Hur blir jag roligast?

fjutten

Trådstartare
Vi har nu börjat att skola in min ev foderhund, han är en stolt herre med massa energi och bus.
Mitt "problem" är att jag ju inte är så himla rolig för honom än, han lyssnar på de kommandon jag ger och gör som jag säger. Och tar även egen kontakt men inte alltför mycket.
Hade en tanke om det kanske kunde vara att det inte är jag som ger honom mat än? Att det kan inverka i alla fall..

Jag är inte jätteintressant på promenaden/att leka med(mer spännande att titta efter andra saker). Har provat att låtsas hitta godis som han "missade" (eftersom jag har ju en Mycket bättre nos än honom)... Men sen tror jag att mina ideér tog slut(ja på ett ungefär) :confused:

Han verkar tycka om mig annars för inne så kommer han och "puttar" på mig ibland, han vill även gosa(och det får han med mina regler), han blir även väldigt glad över att se mig(det är något som kommit efterhand)

Och jag Är medveten om att sånt här tar tid(spec m lite äldre hundar), men jag vill göra det på bästa möjliga sätt så att jag får en bra relation till honom och så att jag redan nu kan få en aning om ifall vi passar tillsammans..

Så, övningar som gör mig till den bästa och roligaste ledaren någonsin efterlyses :D

Sv: Hur blir jag roligast?

Det är väldigt svårt, det beror ju en hel del på vad hunden tycker är roligt... Våran hund har ju oss som ledare, men han är helt överlycklig när hans "tävlingsmatte" kommer... Hon tränar och tävlar honom i agility nu och det gör att han tycker att hon är den absolut roligaste som finns, men det har tagit ett tag för dem att fungera ihop. Prata med hundens ägare och se vad han tycker är roligt och gör det.

Tack för svaret :)
Jag ska prata med henne idag. Ska faktiskt prova att göra något agilityhinder idag tror jag hon sa.. men det är nog mest lydnad som jag vill träna med honom..

Han tycker att det är roligt att leka i samband med träning.. Men jag är ute efter den här kontinuerliga kontakten, iofs är ju inte alla hundar så, tränar en amstaff ibland som lyssnar bra och ser mig som en bra ledare, men han tar inte så jättemkt ögonkontakt men det funkar ju ändå..

Vet inte vad jag tänkte komma fram till :D
vill bara att det ska gå bra ju, varför blir man såhär.. vill ju bara ta det coolt å se att det visst ordnar sig.. :smirk:

Tycker du att lydnad är roligt så kör med det. Jag tror att det är svårt att krysta sig till att vara rolig för en hund. Sen är det inte säkert att relationen blir bättre bara för att man är skoj...

Men mycket lydnad med positiv förstärkning och rimliga krav så kommer du se att du av dig själv kommer att växa i hans ögon!!

Tack! Jag blir bara så stressad för att jag vill att det ska bli bra..(men inte stressad i hundens närvaro såklart).

Han tycker ju också att det är roligt så vi tränar lydnad, går i skogen(där funkade allt Hur bra som helst idag), är i stallet och bara tar det lugnt hemma..
Det känns bättre nu iaf..ägaren sa att hon tyckte att det var mkt positivt hur han beter sig kring mig :)

Och ett bra förhållande med en "äldre" hund måste nog få växa fram.. (man har ju inte direkt hela valptiden på sig, på både gott och ont)..

men han tar inte så jättemkt ögonkontakt men det funkar ju ändå..

Tänk på att en bra kontakt innebär inte att hunden ska titta en i ögonen. Du kan ha superkontakt med en hund utan att den tittar i ögonen en enda gång. Kontakt handlar om samspelet mellan hund och förare. Hur man bättrar på samspelet är olik från hund till hund.

Träna med mycket positivitet och belöningar. Belöning är något som hunden ser som en belöning och inte vad vi anser vara en.

Så beroende på vad hunden tycker är kul så belöna eller erbjud uppletande, godisträd, personspår, godisspår, lydnad, kamp, boll, mysstund eller annat.

Belöna honom när han tar kontakt med dig på promenad. Alltså ej bara när han tittar dig i ögonen.

Vad händer om du lägger dig ner på marken och rullar runt och skrattar, kommer han till dig och leker då? Om du studsar en boll för dig själv, vill han vara med och leka då? Om du börjar springa och ropar på honom, kommer han då, med ett glatt humör?

Såna saker kan man prova med hundar som inte är så väldigt koncentrerade på just DIG, utan som gärna går och letar äventyr på annat håll. Prova att få hans uppmärksamhet utan att ställa några krav till en början, tills han lyssnar på dig för att HAN VILL lyssna, inte för att du (eller nån annan) har ställt det som krav att han SKA lyssna. Jag gör en väldig skillnad på hundar som lyssnar av vana och inlärning och hundar som lyssnar för att de vill. De senare är oftast dem som lär sig fortast och som viftar på svansen mest medan de arbetar, enligt min erfarenhet.

Jag vet ju inte hur passiv eller aktiv din fodervovve är, men oavsett så tycker jag att det verkar vettigast att försöka leka fram ett förtroende och en koncentration ifrån hans sida i kontrast till att kräva. Du verkar inte vara en sån person som kräver, i alla fall inte om man läser vad du har skrivit hittills, så jag tror att det kan gå alldeles jättebra att få vovven både lydig och intresserad av dig. Och om du ska ha honom på foder så kommer ni ju ha tid på er, så bara för att det inte fungerar hundra procent nu, så kan det bli superbra över tiden!

Det absolut roligaste jag gjort enligt min ena hund var när vi gick i skogen och jag snubblade på en stock och rullade sprattlande halvvägs nerför en backe innan jag lerig och mossig kunde ta mig upp. :smirk:

Så kan man roa sin hund med detta så kommer man få toppeninkallningar! :angel:

Haha, min hund skulle tycka du var extremt kul :D

Det räcker att man snubblar till på tröskeln här hemma så flyger svansen ut och det kommer lekinviter :angel:

GaurdianAngel skrev:
Träna med mycket positivitet och belöningar. Belöning är något som hunden ser som en belöning och inte vad vi anser vara en.

Vill trycka på en extra gång med det. Man får ofta höra så mycket måsten och ska. Det har SKA fungera. För det fungerar på min kompis 18 hundar... Jag har själv gått i fällan med min första hund. Uppfödaren sa att man inte ska belöna med godis. Tja efter en si så där två år och många tröstlösa försök så gav jag upp och belönade med det HUNDEN tyckte var kul. Simsalabim... Efter ett år så fungerade inklallning 40 cm från en hare eller en annan hund.

Tack igen för svaren :bow:

Tänk på att en bra kontakt innebär inte att hunden ska titta en i ögonen. Du kan ha superkontakt med en hund utan att den tittar i ögonen en enda gång. Kontakt handlar om samspelet mellan hund och förare.

Då är jag inte helt ute och cyklar med den amstaffen jag tränar ibland då :) men jag tycker bara att det är lite svårt att veta ibland.. spec när man inte känner hunden så bra, gör man det så Känner man ju när man har den med sig på ett annat sätt.

Har provat att springa iväg & ropa, han följer ivrigt med och med svansen på vift :D lägger man sig på golvet/marken så ska han genast dit och leka/mysa, däremot så tycker han bara om att leka med bollen i samband med träning, annars är bollar ganska tråkiga.

vi gick häromdagen i skogen och det är nog en av de roligaste sakerna han vet för då hade vi ett bra samspel, att få leta reda på sin leksak(men gladast var han att få visa den för mig), att hålla koll på mig var tydligen också en rolig lek, hoppa på stenar osv..
Att vara med i stallet var också en favorit, då höll han sig till mig och verkade undra, jaha, men vad ska du hitta på för kul nu då..(hoppas nån förstår hur jag menar nu :p )

Jag är också av den uppfattingen att hunden ska tycka att det är kul att göra saker, att den Vill lyda, men är hunden inställd på att det mest är krav så kan det ju bli en liten "omvandlingsperiond", men den klarar vi nog :D
Så jag ska fortsätta leta lämpliga belöningar och leka mycket.
Tack igen för svaren, det här kommer nog gå vägen :)
(ska nog prova tipset med att ramla i skogen :D )

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama