Hur blir det med föräldrapenningen?

H

Hot Shot

Det senaste året har jag jobbat 100% med en del övertid men funderar nu på att gå ner till 80% då sambon kommer börja på nytt jobb och tjäna bra mkt mer pengar än tidigare. Anledningen till att jag skulle behöva gå ner i timmar är att vi inte har någon som kan se till vovven i veckorna när han är borta, plus att jag börjar lessna rätt rejält på mitt jobb, skulle vara underbart att kunna jobba lite mindre.

MEN, hur blir det då med min föräldrapenning, är det dumt att gå ner i tid före bebis tittar ut i juli? Hur räknar man egentligen?

Är inte det minsta påläst när det gäller detta och vore väldigt tacksam om någon vänlig själ kan förklara! :bow:
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

Din FP beräknas på den inkomsten du förlorar på att vara hemma.
Så går du ner i tid så räknas din ersättning på dina 80%.

Har du sökt HP kan du ju komma ifrån jobbet 2 månader före BF och ännu tidigare om det är så att du har ett "farligt" jobb för dig och bebisen.
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

Okej, tack! Då är det inte vidare smart att gå ner i tid alltså...

Hur är det med HP då, blir det färre dagar med FP då?
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

Nej HP är eget och det får man fram till 10 dagar före BF. Då får man antingen ta ut semester eller börja med FP eller om man sån ekonomi bara vara tjänstledig till bebisen pluppar ut.

FP kan man börja ta ut 60 dagar före BF har jag för mig.

HP får man även ta ut samtidigt som semester! De enda man får ta ut "dubbelt" från FK, jag blev beviljad HP på min semester och ansökte ju inte om ersättning då först min sem. var slut. Blev direkt uppringd av min handläggare som undra varför jag inte skulle ta ut HP från dag 1, sa att jag har semester fram till "det datumet" och då sa hon att man fick ta ut de samtidigt och det är ju dumt och förlora lite extrapengar när man ska få en liten.

Jag såg ut såhär :eek: efter samtalet, FK ringer mig och vill betala ut pengar :p
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

Låter ju toppen! :)

Är dock inte säker på att jag blir beviljad HP, jobbar som personlig assistent och har inte direkt några tunga lyft även om jag känner redan nu att det börjar ta emot vid t ex påklädning och liknande. Blir ju iof tungt när vi är iväg på något och han måste gå på toa och det inte finns några hjälpmedel till hands. Eller då han ramlar hemma och måste ha hjälp upp. Kan det gillas tro?

Hur går man till väga för att söka?
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

Men är det inte så att man får gå ner i arbetstid från 6 månader innan BF och ändå behålla samma SGI?

Jo visst är det så!!
Så du kan gå ner i arbetstid nu och ändå behålla din SGI!

Saxat från hemsidan:
SGI:n är skyddad
Din SGI sänks inte om du som blivande mamma slutar ditt arbete eller minskar din arbetstid tidigast sex månader före barnets födelse eller den beräknade förlossningen. En förälder som är helt eller delvis ledig för att vårda ett barn som inte fyllt ett år får också behålla sin SGI.
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

Ta kontakt med FK. Vet flera personliga assistenter som har fått det pga. lyften.
 
Sv: Hur blir det med föräldrapenningen?

finns blanketter att skriva ut på fk hemsida sen en del din arbetsgivare ska fylla i att du inte kan bli omplacerad.

Vet inte om arbetsmiljöverkets regler gäller dig också, men de gällde mig på mitt jobb så jag fick 90 dagar HP eftersom jag inte kunde bli omplacerad. Det gäller viss belastning, nattjobb osv.

Min kompis jobba som timvikarie som personlig assistent och hon fick HP.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 032
Senast: manda
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
5 372
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp