Hur blir halvblodet i framtiden?

Mabuse

Trådstartare
Tanken med avel är ju att resultaten ska bli bättre och bättre hela tiden, och skulle man dra den tanken till sin spets så skulle det så smångom bli så att minsta ridskolan hade hästar med kapacitet för höga klasser - kvaliteten på hästarna skulle helt enkelt blivit så mycket bättre att dagens stjärna är morgondagens standard. Men blir det så?

Jag funderar på om det istället blir så att det finns en liten elitavel (som det är redan idag), där hästarna blir allt bättre, men att det i de breda lagren fortfarande kommer vara mediokra hästar vad gäller ridbarhet och kapacitet. Att några få avlar på de finaste hingstarna med fina ston, men att det ändå finns så många som avlar på sämre avelsdjur för att det egentligen inte ska bli några stora framsteg på genomsnittshästen. Tänker på ett stall jag känner till, exempelvis, där ägaren i år har tre föl efter en godkänd, men inte jättebra halvblodshingst, men där stona är helt utan meriter: en fjording/okänd-korsning, en häst av halvblodstyp men utan godkänd stam, och ett mediokert halvblod. Aveln är nog mest för att det är kul, och att man kanske kan tjäna något på att sälja avkommorna. Och att det kanske är så många som avlar på sådana hästar att det ändå inte går framåt?

Tänker också på hingstpremieringarna, där ju kraven sätts jättehögt, och det ska vara jättesvårt att få igenom sin häst till att bli godkänd. Ändå så sätter ju en stor del (majoriteten?) av de godkända hingstarna inga avtryck i vare sig avel- eller tävlingssammanhang. Dagens fantastiska nya hingst är morgondagens trista stam, liksom.

För trots alla fantastiska hingstar och avelsston man läser om, så är ju genomsnittshästen fortfarande inte någon superförmåga, och fina hästar kostar multum och är svåra att hitta. Eller är det bara en tidsfråga, och kommer det bli mycket bättre i framtiden?

Ja, det är blev långt och lite luddigt, men vad tycker ni?

Sv: Hur blir halvblodet i framtiden?

Det är ju inte så att bara för att man har ett supersto och betäcker med en superhingst blir det en superavkomma. De flesta blir mediokra, en del blir sämre och vissa bättre.

Men såklart blir hästarna "bättre", de utvecklas ju efter DAGENS krav. Frågan är bara vad vi vill ha i framtiden, då är väl dagens hästar gammalmodiga.

Jamen blir de? Om de flesta uppfödarna är av den typ jag beskrev så kommer ju inte aveln direkt gå framåt, mer än mycket sakta. Så att det finns en elitavel, där det går fort framåt, och sen en bred "allemansavel", där det står rätt still.

Det är klart det inte alltid blir elithästar, men uppenbarligen så spelar stammen en viss roll för framtida förväntningar, annars skulle ju en välstammad fölunge inte betinga så mycket högre pris än en med medioker stam. Sen blir det kanske inte Grand Prix-hästar garanterat, men något kan man ju förmoda om avkomman. Avel är ju inte ett rent slumpspel.

Avel är ju ett slumpspel på det sättet att man inte vet vilka egenskaper som framträder hos avkomman och vilka som inte gör det.

Jag tycker att det är tråkigt att många stoägare verkar välja en hingst som är populär oavsett om han är den mest idealiska för det egna stoet. Alternativt att man väljer en hingst som står nära eller är billig. Jag tycker också att man bör titta längre bak i stammen på både stoet och hingsten för att se vilka egenskaper som finns där. Dessa kan ju slå igenom på avkomman även om de inte är framträdande på avelsdjuren du använder.

Nejvisst, men om man jämför exempelvis Florencio med våra ridskolehästar, så nog kunde man bara genom att titta på stammen gissa vilken av de två hästarna som hade mest kapacitet. Och jag skulle tro att det är större chans att det blir en bra avkomma om man avlar på ett gediget möderne än med fjordkorsningen ovan.

Och då är ju frågan, kommer halvbloden generellt bli bättre och bättre, eller är det en liten del av aveln som avlar på topphästarna och får fina hästar, medan majoriteten avlar på kul och för husbehov, och inte gör några större avelsframsteg?

Jag tycker ändå att det nånstans är lite konstigt när man i generationer bara väljer ut de bästa och mest fantastiska hingstarna på alla sätt, men att genomsnittshästen inte direkt blir så bra ändå.

Senast ändrad:

Det håller jag med dig om!

Sen kan jag inte låta bli att påpeka att alla ridskolehästar inte är så dåliga, min egen är f d ridskolehäst ;) På ridskolor där jag varit har jag också hittat flera halvsyskon till framstående hästar och även mödrar till hästar som tävlat åtminstone msv. Zanchors mamma fick bara honom, och slutade sina dagar på ridskola. Hingsten Portos mamma var också ridskolehäst ett tag, precis som Jovials syster. Det finns nog många hästar med god kapacitet som inte hamnar i sammanhang där man uppmärksammar deras talang och/eller har möjlighet att ta tillvara den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Gnägg Hej allesammans! Jag äger just nu en D-Ponny som jag omedvetet köpte in som lite av ett projekt. Hon har blivit illa behandlad i både...
2
Svar
32
· Visningar
3 276
Senast: Rialavargen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka