk som sitter och fikar hela dagarna
*Folk som röker
*Folk som inte gillar kaffe, rödvin och kvalitetssprit
*Folk med fula väskor och skor
*Klämkäcka personer som åker skidor, dricker blåbärssoppa och käkar kexchoklad

Jag läste igenom din lista en gång till och jag börjar fundera på om du verkligen menar allvar? I så fall är det illa, riktigt illa. Så oerhört många fina människor du dömer ut, så många kontakter du går miste om bara för att du är blåst.
Jag orkade/kunde inte leta reda på fakta om alla dina punkter men jag tog några av dem:
Utan högskoleutbildning: 66% av svenskarna hamnar där, om vi bara ser till dem mellan 25 och 64 år.
Tjocka personer:36% har ett BMI som räknas som övervikt.
Vänster:Räknar vi bara S och V blir det närmare 40%. Lägger vi till MP blir det ännu fler.
Om du tänker efter lite inser du nog hur galet detta är. Detta är bara tre av alla dina exempel och redan där trillar nog de flesta dit på någon punkt.

För att bli accepterad av dig måste man alltså vara högskoleutbildad och högavlönad. Man ska gå i snygga skor och väskor och ha en ny snygg bil. Kläderna man bär ska vara inköpta i av dig godkända butiker och det får inte vara lågpris. Man måste dricka alkohol, och den ska vara dyr och av fin kvalitet. Kaffe måste man också dricka, men inte hela dagarna. Den begränsningen gäller dock bara kaffet, inte de alkoholhaltiga dryckerna. Är man av manligt kön får man inte använda halsband och inte heller keps, får man solsveda på flinten är det bara att stanna inne. Vidare måste man rösta borgerligt och vara ordentligt allmänbildad. Smal måste man också vara, dock får man inte idrotta så man bör ha valt sina gener med omsorg, så att man inte har så lätt att bli tjock.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

De är pinsamt många och ökar ständigt, här är ett exempel på folk som jag ser ner på;

*Radikala feminister och alla som är vänster

Det tror jag det, du vill väl sitta och odla ditt klassförakt ifred utan att kritiseras? För väldigt mycket av det du tar upp handlar om just det. Inte är det så att det enbart handlar om fördomar, du ser aktivt ner på dessa människor.

*Folk med låg allmänbildning
*Folk utan högskoleutbildning
*Folk som tjänar lite och ändå är nöjda
*Allt White trash så som foppatofflor, onepieces, dricka lageröl av låg kvalitet, handla på Ullared, Walltexts, prata göteborgska eller invandrarsvenska när man inte är gbgare/invandrad, blogga (!!), se på let's dance och dylikt.
*Folk som inte gillar kaffe, rödvin och kvalitetssprit
*Folk med fula väskor och skor
*Folk som kör gamla, fula bilar
(....)

Att ens på fullaste allvar slänga sig med uttrycket white trash? Detta handlar inte "bara" om fördomar vi alla går och bär på, det är även en typ av maktutövning och det hoppas jag att du är medveten om.

Byt umgänge, dessa attityder känns ärligt talat VÄLDIGT långt ifrån allmänbildade och intellektuella.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Det tror jag det, du vill väl sitta och odla ditt klassförakt ifred utan att kritiseras? För väldigt mycket av det du tar upp handlar om just det. Inte är det så att det enbart handlar om fördomar, du ser aktivt ner på dessa människor.



Att ens på fullaste allvar slänga sig med uttrycket white trash? Detta handlar inte "bara" om fördomar vi alla går och bär på, det är även en typ av maktutövning och det hoppas jag att du är medveten om.

Byt umgänge, dessa attityder känns ärligt talat VÄLDIGT långt ifrån allmänbildade och intellektuella.

:bow: :bow:

Klassförakt är precis vad det är, riktigt pinsamt klassförakt.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Jösses!

Jag undrar lite, vad tänker du om en person som står i foppatofflor och tar sig friheten att tacka nej till ett glas vin? Vad är det du stör dig på, vad är det för tankar du får? I min värld känns det helt rubbat att det där
Kan leda till ngr åsikter öht. Vad finns att tycka om det, annat än att bara konstatera att det är ett par tofflor och personen vill inte ha vin?
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Fast klassförakt - eller vad det nu är - kan ta sig uttryck på olika sätt. Jag har träffat på en hel del välutbildade vänsterfeminister och andra radikala personer som ser på mig med förakt för att jag gillar smink, snygga kläder, skor med höga klackar och har hästar ....Jag är uppenbarligen väldigt fel i deras ögon och absolut ingen riktig feminist! Att jag är välutbildad är ingen merit ...Personligen tycker jag det är komiskt och sminkar mig och tar xtra höga klackar i sådana sammanhang - alltid retar det ngn!
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Fast klassförakt - eller vad det nu är - kan ta sig uttryck på olika sätt. Jag har träffat på en hel del välutbildade vänsterfeminister och andra radikala personer som ser på mig med förakt för att jag gillar smink, snygga kläder, skor med höga klackar och har hästar ....Jag är uppenbarligen väldigt fel i deras ögon och absolut ingen riktig feminist! Att jag är välutbildad är ingen merit ...Personligen tycker jag det är komiskt och sminkar mig och tar xtra höga klackar i sådana sammanhang - alltid retar det ngn!

På vilket sätt är det klassförakt? Menar du att dom ser ner på dig, eller tvärtom, att det är någon slags jantelag? Jag förstår faktiskt inte. Och inte heller hur hästarna kommer in i bilden. För mig är detta något helt annat.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Jag tycker det är svårt att objektivt bedöma hur fördomsfull jag själv är, det finns ju liksom ingen standardmall med mätvärden. Snarare kan man kanske värdera huruvida fördomarna har ett negativt inflytande i ens liv eller ej. Jag känner inte att de fördomar jag (naturligtvis) har påverkar mig i särskilt stor utsträckning. Kanske just eftersom att jag just inte reflekterat tillräckligt mycket.

En grej som jag dock tycker har varit väldigt tydlig genom livet är att man blir som man umgås!! De tankar och associationer som ständigt far runt i oss är till stor del en produkt av den input som vi får, och den utgörs ju, i alla fall i de flesta fall, till stor del av andra människor. Jag skulle också tro att det finns något ganska trevligt i att ha lite gemensamma värdegrunder med de som är en närmast, eftersom att det finns en påtaglig risk när man står långt ifrån en annan i essentiella frågor. Den består i att vänskap/kärlek, som så ofta bygger på identifikation, hotas då meningsskiljaktigheter uppstår. Konsekvensen av sådana situationer kan nog ofta bli att man istället för att resonera i sitt eget huvud tar efter de som står en nära, just för att man är beroende av folk som står en nära står kvar där.

Jaja, lite flummigt resonerat... Du skriver att du vill bli "softare". Jag tror du får fajtas lite för att bli det!!! Identifiera dina automatiska tankar när de kommer och bråka med dem, tala dem till rätta. Funkar inte det, så försök byt fokus till något som får dig bättre till mods.

Och om du orkar, försök att intellektuellt konfrontera de fördomar som finns i din omvärld också. Ta diskussioner!!! Höj nivån från den sörjan dina tankar hamnat i, och som din omvärld förmodligen bekräftar. Jag tror att det skulle få dig att känna dig mindre typ... trängd? i din åsiktsvärld.
 
Senast ändrad:
Sv: hur blir man av med fördomar?

Fast klassförakt - eller vad det nu är - kan ta sig uttryck på olika sätt. Jag har träffat på en hel del välutbildade vänsterfeminister och andra radikala personer som ser på mig med förakt för att jag gillar smink, snygga kläder, skor med höga klackar och har hästar ....Jag är uppenbarligen väldigt fel i deras ögon och absolut ingen riktig feminist! Att jag är välutbildad är ingen merit ...Personligen tycker jag det är komiskt och sminkar mig och tar xtra höga klackar i sådana sammanhang - alltid retar det ngn!

Missta inte slitningar/oenigheter inom feminismen för klassförakt. Det är helt olika saker.
 
Sv: hur blir man av med fördomar?

Jag tycker det är svårt att objektivt bedöma hur fördomsfull jag själv är, det finns ju liksom ingen standardmall med mätvärden. Snarare kan man kanske värdera huruvida fördomarna har ett negativt inflytande i ens liv eller ej. Jag känner inte att de fördomar jag (naturligtvis) har påverkar mig i särskilt stor utsträckning. Kanske just eftersom att jag just inte reflekterat tillräckligt mycket.

En grej som jag dock tycker har varit väldigt tydlig genom livet är att man blir som man umgås!! De tankar och associationer som ständigt far runt i oss är till stor del en produkt av den input som vi får, och den utgörs ju, i alla fall i de flesta fall, till stor del av andra människor. Jag skulle också tro att det finns något ganska trevligt i att ha lite gemensamma värdegrunder med de som är en närmast, eftersom att det finns en påtaglig risk när man står långt ifrån en annan i essentiella frågor. Den består i att vänskap/kärlek, som så ofta bygger på identifikation, hotas då meningsskiljaktigheter uppstår. Konsekvensen av sådana situationer kan nog ofta bli att man istället för att resonera i sitt eget huvud tar efter de som står en nära, just för att man är beroende av folk som står en nära står kvar där.

Jaja, lite flummigt resonerat... Du skriver att du vill bli "softare". Jag tror du får fajtas lite för att bli det!!! Identifiera dina automatiska tankar när de kommer och bråka med dem, tala dem till rätta. Funkar inte det, så försök byt fokus till något som får dig bättre till mods.

Och om du orkar, försök att intellektuellt konfrontera de fördomar som finns i din omvärld också. Ta diskussioner!!! Höj nivån från den sörjan dina tankar hamnat i, och som din omvärld förmodligen bekräftar. Jag tror att det skulle få dig att känna dig mindre typ... trängd? i din åsiktsvärld.

:bow: Precis vad jag tänkte! Det kommer inte räcka för TS att se och erkänna sina fördomar. Hon kommer behöva slåss mot dom! Och förmodligen då även de i hennes omgivning som reproducerar dessa åsikter.

Sedan är det också skillnad på fördomar och förakt, och det låter som att det TS i stor utsträckning pratar om är förakt - vilket jag ser som värre än bara fördomar.

Och så lite pepp förstås! Kämpa TS! Du klarar det! Men inte utan kamp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp