Hur bli av med gammal halm?

Sv: Hur bli av med gammal halm?

Vi ger bort äldra halm och hö/hösilgae till jägare i trakten som sedan lägger ut det på sina åtlar.

OK!! men man kan ju ta lite då och då + att man kan mata på ruskigt fort för det brinner som bara den när det fått fjutt!!!!:p

Hoppas du finner ett bra sätt att bli av med det hur som helst!!

Vi hade 40 år gammalt hö i vår ladugård unjefär lika mycket. Vi slängde ut det och grävde ner det!

Gamla hösilage balar lägger vi där vi vill att det skall bli mer jord (på lååång sikt).

Skulle varit kul att göra en analys på det:rofl: gamla höt.

Att lämna in silagebalar som "industriavfall" kan vara ganska dyrt, lämnade in till soptippen för nån månad sen (inte mina egna dock utan jobbmässigt) och det gick på närmare 3000 + moms för 4-5 balar och då tillkommer ju transporten dit också.

Att leja någon att frakta silagebalarna till tippen + avgifter hos tippen kan mycket väl hamna på bortåt 10 000 i slutändan.

Sen halmen då.... tja, det är nog samma elände där är jag rädd för, lejer man bort så är det ju "industriavfall" per automatik... det är ju svårt att "smyga" in på soptippen och hävda att det bara är trädgårdsavfall när man kommer med tonvis med silage och halm som dessutom är blandat med plast på nån gigant-stor tippvagn till traktor eller lastbil och avfallstaxan hamnar ju därefter och så tillkommer ju transporten.

Har ni lastare på traktorn så kommer det förmodligen bli billigare på ett par års sikt att köpa en gammal tippvagn och försöka att köra iväg grejjorna själv, för detta är ju ett problem som brukar kunna dyka upp varje år när man har hästar.

Vi hade ca 30 kubikmeter halm på loftet när vi höll på att köpa huset vi nu bor i. Vi var nära på att bryta hela processen, då kom mäklaren och en av hans kompisar en mulen dag och sopade ner det, bar ut det och brände upp det.

"Vid eldning är det viktigt att beakta rökutvecklingen. Det är t.ex. direkt olämpligt att elda våta löv eller halm då det oftast leder till kraftig rökutveckling som är ohälsosam och i allmänhet skadlig för miljön." Detta är ett citat från ts kommuns hemsida, så ska hon elda halm lagligt får hon ansöka om dispens hos miljö-och hälsa. Olika kommuner har olika policy, men jag vet ingen kommun i Skåne som tillåter halmeldning utan tillstånd.

Det är inte lätt att bli av med gammal halm, det bästa ( och oftast billigaste) är om man kan få tag på någon bonde som kan plöja ner det på sin mark.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har problem med en av mina hästar. Han har trubbel med magen (lös) och det verkar inte vilja ge med sig vad jag än gör...
Svar
18
· Visningar
2 542
Senast: Bounty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur